Agencje o rankingu fee income za 2018 rok. Cz. 5

dodano: 
27.06.2019
komentarzy: 
0

W czerwcu 2019 roku Związek Firm Public Relations opublikował ranking agencji według fee income za rok 2018. Prezentujemy komentarze przedstawicieli kolejnych firm, które wzięły udział w zestawieniu. Ekspertów pytaliśmy, jakie czynniki miały wpływ na obecną pozycję agencji w rankingu, jakie rynkowe trendy obserwują i czy ranking można uznać za ich odzwierciedlenie. Poprosiliśmy również o ocenę faktu, że nie wszystkie firmy należące do ZFPR-u wzięły udział w rankingu.

Redaktorzy PRoto.pl przygotowali do niego artykuły opisujące poszczególne obszary, które mają na nią wpływ: zarządzanie kryzysem, employer branding, zrównoważony rozwój, komunikacja wewnętrzna, product reputation i public affairs. Pobierz raport, jeśli chcesz zyskać dostęp do tekstów.

Czytaj też:

Agencje o rankingu fee income za 2018 rok. Cz. 1

Agencje o rankingu fee income za 2018 rok. Cz. 2

Agencje o rankingu fee income za 2018 rok. Cz. 3

Agencje o rankingu fee income za 2018 rok. Cz. 4

Alicja Górka-Pruszczak, Executive Director w Havas PR Warsaw

Z pewnością wspominane już przy okazji poprzednich edycji badania poszerzenie wachlarza usług po stronie agencji public relations znacząco wpływa na sukcesywnie rosnącą wartość rynku. Obserwujemy, że zapotrzebowanie na poszczególne usługi okresowo może się zmieniać, jednak fundament pozostaje ten sam – strategiczne doradztwo komunikacyjne, issue management oraz media relations.

Ale w Havas Group Poland mamy narzędzia, które wspierają nas w dostarczaniu klientom jakościowych usług nie tylko w tych obszarach. Zgodnie z misją firmy „Make a meaningful difference to brands, business and people” wspieramy klientów w tworzeniu relacji, które mają znaczenie dla odbiorców ich marki. Dlaczego? Bo dziś sprzedaż samego produktu czy usługi to za mało. Według ostatniego badania Meaningful Brands 2019 aż 77 proc. konsumentów woli kupować marki, które podzielają ich wartości. Wymiar relacji jest więc kluczowy dla przyszłości ich biznesu i ma najzwyczajniej w świecie znaczenie finansowe. Korzystanie z zasobów Havas Group Poland jest dla nas dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Od maja tego roku działamy w ramach konceptu Havas Village, modelu współpracy, w którym pod jednym dachem, we wspólnej przestrzeni specjaliści od PR-u, strategii, mediów i kreacji razem identyfikują najefektywniejsze rozwiązania komunikacyjne dla klientów Grupy Havas. Zachęcamy naszych klientów do tego, aby czerpali z tego podejścia.

Jeśli zaś chodzi o sam ranking i udział w nim, jestem zdania, że powinniśmy jako branża iść tropem tego, co sami doradzamy naszym klientom. Tropem transparentności. W mojej ocenie polega ona na tym, że bez względu na wypracowany wynik jesteśmy otwarci na „odkrycie kart”. Nawet więcej. Moim zdaniem udział w rankingu powinien być dla wszystkich agencji członkowskich ZFPR obowiązkowy.

Norbert Ofmański, partner w On Board Think Kong

W tegorocznym rankingu nasza agencja znalazła się na czwartym miejscu pośród grup PR działających w Polsce. Jest to dobry wynik, choć przyznaję, że nasze ambicje sięgają wyżej. Ubiegły rok był da nas inwestycją w rozwój nowych kompetencji, głównie związanych z rozwojem komunikacji w środowisku nowych mediów i optymalizacją tworzonego contentu pod kątem SEO. Naszym klientom oferujemy kompleksowe zarządzanie reputacją, zarówno w klasycznych mediach, jak i mediach społecznościowych, jednocześnie dbając o optymalizację tworzonych treści pod SEO. Takie podejście pozwala zwiększyć efektywność kosztową na poziomie 20-30 proc. realizowanego budżetu.

Rynek usług PR bardzo się zmienia. Jest to głównie związane ze zmianą środowiska mediów, rozwojem mediów społecznościowych oraz rynku infuencerów. Klienci oczekują od agencji PR integracji kanałów komunikacji, analityki big data, tworzenia treści wideo oraz ich produkcji. Zarządzanie reputacją firmy czy marki w internecie spycha na drugi plan klasyczne działania media relations. W walce o nowych klientów agencje PR często konkurują na rynku z agencjami social media czy digital. Na rynku pojawiają się nowi gracze, wyspecjalizowani w działaniach skierowanych wyłącznie do infuencerów. Uważam, że proces ten będzie postępował.

Uważam, że ranking ZFPR jest próbą oddania rzeczywistego wyniku agencji określanego według fee income, czyli przychodów agencji po odliczeniu kosztów zewnętrznych. Takie zestawienie oddaje realną skalę działania agencji. Niestety w Polsce rynek usług PR, według mojej oceny, jest nadal bardzo płytki i nie zostawia wiele miejsca mniejszym agencjom, które wolą nie pokazywać swoich wyników finansowych, uznając, że osłabi to ich pozycję przetargową w starciu z większymi graczami.

Krzysztof Litwinek, Managing Director w Publicis Consultants

Nasze ubiegłoroczne rezultaty są przede wszystkim wynikiem kontynuacji stałej współpracy ze strategicznymi klientami oraz mniejszej liczby krótkoterminowych projektów w porównaniu z rokiem 2017. W ubiegłym roku postawiliśmy przede wszystkim na wzmocnienie naszej ekspertyzy i stabilizację zespołu, co szczególnie cenią sobie nasi klienci.

Na rynku widać wyraźnie rosnące zapotrzebowanie klientów na różne formy działań komunikacyjnych w kanałach digitalowych. Zauważamy również, że klienci przywiązują coraz większą wagę do działań CSR, dostrzegając, iż ich wpływ na środowisko jest znaczący, a przez swoje działania mogą zarówno pozytywnie oddziaływać na otoczenie, jak i minimalizować efekty negatywne. Coraz częściej klienci sięgają po pomoc w obszarze issue management czy już konkretnych działań komunikacyjnych w sytuacji kryzysu, doceniając wieloletnie doświadczenie i wyczucie konsultantów naszej agencji.

Na podstawie wyników rankingu trudno ocenić, jakie obszary działań agencji miały największy wpływ na ich wyniki finansowe. Takie wnioski można wysnuć na podstawie bieżącej obserwacji działań branży. Brak wielu agencji w rankingu, w tym kilku z czołówki, nie sprzyja przejrzystości naszej branży. W rankingu widzimy tylko jej wycinek – miejmy nadzieję, że klienci będą coraz bardziej doceniali fakt współpracy z partnerami, którzy mają otwarte podejście do mówienia o swoich dokonaniach – choć to pewnie wciąż pieśń przyszłości i wymaga większej dojrzałości biznesowej.

Zebrały Małgorzata Baran, Angelika Kalinowska

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin