Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Rada Etyki Public Relations apeluje o etyczne zachowanie w komunikacji cyfrowej. rada etyki public relations wystosowała apel skierowany do osób zajmujących się profesjonalną komunikacją – pracowników branży pr i komunikacji marketingowej oraz wydawców – o „zwracanie większej uwagi na znaczenie i przestrzeganie standardów etycznych w procesie komunikacji i wymiany informacji w sieci”. jak czytamy w oświadczeniu, rada wyraża zaniepokojenie treściami, jakie publikowane są w internecie, w tym w mediach społecznościowych. repr podkreśla, że komunikacja cyfrowa nie jest „wolna od etyki” i podlega w tym zakresie takim samym standardom, jak każda działalność komercyjna i wydawnicza. ważne jest stosowanie transparentności w przekazach, która ma chronić konsumentów przed wprowadzeniem w błąd. zdaniem rady każdy wydawca ma obowiązek oddzielać treści redakcyjne od tych publikowanych odpłatnie, a każdy specjalista ds. pr powinien to uszanować. czytaj też: prof. jerzy olędzki: to nie kodeksy decydują o etycznych zachowaniach, tylko ludzie. repr zwraca też uwagę, że przy tworzeniu materiałów, które mają być rozpowszechniane publicznie, powinno się korzystać jedynie z wiarygodnych źródeł, które są „oznaczone co do autorstwa i opatrzone sprawdzonymi referencjami”. ponadto przyjętą regułą powinno być podawanie odnośników do źródeł, żeby odbiorcy mieli możliwość samodzielnego sprawdzenia ich wiarygodności oraz motywacji. rada w swoim oświadczeniu wskazuje, że zasady etyczne w komunikacji cyfrowej powinny podlegać prawom, które zostały określone w karcie etycznej mediów. czytaj też: rada etyki pr milczy, bo niemal nie otrzymuje zgłoszeń. jaka powinna być dziś rada etyki pr? repr definiuje też nadawców treści w internecie. zdaniem rady zaliczają się do nich agencje public relations, firmy, organizacje publiczne, partie polityczne, a także osoby prywatne pracujące w mediach czy prowadzące działalność komercyjną na zlecenie (np. influencerzy), medialni usługodawcy, agencje, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych (oferują usługi seo oraz działania z obszaru content marketingu) itp. rada w wydanym przez siebie oświadczeniu wzywa wszystkie środowiska biorące udział w komunikacji społecznej do przestrzegania zasad deklaracji helsińskiej, która została przyjęta w 2017 roku przez międzynarodowe stowarzyszenie konsultantów ds. komunikacji (international communications consultancy organisation: icco). czytaj więcej: deklaracja helsińska – nowy dokument przedstawiający 10 zasad etyki w branży pr. (pp).
Rada Etyki Public Relations wystosowała apel skierowany do osób zajmujących się profesjonalną komunikacją – pracowników branży PR i komunikacji marketingowej oraz wydawców – o „zwracanie większej uwagi na znaczenie i przestrzeganie standardów etycznych w procesie komunikacji i wymiany informacji w sieci”.
Jak czytamy w oświadczeniu, Rada wyraża zaniepokojenie treściami, jakie publikowane są w internecie, w tym w mediach społecznościowych. REPR podkreśla, że komunikacja cyfrowa nie jest „wolna od etyki” i podlega w tym zakresie takim samym standardom, jak każda działalność komercyjna i wydawnicza. Ważne jest stosowanie transparentności w przekazach, która ma chronić konsumentów przed wprowadzeniem w błąd. Zdaniem Rady każdy wydawca ma obowiązek oddzielać treści redakcyjne od tych publikowanych odpłatnie, a każdy specjalista ds. PR powinien to uszanować.
Czytaj też: Prof. Jerzy Olędzki: to nie kodeksy decydują o etycznych zachowaniach, tylko ludzie
REPR zwraca też uwagę, że przy tworzeniu materiałów, które mają być rozpowszechniane publicznie, powinno się korzystać jedynie z wiarygodnych źródeł, które są „oznaczone co do autorstwa i opatrzone sprawdzonymi referencjami”. Ponadto przyjętą regułą powinno być podawanie odnośników do źródeł, żeby odbiorcy mieli możliwość samodzielnego sprawdzenia ich wiarygodności oraz motywacji.
Rada w swoim oświadczeniu wskazuje, że zasady etyczne w komunikacji cyfrowej powinny podlegać prawom, które zostały określone w Karcie Etycznej Mediów.
Czytaj też: Rada Etyki PR milczy, bo niemal nie otrzymuje zgłoszeń
Jaka powinna być dziś Rada Etyki PR?
REPR definiuje też nadawców treści w internecie. Zdaniem Rady zaliczają się do nich agencje public relations, firmy, organizacje publiczne, partie polityczne, a także osoby prywatne pracujące w mediach czy prowadzące działalność komercyjną na zlecenie (np. influencerzy), medialni usługodawcy, agencje, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych (oferują usługi SEO oraz działania z obszaru content marketingu) itp.
Rada w wydanym przez siebie oświadczeniu wzywa wszystkie środowiska biorące udział w komunikacji społecznej do przestrzegania zasad Deklaracji Helsińskiej, która została przyjęta w 2017 roku przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Konsultantów ds. Komunikacji (International Communications Consultancy Organisation: ICCO).
Czytaj więcej: Deklaracja Helsińska – nowy dokument przedstawiający 10 zasad etyki w branży PR
(pp)