REPR przypomina o problemie kradzieży pomysłów. Agencja udawała klienta

dodano: 
31.05.2012
komentarzy: 
9

Rada Etyki Public Relations zajęła się sprawą agencji PR, która miała wyłudzać pomysły od konkurencji, podszywając się pod fikcyjną firmę kosmetyczną wysyłającą zapytania ofertowe. REPR nie wyjaśnił jednak sprawy. Agencja, której dotyczyły te przypuszczenia, odmówiła poddania się jurysdykcji Rady. Kradzież pomysłów w branży PR nie jest nowym problemem – REPR wspominał o nim już w 2009 roku.

Agencja miała działać według prostego schematu. Podszywając się pod fikcyjną firmę kosmetyczną, rozesłała zapytania ofertowe dotyczące kampanii PR – aby zebrać pomysły konkurencji. Jedna z agencji, chcąc pozyskać informacje o kliencie odkryła, że takowy nie istnieje – i o fakcie poinformowała Radę Etyki.

Zgodnie z regulaminem Rady Etyki agencje mogą poddać się jej jurysdykcji jedynie dobrowolnie. W tym przypadku agencja podejrzana o ukrywanie swojej tożsamości odmówiła. REPR nie mógł zatem wyjaśnić sprawy – opublikował jednak oświadczenie.

Rada przypomina w nim o „Siedmiu grzechach głównych polskich PR-owców” – spisie złych praktyk opublikowanym przez REPR w 2009 roku.  Już wtedy zwróciła ona uwagę na problem kradzieży cudzych pomysłów i koncepcji działań PR. Dotyczył on nie tylko agencji, podszywających się pod klientów. REPR wymienia także inną praktykę: firma organizuje przetargi, a po zebraniu wstępnych koncepcji unieważnia postępowanie. Następnie realizuje je bez udziału autora. W innej odmianie klient wśród dostarczonych koncepcji wybiera najciekawszą i przesyła ją do realizacji agencji, z którą dotychczas współpracował. Trzeci przypadek to sytuacja, gdy agencja wchodzi w posiadanie cudzych pomysłów, a następnie oferuje je klientom jako własne. (ks)

komentarzy:
9

Komentarze

(9)
Dodaj komentarz
05.06.2012
15:30:57
Don Pedro Calde...
(05.06.2012 15:30:57)
A myśleliśmy, że już dalej w zidioceniu pójść nie podobna. Gratulacje dla niby kolegów z branży za takie praktyki. Powinni jeszcze pójść dalej i zacząć zgłaszać już nagrodzone projekty PR-owe do kolejnych konkursów. A nóż nikt się nie zorientuje. hehehe baranki
01.06.2012
11:01:34
dziennikarz
(01.06.2012 11:01:34)
Chodzi o agencję AchA PR, która podszywała się pod firmę kosmetyczną Cosmax - czy może ktoś jeszcze dostał brief od tej firmy?
31.05.2012
17:09:11
piekielko branzy PR
(31.05.2012 17:09:11)
zdelegalizowac braze piarowska. bedzie spokoj. a nie marnowanie budzetow firm na jakies tam piary. ile dzieci mozna wyzywic.
31.05.2012
17:07:50
jako to agencja
(31.05.2012 17:07:50)
jaka to agencja kto jest jej wlascicielem
31.05.2012
16:00:15
człowiek z branży
(31.05.2012 16:00:15)
Niestety, to nie odosobniony przypadek. Osobiście 2-3 razy zetknęłam się z takimi zapytaniami. Co ciekawe nie we wszystkich chodziło o podesłanie pomysłów, a raczej o sprawdzenie aktualnych cenników konkurencji. Raz agencja posunęła się do zakupu domeny oraz opracowania logo i zaślepki z fikcyjnym kontaktem do nieistniejącej firmy.
31.05.2012
15:42:48
JK
(31.05.2012 15:42:48)
Jeszcze inny wariant: firmy (najczęściej klienci) - podczas rekrutacji - wymagają stworzenia strategii, opracowania kampanii itp., a potem swobodnie korzystają z tych materiałów, nie zatrudniając autora. Niestety to dość popularna praktyka, miałam nieprzyjemność doświadczyć czegoś takiego.
31.05.2012
12:59:10
ciekawy
(31.05.2012 12:59:10)
a jaka to była agencja - ktoś wie???
31.05.2012
12:47:04
PR-owiec
(31.05.2012 12:47:04)
Moja agencja złożyła ofertę współpracy firmie X we wrześniu ubiegłego roku. X przez pół roku zwodził agencję, nie chciał się spotkać, nie mówiąc o podpisaniu umowy współpracy. Po pół roku odkryliśmy, że zrealizował sam kilka naszych pomysłów. Jedna kampania miała nawet taką samą nazwę, która widniała w naszej ofercie! X wypiera się kradzieży, twierdząc, że sam wpadł na takie same pomysły. Możemy coś zrobić w tej sytuacji?
31.05.2012
11:52:26
Free
(31.05.2012 11:52:26)
Do tej pory nagminnie spotykałam się z wyłudzaniem pomysłów przez klientów. Niestety coraz tego więcej :/. A prawo nas wcale nie chroni od takich praktyk..
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin