.

 

Rada Reklamy: promocja browaru Brokreacja odniosła się „w sposób krzywdzący” do zawodu pielęgniarek

dodano: 
18.02.2021
komentarzy: 
0

Rada Reklamy stwierdziła, że reklama piwa marki Brokreacja odnosiła się „w sposób krzywdzący” do tej grupy zawodowej pielęgniarek. Skargę na działania promocyjne browaru wniosła Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych.

NIPP w złożonej skardzie napisała, że „zawód pielęgniarki jest zawodem zaufania społecznego, którego misją jest niesienie pomocy i opieka nad osobami chorymi oraz wsparcie zdrowych”. Dodatkowo czytamy, że „tytuł zawodowy pielęgniarki i prawo noszenia czepka oraz innych symboli zawodowych został w Polsce prawnie zagwarantowany”. Samorząd pielęgniarski wskazał, że „wykorzystanie symbolu zawodu pielęgniarki w reklamie produktu alkoholowego budzi nie tylko niesmak, ale przede wszystkim sprzeciw wobec takich praktyk”.

Według NIPP oburzającym jest fakt „połączenia zawodu medycznego z promocją alkoholu”, ponieważ „uzależnienie od alkoholu jest przyczyną wielu chorób i samo w sobie jest chorobą”. Oprócz tego etykieta reklamowa produktu powieliła w sposób krzywdzący „stereotyp pielęgniarki jako osoby definiowanej przez atrakcyjność seksualną, a nie fachowość i rzetelność wykonywanego zawodu zaufania publicznego”. W skardze zaznaczono też, że negatywny obraz pielęgniarek wzmacnia „nazwa producenta – Browar Brokreacja, która w sposób jednoznaczny stanowi grę znaczeniową z wyrażenia »prokreacja«, godząc w godność każdej osoby wykonującej ten zawód”. „Standardy etyki biznesu w naszej ocenie zostały w znacznym stopniu naruszone, a prawa rynku i konkurencyjność nie usprawiedliwiają i nie dają producentom prawa do szkalowania i obniżania prestiżu zawodu zaufania publicznego w oczach społeczeństwa, a wizerunek pielęgniarki widniejący na etykiecie jest tego znamiennym przykładem” – napisano dalej.

Zespół Orzekający Rady Reklamy zgodził się z wystosowanymi zarzutami, twierdząc, że „reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje”. Rada Reklamy stwierdziła też, że promocja produktu mogła być przykładem „dyskryminacji kobiet wykonujących zawód pielęgniarki, który jest zawodem zaufania publicznego”. Zespół uznał również, że „przedmiotowa reklama piwa wykorzystuje wizerunek pielęgniarki w sposób, który można uznać za obraźliwe lub uwłaczające traktowanie” – czytamy w orzeczeniu.

„Nieznajomość i brak szacunku dla pracy pielęgniarek utrudnia im wykonywanie pracy zawodowej, ale także może zagrażać ich bezpieczeństwu i życiu (np. molestowanie seksualne przez pacjentów)” – orzekła Rada Reklamy. (kd)

Źródło:

nipip.pl
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin