Walczak: skuteczna komunikacja on-line. Jak to zrobić? Cz. II

dodano: 
10.12.2013
komentarzy: 
0

W pierwszej części rozmawialiśmy o ABC skutecznej komunikacji, czyli konieczności rzetelnego odpowiedzenia sobie na pytania: do kogo, w jakim celu, w jaki sposób, oraz co chcę powiedzieć. Dziś pochylimy się nad tym, jak pisać.

Przygotowując teksty do internetu, musisz przede wszystkim pamiętać o tym, że na monitorze, najczęściej czytamy w trybie skanowania.

Oznacza to, że oko zauważa w pierwszej kolejności ciemne plamy – mogą to być zdjęcia, elementy graficzne, zajawki lub tytuły o dużej powierzchni.

W przypadku zdjęć, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na znajome twarze oraz takie, które wyrażają emocje.

Sam artykuł czytamy (a raczej skanujemy) w ten sposób:

  1. tytuł – widzi go 100% czytelników
  2. lead – przyciąga uwagę ok. 70-80% osób. Ten element artykułu jest bardzo ważny, ponieważ dobrze napisany praktycznie przesądza czy zatrzymamy czytającego i przejdzie on do dalszych akapitów czy też go stracimy.

Uwaga! Lead, w trybie skanowania, traktowany jest jako pierwszy akapit!

  1. drugi akapit tekstu – do niego docierają ci, którzy po lekturze leadu zostali zachęceni i chcą kontynuować lekturę.
  2. cały tekst – to złoto dla najwytrwalszych! Czyta go ok. 30% osób.

Przygotowując tekst do internetu, prócz warsztatu dziennikarskiego, weź pod uwagę trasę czytania (eyetracking) w internecie.

Generalnie przyjętą zasadą jest, że w internecie czytamy od lewej strony do prawej a nasz wzrok omiata monitor zgodnie z budową litery F.

 

Źródło: http://www.nngroup.com

Co to w praktyce oznacza?

  1. Treści, które są dla Ciebie szczególnie ważne powinny w pierwszej kolejności znaleźć się w kluczowych dla oka punktach.
  2. Zwróć uwagę, że im dłuższy tekst, tym mapa jest „chłodniejsza” czyli tam zdecydowanie rzadziej zaglądamy czy też wręcz w ogóle nie czytamy.
  3. Pamiętaj o przecięciu tekstu przez linię monitora. Zdecydowanie mniej niż połowa czytelników przewija widok ekranu. Dlatego dobrze abyś projektując układ graficzny np. newslettera pomyślał o zajawkach w górnej części, które będą przekierowywać do treści znajdujących się poniżej linii wzroku.

Inaczej trasa czytania układa się w przypadku serwisów www, zawierających dominującą grafikę.

Źródło: www.looktracker.com

Spójrz na przykład serwisu Toshiby. Tu w pierwszej kolejności wzrok przyciągają:

  1. hasło (złożone z tytułu i leadu)
  2. cena
  3. postać

Skuteczna komunikacja on-line to wypadkowa wielu elementów...

Monika Walczak

... dlatego jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej zapraszamy już wkrótce na lekturę kolejnej części poradnika oraz na szkolenie OTWARTE z autorką:

 

JAK SKUTECZNIE KOMUNIKOWAĆ ON-LINE

JUŻ 18 grudnia, w Warszawie

ZAPOZNAJ SIĘ Z PROGRAMEM SZKOLENIA

ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE

Zapraszamy!

Monika Walczak jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

 

 

Bibliografia:

http://www.searchmetrics.com/en/services/ranking-factors-2013/

http://socialpress.pl/

http://mirekpolyniak.wordpress.com/2011/01/26/social-media-10-przykazan/

http://www.slideshare.net/P_B_I/polscy-internauci-2013

Social Media Marketing - Liana Evans, wyd. Helion

K2 Internet SA, badanie eye tracking FB

http://www.fanpagetrender.pl/

Andrzej Fedorowicz – Amaf.pl

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin