ZFPR publikuje ranking fee income za 2019 rok. Liderami MSL i Grupa Komunikacja Plus

dodano: 
30.07.2020
komentarzy: 
2

Związek Firm Public Relations opublikował 30 lipca 2020 roku ranking firm public relations według fee income za 2019 rok. Pierwsze miejsce wśród podmiotów indywidualnych zajęło MSL, a wśród grup kapitałowych – Grupa Komunikacja Plus.

W tegorocznym zestawieniu zabrakło dotychczasowego wieloletniego lidera rankingu, Partner of Promotion. Agencja w maju 2020 roku zdecydowała się bowiem na opuszczenie Związku Firm PR.

Czytaj więcej: Dlaczego Partnersi i Alert Media Communications odeszły z ZFPR

Jak podaje ZFPR, łączna wartość usług public relations dla firm i grup ujętych w zestawieniu wyniosła w 2019 roku 132,64 mln zł. W poprzednim roku było to 144,94 mln zł. W tegorocznej edycji rankingu wyniki pokazało 16 podmiotów indywidualnych i 6 grup.

Choć ranking miał charakter otwarty i zgłosić mogły się do niego również agencje spoza ZFPR, jedynie dwie agencje niezrzeszone (Publicis Consultants i Garden of Words Group) zdecydowały się na uczestnictwo. Zrzeszonych w Związku agencji jest obecnie 33, na ujawnienie wyników zdecydowała się zatem zaledwie połowa – mimo że w tym roku członkowie Związku mogli zrobić to bezpłatnie.

Zestawienie przygotowano na podstawie fee income, które zdefiniowano jako „przychody agencji pomniejszone o koszty zewnętrzne związane z wykonywaniem projektów (np. zakup mediów, produkcji zewnętrznej, koszty podwykonawców), czyli jako sumę opłat i prowizji od klientów na rzecz agencji za jej własne usługi”. Przygotowano dwie klasyfikacje: osobno dla podmiotów indywidualnych i dla grup kapitałowych.

MSL, które znalazło się na czele zestawienia, w 2019 roku zanotowało 18,26 mln zł wpływów. Firma ma również najwięcej pracowników spośród agencji uwzględnionych w zestawieniu – 70 osób. Drugie miejsce należy do Hill + Knowlton Strategies, którego fee income wyniosło 11,35 mln zł. Na podium znalazło się też 38 Content Communication z fee income wynoszącym 9 mln zł.

Dalsze pozycje należą kolejno do 24/7Communication (7,86 mln zł), D*fusion communication (4,91 mln zł), Clue PR (3,75 mln zł), NBS Communications (3,36 mln zł), Linkleaders (3,11 mln zł) czy Weber Shandwick (2,87 mln zł). Dziesiątkę zamyka Big Picture z wynikiem 2,72 mln zł.

Kliknij, aby powiększyć

Cohn&Wolfe, zajmujące 13 pozycję, odnotowało w ubiegłym roku największą dynamikę wzrostu fee income (+58,5 proc.), duży awans widoczny jest też w przypadku Clue PR – z miejsca 12 na 6 (+26,7 proc.). Największy spadek fee income w porównaniu z poprzednim rokiem zanotowało z kolei Publicis Consultants (-18,1 proc.).

Wśród grup kapitałowych lider, czyli Grupa Komunikacja Plus, odnotował wpływy w wysokości 19,04 mln zł. Drugą pozycję otrzymało Walk (15,2 mln zł), które w zeszłym roku było na pierwszym miejscu. Trzecie miejsce zajęło 38 Group (11,26 mlz zł).

Kliknij, aby powiększyć

„Obecny ranking jest wyjątkowy, gdyż prezentuje obraz sytuacji w przededniu zmiany, jaka wpłynęła na życie i biznes nas wszystkich. Jest pewnego rodzaju »stop-klatką« i pozostanie punktem odniesienia na dłużej, do analiz i prognoz wzrostu oraz odbudowy rynku. Widać wyraźnie, że rok 2019 był dla branży dobry, a analizując poszczególne wskaźniki, przez agencje PR, także efektywnie wykorzystany” – komentuje Adam Jarosz, prezes ZFPR.

Za audyt potwierdzający przekazane dane finansowe była odpowiedzialna firma Strategia Audit. Ranking opublikowano w formie raportu, w którym znalazła się też analiza kondycji branży w sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 oraz perspektyw na przyszłość polskiego rynku PR w ocenie uczestników rankingu. (mb)

komentarzy:
2

Zobacz także...

Miejsca w zestawieniu ZFPR-u komentują Tomasz Alberski, Agnieszka Dziedzic, Norbert Ofmański i Katarzyna Polkowska...

Iwona Michalczyk, Katarzyna Życińska, Agnieszka Bacińska i Alicja Wysocka-Świtała komentują wyniki swoich agencji w rankingu ZFPR-u...

Pozycje swoich agencji w zestawieniu ZFPR-u komentują Anna Hahn-Leśniewska, Alicja Górka-Pruszczak oraz Grzegorz Jarosz...

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
03.08.2020
9:51:56
Redakcja PRoto.pl
(03.08.2020 9:51:56)
@Jacek, wszystkie komentarze (poza wulgarnymi) są publikowane. Wątpliwości, jakie wzbudza od kilku lat ranking, były omawiane w poprzednich latach, w tym roku również opublikowaliśmy komentarze na ten temat: http://www.proto.pl/aktualnosci/czy-ranking-fee-income-zfpr-u-pokazuje-obraz-rynku
30.07.2020
16:44:21
Jacek
(30.07.2020 16:44:21)
Tak się zastanawiam. Przy wielu ważnych informacjach 0 komentarzy.! Czy tego już nikt nie czyta, czy też admin nie puszcza komentarzy? A chyba sytuacja w której z jedynej organizacji zrzeszającej agencje PR ponad połowa nie chce podać wyników i wziąć udziału w firmowanych przez ZFPR rankingu chyba wymaga komentarza. Sytuacja od lat się powtarzająca. Co na to Proto, co na to ZFPR (no comments?)
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin