Robert Stępowski: Ranking miast nie zaskakuje

dodano: 
04.03.2016
komentarzy: 
0

Wczoraj pisaliśmy o badaniu Premium Brand 2016 przygotowanym przez agencję badawczą Maison&Partners. W zestawieniu rankingu marek miast wysokiej reputacji uwzględniono tylko te, dla których wartość wskaźnika reputacji wyniosła min. 60 punktów. W pierwszej piątce znalazły się: Wrocław, Gdańsk, Poznań, Kraków i Warszawa. O komentarz na temat reputacji miast poprosiliśmy Roberta Stępowskiego, specjalistę marketingu miejsc.

Do wszelkich rankingów należy podchodzić z lekką rezerwą, ale w ogólnym ujęciu trudno się dziwić, że ranking badający reputację miast wojewódzkich w Polsce wygląda właśnie tak.

Większość rankingów wygląda dość podobnie. W czołówce znajdują się zazwyczaj te same miasta, ewentualnie zamieniają się one miejscami. Jest jednak kilka elementów tego rankingu, na które warto zwrócić uwagę.

Po pierwsze różnica między liderami a miastami z końca rankingu nie jest aż tak duża i myślę, że przy wytężonej pracy miasta od 13 do18 mogą dość szybko zbliżyć się do czołówki rankingu.

Po drugie ewidentnie da się zauważyć, że ranking odzwierciedla pewne stereotypy i sposób postrzegania poszczególnych miast. Myślę, że właśnie z tego powodu na tak odległych pozycjach znalazły się choćby Rzeszów czy Katowice. Są to przecież miasta świetnie się rozwijające gospodarczo, infrastrukturalnie, a także stają się coraz ładniejsze.

Myślę, że jeśli Rzeszów, Katowice, ale również Białystok i Łódź popracują nad swoim wizerunkiem, to na pewno w kolejnych latach mają szansę na poprawę swoich lokat w rankingu.

Na potwierdzenie mojej tezy, zachęcam do zapoznania się z wynikami innych badań:

 

JAK MIESZKAŃCY OCENIAJĄ PROMOCJĘ?*

-  dobrze oceniam działania promocyjne i uważam, że są one skuteczne – 41,4 proc.

-  miasto/gmina/region nie wykorzystują swojego potencjału promocyjnego – 31,7 proc.

-  mój samorząd nie prowadzi żadnych działań promocyjnych – 16,3 proc.

-  nie rozumiem przekazu marketingowego. Nie wiem co miasto/gmina/region chce o sobie powiedzieć poprzez podejmowane działania promocyjne  - 10,6proc.

Jak widać, prawie 60 proc.  badanych źle ocenia działania promocyjne swojego miasta, albo ich zwyczajnie nie rozumie, co pokazuje, że warto zacząć od promocji wewnętrznej, a dopiero później promować miasto na zewnątrz przy wsparciu i aprobacie mieszkańców.

*Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badawczy IPC na zlecenie portalu MarketingMiejsca.com.pl.

CZY MARKA MIEJSCA MA WPŁYW NA TO, GDZIE SPĘDZAMY WAKACJE?**

49 proc. - raczej tak

36,5 proc. - zdecydowanie tak

9,5 proc. - trudno powiedzieć

5 proc. - nie i raczej nie

CZY WYBÓR LOKALIZACJI NOWYCH INWESTYCJI ZALEŻY OD MARKI MIEJSCA?

44,5 proc. - raczej tak

33,5 proc. - zdecydowanie tak

15 proc.  - trudno powiedzieć

7 proc.  - nie i raczej nie

**Badanie przeprowadził dr Hubert Kawalec.

 

Robert Stępowski – niezależny ekspert i konsultant w dziedzinie marketingu miejsc oraz propagator wiedzy marketingowej. Założyciel platformy www.MarketingMiejsca.com.pl (2008r.). Od ponad 15 lat pisze i publikuje – jako dziennikarz, autor książek i bloger. Liczne artykuły i komentarze autora publikowane były m.in. w: „Rzeczpospolitej”, „Dzienniku Gazecie Prawnej”, portalach: Onet Biznes, Wirtualnemedia.pl, PRoto.pl oraz magazynach: „BRIEF”, „Rynek Turystyczny”, Pismo Samorządu Terytorialnego WSPÓLNOTA. Współpracował z radiową Jedynką oraz kierował działem on-line Radia Dla Ciebie i tygodnikiem „Nasze Miasto”. Jest autorem książek: „Inny świat, czyli subiektywny przewodnik po marketingu miejsc” (2012), „Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów” (2014 i 2015), „Promocja marki. Poradnik dobrych praktyk” (2014) i „Jak osiągnąć sukces” (2015), „Marketing terytorialny. Jak zbudować i wypromować markę miejscowości?" (2015) oraz współautorem „Marketingowego Vademecum Wiedzy Lidera Samorządowego”. Autor bloga www.TrescJestNajwazniejsza.pl

 

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin