Praktyki już nie tylko bezpłatne
W tym miesiącu postanowiliśmy przyjrzeć się ofertom dla praktykantów i stażystów. Jak wynika z analizy 226 ogłoszeń, opublikowanych przez PRoto.pl od kwietnia do sierpnia 2013 roku, płatnych staży i praktyk dotyczyła prawie co czwarta oferta. W 22 proc. ofert pracodawcy wspomnieli o możliwości zatrudnienia po zakończeniu stażu lub praktyki.
Jaki według pracodawców jest idealny kandydat na praktykanta? Przede wszystkim powinna być to osoba posiadająca umiejętności redakcyjne (wzmianka w 63 proc. ofert), umiejąca obsługiwać programy pakietu Office (o czym wspomniano w 43 proc. ogłoszeń) i dyspozycyjna (41 proc.). W 31 proc. ofert preferowany lub wymagany był status studenta, w 22 proc. wspomniano o znajomości narzędzi PR i specyfiki tej branży. Mimo że głównym celem praktyk i staży jest zdobycie doświadczenia, w 12 ofertach (5 proc.) było ono już wymagane.
Studenci jakich kierunków są najczęściej poszukiwani? Te zostały wyszczególnione w 39 ofertach. Pracodawcy przeważnie wymieniali więcej niż jeden kierunek – w 32 ogłoszeniach pojawiła się wzmianka o dziennikarstwie, w 21 o public relations i komunikacji, w 17 o reklamie i marketingu. Zdarzały się jednak również oferty dla studentów i absolwentów kierunków ścisłych – w 4 ofertach wspomniano o finansach i ekonomii (2 oferty od firm z branży finansowo-ekonomicznej i 2 od agencji oferujących usługi z zakresu relacji inwestorskich). Warto również rozpocząć studia (lub zamieszkać) w Warszawie – ze stolicy pochodziło 71 proc. wszystkich ogłoszeń dla praktykantów i stażystów.
W raporcie uwzględniono 226 ofert opublikowanych od kwietnia do sierpnia tego roku w portalu PRoto.pl. 182 ogłoszenia zamieszczone były przez agencje, a 44 przez firmy.
Raporty PRoto.pl o rynku pracy dla PR-owców