.

 

Blisko 24 mld złotych wyniesie wartość rynku dóbr luksusowych w 2018 roku. Raport KPMG

dodano: 
12.12.2018
komentarzy: 
0

Prawie 24 mld złotych – tyle wyniesie szacunkowa wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2018 roku. To o blisko 14 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem – wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2018”. Zgodnie z szacunkami KPMG wartość rynku dóbr luksusowych w naszym kraju do 2023 roku może przekroczyć 39 mld złotych. Najszybszy wzrost prognozowany jest w segmentach luksusowej biżuterii i zegarków, samochodów luksusowych oraz premium oraz alkoholi.

Jak wynika z raportu, w 2017 roku w Polsce mieszkało 1,2 mln osób zamożnych (których miesięczny dochód przekracza 7,1 tys. złotych brutto). Liczba bogatych Polaków (osiągających miesięczne dochody powyżej 20 tys. złotych brutto) w 2017 roku przekroczyła 194 tysiące, z czego bardzo bogatych (z miesięcznymi dochodami powyżej 50 tys. złotych brutto) było 50 tysięcy. Największa liczba bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa mazowieckie, wielkopolskie i śląskie – wynika z raportu. W związku z wprowadzeniem od 2019 roku nowego podatku, tzw. daniny solidarnościowej, w tegorocznej publikacji zaprezentowano także dane dla osób, których roczne dochody brutto przekroczyły 1 mln złotych – w 2017 roku osób o takich dochodach mieszkało w Polsce ponad 23 tysiące.

Autorzy raportu wskazują, że dla producentów i dystrybutorów dóbr luksusowych szczególnie ważnymi klientami są osoby bogate i bardzo bogate.

Czytaj także: Jak dotrzeć do klienta, dla którego cena nie gra roli

Jako dobro luksusowe twórcy publikacji określają „każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru”.

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium. Szacowana wartość tej kategorii ma w 2018 roku wynieść 15,5 mld złotych, a do roku 2023 może wzrosnąć do 26,4 mld złotych. W roku 2017 zarejestrowano w Polsce 65,5 tys. samochodów premium i luksusowych. Według szacunków KPMG liczba rejestracji nowych samochodów marek premium w 2018 roku wyniesie ponad 76 tys., z kolei marek luksusowych – 251 sztuk.

Od kilku lat najpopularniejszą marką samochodów premium jest Mercedes (24 proc. rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku). Drugą pozycję zajmuje Audi, a trzecie miejsce przypadło BMW. Z raportu wynika, że największy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku odnotował Jaguar, który sprzedał trzy razy więcej aut.

Czytaj także: Wywiad z szefem komunikacji Rolls-Royce'a w Europie

Liderem w kategorii samochodów luksusowych pozostaje z kolei Maserati. W raporcie zwrócono także uwagę na dynamiczny wzrost rejestracji aut marek Ferrari i Bentley – sprzedano ich odpowiednio o 11 (52 proc.) i 19 (90 proc.) egzemplarzy więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku.

Drugim pod względem wielkości segmentem rynku dóbr luksusowych jest w Polsce luksusowa odzież i akcesoria – sektor ten stanowi 12 proc. rynku. Wartość  tej kategorii w 2018 roku może wynieść 2,9 mld złotych, co oznacza wzrost o 7,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Jak wynika z raportu, główny udział w tym segmencie stanowi odzież damska (przeszło 60 proc. wartości całej kategorii), wyższy wzrost osiąga jednak odzież męska. Najbardziej dynamiczny wzrost widać w podkategorii obuwie – z szacunków wynika, że w 2018 roku jej wartość wzrośnie o 8,7 proc., a w kolejnym roku o ponad 10 proc.

Dynamiczny wzrost widoczny jest w sektorze luksusowej biżuterii i zegarków. W 2018 roku wartość tego rynku może wynieść 723 mln złotych, co w stosunku do poprzedniego roku oznacza wzrost o 10 proc. Szczególnie wysoka dynamika wzrostu charakteryzuje luksusowe zegarki – wynika z raportu. Ponad 80 proc. luksusowych zegarków dostępnych na rynku jest przeznaczona dla mężczyzn, z kolei aż 67 proc. luksusowej biżuterii to produkty dla kobiet. Według prognoz ta kategoria w ciągu następnych pięciu lat może się zwiększyć o 70 proc. i osiągnąć wartość 1,2 mld złotych.

Na kwotę 650 mln złotych szacowana jest z kolei wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum w 2018 roku. Jak podkreślają autorzy publikacji, jest to wciąż dość niewielki segment, lecz odznacza się dużą dynamiką wzrostu. Największy udział, bo około 60 proc., mają w tej kategorii perfumy.

Czytaj też: Marki luksusowe i influencerzy: kluczem jest wybór odpowiedniej osoby

Wartość rynku luksusowych alkoholi w 2018 roku szacowana jest z kolei na 1,2 mld złotych. Wartość całego rynku alkoholi w Polsce może wynieść 62,5 mld złotych, co oznacza, że alkohole luksusowe stanowią niecałe 2 proc. rynku. Najwyższy wzrost w 2018 roku (w porównaniu z rokiem ubiegłym) na rynku luksusowych alkoholi osiągnęła whisk(e)y – 11 proc.

Cały raport można znaleźć na stronie. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin