.

Jak Ben & Jerry’s przywróciło tęczę na Plac Zbawiciela

dodano: 
01.02.2019

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

180hearbeats/JvM, Ben & Jerry’s

TŁO:

W 2012 roku w centrum Warszawy pojawiła się ogromna tęczowa instalacja autorstwa Julity Wójcik. Miała być uniwersalnym symbolem Warszawy pięknej, różnorodnej, pełnej miłości, pokoju, tolerancji oraz praw osób LGBT, miała też wnieść więcej kolorytu, optymizmu i radości w życie miasta. Pojawiła się w radosnych okolicznościach – polskiej prezydencji w UE, otwarcia Euro 2012, Parady Równości. Później była siedmiokrotnie niszczona przez przeciwników praw osób LGBT, a w konsekwencji usunięta w 2015 roku. W wyniku takich zachowań Polska jest obecnie oceniana jako drugie najbardziej homofobiczne państwo Unii Europejskiej.

Marka Ben & Jerry’s znana jest z tego, że od 40 lat w ramach swojej misji społecznej wykorzystuje symbol tęczy w swojej komunikacji, mocno wierzy w jej wartości oraz znaczenie społeczeństwa integracyjnego, z równymi prawami, w którym każda kochająca się para, niezależna od płci, powinna mieć prawo do zawarcia małżeństwa.

CELE:

Ben & Jerry’s obecna w Polsce od 2017 roku nawiązała długoterminową współpracę z organizacjami pozarządowymi – Fundacją Wolontariat Równości oraz Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza. Celem współpracy jest osiągnięcie równości małżeńskiej w Polsce do 2025 roku.

Powrót tęczy na warszawski Plac Zbawiciela był symbolem poparcia dla praw społeczności LGBT, zwróceniem uwagi na problem ich łamania w Polsce, a także podkreśleniem wizerunku B&J’s jako firmy odpowiedzialnej społecznie.

REALIZACJA:

Dzień przed warszawską Paradą Równości tęcza wróciła na swoje oryginalne miejsce w centrum stolicy. Tym razem niezniszczalna, tak jak miłość, równość i tolerancja i inne wartości, które symbolizuje. W miejsce kwietnej instalacji zaprezentowano świetlny hologram na wodnej kurtynie rozpylonej na środku placu.

Proces pracy nad projektem trwał pięć miesięcy. Dwa miesiące zajęło załatwianie pozwoleń. Sugerowano nam przeprowadzenie akcji w innych niż Plac Zbawiciela miejscach, ale nie chcieliśmy zgodzić się na takie rozwiązanie. Od początku wiedzieliśmy, że jest to jedyne miejsce, w którym tęcza może pojawić się ponownie. Ponadto musieliśmy uzyskać szereg pozwoleń: właściciela balkonu, na którym chcieliśmy ustawić projektory, Zarządu Dróg Miejskich na zajęcie pasa drogowego oraz wyłączenie części latarni w dniu projekcji, Zarządu Zieleni Miasta Stołecznego Warszawa na ustawienie systemu do kurtyny wodnej na pasie zieleni, wodociągów miejskich na podłączenie rozpylaczy wody do hydrantów, policji na przeprowadzenie oficjalnego zgromadzenia publicznego. Przez dwa miesiące wypełniliśmy dziesiątki stron dokumentów technicznych i wniosków o pozwolenia, aby finalnie otrzymać wszystkie zgody na przeprowadzenie akcji w wyznaczonym przez nas terminie, czyli przed Paradą Równości w Warszawie w 2018 roku.

Wymyśliliśmy i zbudowaliśmy tęczę od podstaw, co było także wyzwaniem technologicznym. Przetestowaliśmy wiele rozwiązań, by wybrać to jedno sprawdzone i najbardziej atrakcyjne wizualnie. Bardzo zależało nam, by tęcza oddawała wartości, którymi kieruje się Ben & Jerry’s i wzbudzała pozytywne emocje u odbiorców. Jednocześnie projekt wymagał systemu dystrybucji wody do uruchomienia kurtyny wodnej, dostosowania odpowiedniego projektora światła (ostatecznie użyliśmy dwóch) do przeprowadzenia projekcji tęczy na ścianie wody. Dopracowywaliśmy każdy szczegół – wielkość kurtyny wodnej, jej odporność na wiatr i różne warunki pogodowe.

Do ostatniej chwili utrzymywaliśmy wydarzenie w tajemnicy. Bardzo ważne było bezpieczeństwo i uniknięcie prowokacji ze strony przeciwników społeczności LGBT. Dlatego podczas jedynej próby na Placu Zbawiciela zamiast tęczy na kurtynie pojawiła się ogromna piłka nożna – był to początek czerwca i akurat trwał mundial.

Projekcję poprzedziło śniadanie prasowe, podczas którego przedstawiciele marki oraz organizacji pozarządowych opowiadali o nawiązanej współpracy. W ramach działań PR informacja i wideo o powrocie tęczy zostały rozesłane do mediów w kraju i za granicą. Do wsparcia powrotu tęczy zaproszono liderów opinii – m.in. Agę Zaryan i Pawła Rabieja – ale wsparcie było znacznie szersze. Internauci mogli obejrzeć transmisję powrotu tęczy dzięki streamingowi w sieci.

 

EFEKTY:

Powrót tęczy relacjonowały w Polsce m.in. TVN 24, Polsat News, Gazeta Wyborcza, „Newsweek”, Radio Zet, Onet.pl, Polityka.pl. Ponadto informowały o niej międzynarodowe media: The Washington Post, The Telegraph, China Post, The Guardian, Campaign, Attitude, Indy100.com (portal Independent), Metro UK, Fox News, MSNBC. O tęczy tweetował też m.in. brytyjski aktor i komik James Corden, znany z talk show „The Late Late Show” i „Carpool Karaoke” czy Terry Reintke, niemiecka polityczka i deputowana do Parlamentu Europejskiego. Tweetem Al Jazeery o tęczy podzieliło się ponad sześć tysięcy osób.

Nagrody:

Złoty Spinacz w kategorii Event społeczny, podwójne złoto w kategoriach Confectionery & Snacks Media Innovation – Alternative Media oraz srebro w kategorii Evnety na konkursie Epica

 

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin