Agencje o rankingu fee income za 2018 rok. Cz. 1

dodano: 
19.06.2019
komentarzy: 
0

Związek Firm Public Relations opublikował 18 czerwca 2019 roku ranking agencji według fee income za rok 2018. Siódma edycja nie przyniosła rewolucji w czołówce: pierwsze miejsce w rankingu zdobyła agencja Partner of Promotion, która w 2018 roku miała 23,75 mln zł fee income (wzrost o 13 proc. rok do roku). Za nią uplasowały się MSL (13,25 mln zł, +14 proc.) i Hill+Knowlton Strategies (9,73 mln zł, +12 proc.).

Publikacja przyjęła w tym roku jednak nową formę – „Raportu PR”, którego głównym tematem była reputacja.

Redaktorzy PRoto.pl przygotowali do niego artykuły opisujące poszczególne obszary, które mają na nią wpływ: zarządzanie kryzysem, employer branding, zrównoważony rozwój, komunikacja wewnętrzna, product reputation i public affairs. Pobierz raport, jeśli chcesz zyskać dostęp do tekstów.

Redakcja PRoto jak co roku zapytała agencje, które wzięły udział w rankingu fee income ZFPR-u, o to, jakie czynniki miały wpływ na ich obecną pozycję w zestawieniu, jakie rynkowe trendy obserwują i czy ranking może być uznany za ich odzwierciedlenie.

Katarzyna Życińska, prezes zarządu 38Group

38 Content Communication i 38Group poprawiły wynik z poprzedniego rankingu, a także – co dla nas szczególnie istotne – pokazał, że rozwijamy się najszybciej spośród firm w całym zestawieniu, zarówno w gronie agencji, jak i grup. Na naszą pozycję wpływ ma przede wszystkim konsekwentna polityka rozwoju w płaszczyznach budowy zespołów projektowych, rozszerzania porfolio usług, polityki new business, przy bardzo dobrym wsłuchaniu się w potrzeby klientów i stałym monitorowaniu efektów naszych działań. Zależy nam na tym, aby 38Group przede wszystkim łączyło zrozumienie celów komunikacyjnych z ich efektywną realizacją.

Uważnie obserwujemy nowe trendy, natomiast następnie bardzo dokładnie analizujemy je pod kątem faktycznej efektywności prowadzonej komunikacji. Przede wszystkim wśród klientów widzimy zainteresowanie działaniami contentowymi, w które skuteczne wpisujemy idee i marki. Dobry content to jednak tylko składowa sukcesu, a naszą rolą jest znalezienie dla niego efektywnych kanałów dystrybucji. Stale, pomimo że nie jest to trend, widzimy siłę media relations. Natomiast influencer marketing w naszym rozumieniu to nowa droga działań productplacementowych, w które od lat wierzymy. Dostrzegamy także wyraźny powrót elementu będącego istotą działań public relations – zarządzanie reputacją to w poprzednich latach nieco zapomniany element, do którego teraz rynek intensywnie wraca.

Ranking jest stałym elementem kalendarza branży PR w Polsce i pokazuje faktyczną siłę środowiska. W zestawieniu punktują firmy, które najlepiej odczytują trendy, obserwują potrzeby klientów, poszukują nowych dróg w komunikacji oraz potrafią wszystkie te elementy odzwierciedlić w działaniach biznesowych.

Sebastian Stępak, dyrektor generalny MSL

Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego wyniku – 14 proc. wzrostu przekłada się na ponad 2,2 miliona złotych. Utrzymanie pozycji w rankingu zawdzięczamy przede wszystkim wzmożonej aktywności naszych obecnych klientów. Większe przychody to głównie: duża liczba projektów kryzysowych i wytężona praca działów finansowego i technologicznego, którym udało się zrealizować wiele ciekawych inicjatyw. MSL znacząco wzmocnił współpracę z innymi firmami w obrębię Publicis Groupe, w myśl filozofii Power of One.

2018 rok upłynął pod znakiem zarządzania reputacją, która ma obecnie potężny wpływ na sprzedaż. Klienci skupiają się przede wszystkim na tym, jak zapobiec ewentualnym sytuacjom kryzysowym i zapewnić sobie spokojny przebieg roku budżetowego. Obserwujemy też duże zapotrzebowanie na usługi konsultingowe, od przygotowywania i wdrażania polityki komunikacyjnej, po duże skomplikowane projekty wspierające procesy transformacji cyfrowej.

Nasza deklaracja dotycząca uczestnictwa w rankingu jest niezmienna, niezależnie od kondycji spółki. Traktujemy to zestawienie jak lustrzane odbicie kondycji rynku PR w Polsce, którego jesteśmy kontrybutorem, bez względu czy mieliśmy lepszy, czy gorszy rok. Zawsze będziemy gorąco zachęcać do udziału inne agencje, uważając, że podsumowanie roku naszej pracy i obraz kondycji konkurencji pozytywnie motywuje do utrzymania dalszych wzrostów.

Grzegorz Szczepański, CEO Hill+Knowlton Strategies Poland

Z satysfakcją przyjęliśmy kolejną edycję rankingu agencji PR według fee income. Dzięki temu zestawieniu możemy w miarodajny sposób ocenić, jak obrana przez nas strategia rozwoju przekłada się na pozycję rynkową Hill+Knowlton Strategies. Rekordowy rok w branży PR był też rekordowo dobrym rokiem dla H+K. Umocniliśmy swoją pozycję w tradycyjnie silnych kompetencjach, czyli corporate & public affairs, technology, consumer i healthcare i konsekwentnie rozwijaliśmy ofertę usług w środowisku digital. W ciągu ostatnich dwóch lat wyspecjalizowaliśmy się także w tzw. usługach hubowych i dziś jesteśmy w stanie świadczyć z Warszawy usługi wsparcia w całym regionie CEE dla najbardziej wymagających klientów.

Podobnie jak w 2018 roku, tak i obecnie, dominującym trendem jest wzrost wartości reputacji we wszystkich sferach życia społeczno-gospodarczego. W biznesie to okres, w którym cenione są relacje oparte na wzajemnym zaufaniu. Dlatego niezawodność, do której przyzwyczailiśmy już naszych klientów, jest w mojej ocenie decydującym czynnikiem, który pozwolił nam umocnić się na stabilnej trzeciej pozycji w Polsce.

To, że nie wszystkie agencje członkowskie ZFPR wzięły udział w rankingu, jest dla mnie przykrym rozczarowaniem, podobnie jak brak udziału w tym zestawieniu wielu znanych firm spoza Związku. Dla mnie udział w rankingu fee income jest deklaracją profesjonalnego profilu agencji. Jest potwierdzeniem, że chce się być widocznym w głównym nurcie branży i współtworzyć jej profesjonalny rdzeń. Hill+Knowlton nie zawsze było w pierwszej trójce rynku, mieliśmy lata lepsze i gorsze, ale nigdy nasz finansowy rezultat nie był powodem, by nie brać udziału w najważniejszym zestawieniu branżowym.

Dirk Aarts, Managing Director w 24/7Communication

Wspaniałą wiadomością jest to, że ogólny wzrost firm PR w Polsce wynosi 10,5 proc. w porównaniu do 5 proc. na świecie (dane za The Holmes Report – przyp. red.).

24/7Communication zanotowało stabilny wzrost o 7 proc., co jest zgodne z bardzo konsekwentnym i stabilnym wzrostem na przestrzeni ostatnich 15 lat. Mamy za sobą fantastyczny rok, w którym znacząco zainwestowaliśmy w rozwój kompetencji i wiedzy specjalistycznej, wzmacniając w ten sposób naszą ofertę w obszarze nowoczesnego PR-u. Wyniki tej zmiany są już widoczne w tym rankingu i będą jeszcze bardziej zauważalne w nadchodzących latach.

Na pozycje zajmowane w rankingu przez firmy ma wpływ wielkość realizowanych przez nie projektów. Im większe projekty, tym możliwa jest wyższa pozycja w zestawieniu. Dodatkowo na ranking wpływa też fakt dostarczania bądź nie danych przez agencje. W tym roku w zestawieniu figurują agencje, których nie było poprzednio i na odwrót – są też firmy, które wcześniej były uwzględnione w rankingu, a w tym roku ich nie ma.

W szybko zmieniającym się środowisku globalnym widzimy, że klienci mają inne oczekiwania i większe potrzeby w stosunku do działań z zakresu PR-u niż jeszcze kilka lat temu. Konsumenci i inni interesariusze oczekują od firm większego skupienia uwagi na potrzebach społecznych. Pomagamy naszym klientom znajdować na to sposoby. Wymaga to dogłębnej wiedzy na temat zmian zachodzących na świecie, związanych m.in. ze zrównoważonym rozwojem, cyfryzacją, kwestiami geopolitycznymi etc. Trudno jest wyodrębnić te trendy z rankingu, ale jeśli mógłbym coś dodać, to chciałbym zaznaczyć, że wyspecjalizowane agencje radzą sobie tak samo dobrze jak duże agencje PR, które ze względu na skalę mogą inwestować w fachową wiedzę w danym obszarze.

ZFPR jednoczy najlepsze firmy PR na polskim rynku. Stowarzyszenie opowiada się za jakością usług PR, uczciwością i przejrzystością tego, co robimy, jak to robimy i jak działają agencje jako takie. Firmy PR, które zostały uwzględnione w tym rankingu, były transparentne w przypadku swoich wyników, niezależnie od miejsca w rankingu czy przychodów. To daje jasny przekaz o wiarygodności i profesjonalizmie, pozytywnie wpływając na postrzeganie polskiej branży PR. Dlatego chciałbym zachęcić jeszcze więcej agencji PR do zachowania przejrzystości w swoich działaniach i wspólnego wzmacniania reputacji naszej branży PR oraz poszczególnych firm.

Zebrali Małgorzata Baran, Maciej Przybylski

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin