Ranking fee income za 2015 rok: Na czele Partnersi. Solski BM z najwyższym wzrostem

dodano: 
23.06.2016
komentarzy: 
0

W czwartym rankingu przygotowanym przez Związek Firm Public Relations pierwsze miejsce zajęło Partner of Promotion. Agencja pozycję lidera utrzymuje od trzech edycji. Jej fee income w 2015 roku wyniósł 19,5 mln zł. Tym samym zanotowała ona wzrost o 2,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Tuż za nią w rankingu znalazło się MSLGROUP z wynikiem 14,5 mln zł. - o 16,9 proc. lepszym niż we wcześniejszym zestawieniu. Pierwszą trójkę zamyka Grayling Poland z fee income równym 7,7 mln zł. Jest to kwota niższa względem wyniku z ubiegłego rankingu o 1,2 proc. Czwarte i piąte miejsce zajęły agencje Walk i Hill+Knowlton Strategies, których fee income wyniósł kolejno: 7,1 (wzrost względem 2014 roku o 9,2 proc) i 6,4 mln zł (spadek o 4,5 proc.).

Choć Solski Burson-Marsteller uplasował sie poza pierwszą piątką rankingu (7 miejsce), odnotował największy ze wszystkich agencji wzrost w porównianiu z rokiem poprzednim - 43,9 proc. 32 proc. - o tyle wzrósł zaś fee income agencji Linkleaders (14 miejsce), a o 23,8 proc. - Genesis PR (17 miejsce).

Największy spadek w stosunku do 2014 roku odnotowały: TBT i Wspólnicy (16 proc.), Multi Communications (14,9 proc.) oraz Lighthouse Consultans i Planet PR (obie o 14,2 proc.).

115,3 mln zł – tyle wyniosły łączne przychody z honorariów za 2015 rok agencji PR biorących udział w rankingu. W 2014 roku było to 105,6 mln zł. Łączną wartość rocznych honorariów przypadających na jednego konsultanta oszacowano na ok. 173 tys. zł. Co więcej, wynik fee income 8 agencji z rankingu za 2015 rok przekroczył średnią (5,5 mln). 10 firm zanotowało wzrost fee income w stosunku do roku 2014, 7 firm - spadek, 4 zaś nie brały udziału w ubiegłorocznym rankingu. Średni wynik fee income w 2015 roku wyniósł natomiast 5,5 mln. zł, na co wskazują wyniki jednostkowe wszystkich badanych agencji, podczas gdy rok wcześniej Związek informował o 5,3 mln zł.

„Zestawienie łącznych przychodów z honorariów dla pierwszych dwudziestu agencji na przestrzeni ostatnich 3 lat pokazuje, że polski rynek się ustabilizował, a perspektywy dla branży są dobre” – skomentował Grzegorz Szczepański, prezes zarządu Związku Firm Public Relations.

Na potrzeby rankingu „fee income” zdefiniowano jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów. W bieżącej edycji wzięło udział 21 agencji, w tym dwie nienależące do ZFPR. Audytorem rankingu była firma doradcza Grupa Strategia.

Wyniki dostępne tutaj. (ak)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin