Światowi przywódcy na Twitterze. Twiplomacy 2017

dodano: 
05.06.2017
komentarzy: 
0

Najpopularniejszym światowym liderem na Twitterze jest papież Franciszek, zaraz za nim znalazł się Donald Trump - ukazała się tegoroczna edycja badania Twiplomacy. Drugi rok z rzędu firma Burson-Marsteller przeanalizowała aktywność liderów państw w portalach społecznościowych. Dane zostały zebrane 22 maja 2017 roku.

W materiale znalazł się rozdział poświęcony temu, jak światowi liderzy wchodzą w dyskusje z prezydentem USA Donaldem Trumpem na Twitterze.

Media społecznościowe stały się ważnym narzędziem dyplomacji – czytamy. Są miejscem, gdzie komunikują się liderzy państw oraz rządy z całego świata, a obywatele śledzą ich aktywność. Szczególną pozycję ma Twitter, który jest narzędziem służącym do analizy i prognozowania stosunków międzynarodowych – oceniają autorzy badania.

Niektóre rządy i ministerstwa spraw zagranicznych wciąż zastanawiają się nad zaletami i wadami aktywności w mediach społecznościowych. Inne wychodzą poza kanały takie jak Twitter, Facebook czy Instagram i prowadzą działania na przykład na Snapchacie.

Źródło: twiplomacy.com

W czasie ostatniego roku najpopularniejsze profile światowych przywódców, takich jak papież Franciszek czy premier Indii Narendra Modi, jeszcze zwiększyły liczbę obserwujących. W zestawieniu pojawili się także nowi liderzy, np. prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump, którego profil na Twitterze znalazł się na drugim miejscu pod względem popularności w zestawieniu.

Z badania wynika także, że światowi przywódcy, np. prezydent Argentyny, podejmują działania w nowych kanałach, takich jak Snapchat, żeby dotrzeć do młodszej grupy odbiorców. Wiele rządów korzysta z Periscope, by transmitować np. konferencje prasowe.

Twitter to najpopularniejszy kanał wykorzystywany przez głowy państw, rządy i ministerstwa spraw zagranicznych. Jak wynika z badania, na profilach rządów pojawiają się głównie treści tekstowe, tylko jedna czwarta z 1,5 mln tweetów analizowanych w badaniu ma dołączone zdjęcie. Zespół Burson-Marsteller przeanalizował działania 856 kont na Twitterze należących do szefów państw i rządów oraz ministrów spraw zagranicznych w 178 krajach, reprezentujących 92 proc. wszystkich państw członkowskich ONZ, które łącznie śledzi 356 milionów osób.

Drugą platformą pod względem popularności jest Facebook. W tym portalu konta przywódców i rządów skupiają największą widownię. W serwisie obecni są szefowie państw i rządów oraz ministrowie spraw zagranicznych ze 169 krajów, co stanowi 88 proc. wszystkich państw członkowskich ONZ. Na Facebooku jest 606 stron, które łącznie obserwuje 283 mln osób. Strony na Facebooku są bardziej popularne niż konta na Twitterze – wynika z badania.

Trzecie miejsce wśród popularnych platform zajmuje YouTube - 76 proc. rządów wykorzystuje ten serwis do przechowywania wideo. Czwartą pozycję ma Instagram – w tym serwisie konta ma 73 proc. wszystkich państw członkowskich ONZ.

Czytaj także: Światowi przywódcy na Instagramie: liderem premier Indii

Po odejściu byłego prezydenta USA Baracka Obamy najpopularniejszym światowym liderem na Twitterze jest papież Franciszek (@Pontifex). Jego profile prowadzone w dziewięciu językach obserwuje łącznie 33,7 mln użytkowników. Drugie miejsce zajmuje prezydent USA Donald Trump (@realDonaldTrump). Jego osobiste konto na Twitterze obserwuje 30,1 mln osób. Trzecia pozycja przypada indyjskiemu premierowi. @NarendraModi ma na Twitterze 30 mln obserwujących na koncie osobistym i 18 mln obserwujących na koncie instytucjonalnym.

Źródło: twiplomacy.com

Jak wynika z badania, wielkość konta przekłada się na liczbę interakcji (komentarze, polubienia i retweety). Liderem tego zestawienia jest Donald Trump. W czasie ostatnich 12 miesięcy profil @realDonaldTrump zyskał 166 mln interakcji – to prawie pięć razy tyle co premier Indii (35 milionami interakcji) i 12 razy tyle co prezydent Turcji i papież Franciszek.

Źródło: twiplomacy.com

Liczba retweetów to miara skuteczności konta. Tu pierwszą pozycję zajął przywódca Arabii Saudyjskiej @KingSalman –  każdy z jego wpisów był podawany dalej średnio 147 456 razy. Drugi pod względem skuteczności jest profil Donalda Trumpa – otrzymuje on średnio 13 tys. retweetów na jeden wpis.

Źródło: twiplomacy.com

W badaniu analizowano także najpopularniejsze hashtagi na Twitterze. Wśród 250 najczęściej używanych znalazł się #Waszczykowski – polski minister spraw zagranicznych. W zestawieniu 250 najczęściej wspominanych kont w ciągu ostatnich 12 miesięcy znalazł się profil polskiej premier @BeataSzydlo.

Całe badanie dostępne na stronie. (mb)

Źródło:

Zdjęcie główne: twiplomacy.com
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin