4 sprawdzone trendy w komunikacji wewnętrznej

dodano: 
26.09.2018

Autor:

Robert Tarnowski, Komunikacja Plus
komentarzy: 
0

W dobie rynku pracownika firmy coraz więcej czasu i pieniędzy lokują w obszarze employer brandingu, skupiając się na kampaniach rekrutacyjnych i mnożeniu benefitów. Zapominają jednak, że pracownika trzeba nie tylko zdobyć, lecz także zatrzymać. Szczególnie tego, który zatrudniony jest już od dłuższego czasu. To rozwiązanie jest nie tylko łatwiejsze organizacyjne, ale także tańsze, a pomóc w tym może efektywna komunikacja wewnętrzna.

Rynek pracownika sprawia, że firmy koncentrują się na potencjalnych kandydatach, stawiają ich na piedestale, i często zapominają o swoich aktualnych pracownikach. To właśnie do przyszłych pracowników adresowana jest całościowa kampania employerbrandingowa, obietnice atmosfery niczym w siedzibie głównej Google’a oraz kosmiczne zarobki. Chociaż o konkretnych stawkach wciąż boimy się mówić, a firmy, które publikują widełki płacowe w ofertach pracy, należą do rzadkości.

Aktualnym pracownikom pozostaje zadowolić się kartą sportową i opieką zdrowotną, z której ostatecznie niewiele osób korzysta. Nawet świeżo zatrudnieni, gdy tylko pierwszego dnia przekroczą próg firmy, stają się mało istotnym trybikiem w wielkiej machinie. Zatrudniony? Sprawa z głowy.

Komunikacja wewnętrzna kluczem do sukcesu

Badanie „Efektywność biznesowa zaczyna się od komunikacji wewnętrznej” Emplo wskazuje, że aż 71 proc. pracowników uważa, że firma nie osiągnie sukcesu rynkowego bez otwartej i partnerskiej komunikacji wewnętrznej. To ona zwiększa ich zaangażowanie, zainteresowanie wydarzeniami w firmie i chęć do pracy.

Jednak prowadzenie efektywnej komunikacji wewnętrznej nie jest tak proste, jak się wydaje. Szczególnie jeśli realizuje się ją przy pomocy standardowych narzędzi. Według analizy SocialChorus, tylko 29 proc. pracowników czyta korporacyjne maile oraz inne materiały komunikacyjne. Co gorsza, tylko 31 proc. regularnie korzysta z intranetów firmowych.

Jak zatem prowadzić efektywną komunikację wewnętrzną, która dotrze do pracowników, zwiększy ich satysfakcję z pracy i przekona, żeby zostać w firmie jak najdłużej? Należy wykorzystać potencjał najefektywniejszych narzędzi.

#1 Postaw na wideo!

Specjaliści ds. komunikacji powtarzają jak mantrę, że nadeszła era wideo. Zyskuje YouTube, Insta Stories, a filmy w mediach społecznościowych coraz bardziej angażują użytkowników. Dlaczego nie wykorzystać tego w komunikacji wewnętrznej? Zamiast kolejnego zbyt długiego maila (too long, didn’t read) do wszystkich pracowników albo artykułu w intranecie, lepiej zainwestować nawet w najprostsze wideo.

Dlaczego? Według badania Forrester Research, pracownicy są aż o 72 proc. bardziej skłonni obejrzeć korporacyjne wideo niż przeczytać mail. Jednocześnie zapamiętują aż 83 proc. więcej treści, jeśli jest ona przedstawiona w formie wideo a nie tekstu (WR Hambrecht  Research).

#2 Wykorzystaj kadrę kierowniczą

Pracownicy, zwłaszcza ci demonizowani millenialsi, znają swoją wartość, ale doceniają też autorytety, których szukają również w pracy. Wspomniane wcześniej badanie „Efektywność biznesowa zaczyna się od komunikacji wewnętrznej” wskazuje, że 2/3 pracowników uważa, że to menedżerowie i kierownicy powinni odpowiadać za skuteczną komunikację z pracownikami. W związku z tym, w organizacji warto stawiać na wewnętrznych liderów, którzy są otwarci na dialog, dzielą się doświadczeniem, potrafią motywować zespół, a jednocześnie przekazywać wiedzę i zachęcać do rozwoju.

#3 Postaw na ambasadorów

W komunikacji wewnętrznej świetnie sprawdzą się naturalni ambasadorzy, czyli pracownicy firmy. To oni, dzięki swojej wiarygodności, mogą stać się twarzą firmy zarówno na zewnątrz, w ramach kampanii employerbrandingowej, jak i wewnątrz organizacji. Pozytywne treści generowane przez nich w social mediach są bardziej wiarygodne i efektywniejsze niż oficjalna komunikacja firmowa.

Long story short – współpracuj z pracownikami, wewnętrznymi ambasadorami firmy, i zaproponuj im udział w działaniach komunikacyjnych – wewnętrznych i zewnętrznych. To szczególnie efektywne narzędzie do zwalczania firmowych plotek oraz wyłapywania informacji, które zazwyczaj nie docierają do działu komunikacji. W końcu większość nieformalnej komunikacji odbywa się przy kawie i po pracy.

#4 Badaj i personalizuj

Nie ma nic gorszego niż narzucać narracje, komunikaty i treści pracownikom odgórnie i nie pytać ich o zdanie. Nikt nie będzie czytał treści, które nie są dopasowane do jego potrzeb i oczekiwań. W związku z tym należy systematycznie badać pracowników i dopasowywać komunikację do tego, czego oczekują.

Alternatywą dla tradycyjnych metod badawczych są tzw. badania pulsowe. Polegają one na pozyskiwaniu odpowiedzi za pomocą aplikacji – w przyjaznych i niestresogennych warunkach. Dzięki prostej i skondensowanej formule ich przeprowadzenie jest niezwykle szybkie.

Takie badania bardzo często stosujemy w Komunikacji Plus, współpracując z InsightLab, spółką z naszej Grupy. Dzięki temu jesteśmy w stanie bardzo szybko personalizować przekaz. A jak wskazują badania SocialChorus, personalizowane treści mogą zwiększyć zaangażowanie pracowników aż o 800 proc.!

Robert Tarnowski – specjalista ds. PR korporacyjnego i komunikacji wideo w Komunikacji Plus. Razem z PGNiG zapewniał Polaków o budowie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Przejechał Polskę wzdłuż i wszerz, organizując eventy dla dziennikarzy i prezentując najnowsze samochody oraz rozwiązania technologiczne BMW. Z sukcesem informował fanów motoryzacji o wynikach ORLEN Team w Rajdzie Dakar. Z przyjemnością koordynuje kampanie społeczne i edukacyjne wierząc, że poprawią świat.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin