REPR apeluje do branży, by oznaczała efekty współprac komercyjnych z influencerami

dodano: 
05.04.2019
komentarzy: 
4

Rada Etyki Public Relations opublikowała oświadczenie, w którym krytykuje zjawisko zacierania się różnic między PR-em a innymi, odrębnymi działami komunikacji rynkowej i społecznej, takimi jak np. reklama. „Należy pamiętać, że dziedziny te nieodłącznie związane są z aktywnością w sferze przedsiębiorczości i życia społecznego. Choć korzystają z podobnych lub nawet takich samych kanałów komunikacji, różnią się celami i metodami działań, jak i funkcjami, jakie winny pełnić w organizacjach” – pisze REPR.

Eksperci w tym kontekście piętnują nieoznaczanie komercyjnych współprac z agencjami reklamowmi, marketerami, influencerami czy blogerami. REPR przypomina, że może to wprowadzać odbiorców komunikacji w błąd lub dawać im poczucie, że podlegają manipulacji.

„Każda płatna forma współpracy powinna być jednoznacznie oznaczona – chociażby z szacunku dla odbiorcy, aby nie naruszyć takiej wartości jak zaufanie społeczne. Ukrywanie rodzaju współpracy może rodzić podejrzenia chęci manipulacji. Działania public relations – ze swojej istoty – to działania transparentne, czyli takie, w których ich nadawcy, realizatorzy czy zleceniodawcy są łatwi do zidentyfikowania. To przecież kanon profesjonalnych działań PR” – tłumaczy w wiadomości do PRoto.pl doc. Ewa Hope, przewodnicząca obecnego składu REPR.

Wzywa też firmy PR-owe i organizacje, które oferują usługi z zakresu komunikacji, by wypracowały dobre standardy w zakresie oznaczania współprac komercyjnych ze wspomnianymi wyżej podmiotami. Doc. Hope zachęca m.in. do inspirowania się rozwiązaniami z innych krajów, które się sprawdziły.

Eksperci w swoim oświadczeniu zaprezentowali też nową definicję pojęcia „public relations”, którą – jak podaje doc. Hope – wypracował Społeczny Zespół Ekspertów PR opisany przez prof. Jerzego Olędzkiego w wywiadzie dla PRoto.pl.

Jak pisze Rada, public relations to „planowe i długofalowe zarządzanie komunikowaniem organizacji ze swym otoczeniem, realizowane z poszanowaniem norm etycznych i innych norm społecznych. PR służy budowie i utrzymaniu wzajemnie korzystnych relacji z tym otoczeniem, uwzględniając nie tylko cele organizacji oraz opinie i interesy różnorodnych części tego otoczenia, ale także dobro wspólne”.

REPR apeluje, by branża pamiętała o tej definicji w codziennej pracy.

„Public relations ma prawo być obecne w każdej formie działań komunikacyjnych – także i marketingowych – pod warunkiem zachowania swojej odrębności w sposobie realizacji postawionych celów, użytych narzędzi i konsekwentnie przejrzystego postępowania” – podsumowują w oświadczeniu eksperci.

W poprzednim oświadczeniu, wydanym na początku 2019 roku, Rada apelowała o etyczne zachowanie w komunikacji w środowisku cyfrowym: oznaczanie materiałów sponsorowanych w różnych mediach, ale też posługiwanie się źródłami informacji, które można zweryfikować. Eksperci wydali to oświadczenie po dłuższym okresie ciszy, który opisywało PRoto.pl. (mp)

komentarzy:
4

Zobacz także...

Marki wydają średnio 28 tysięcy złotych na kampanię z influencerem. Czy mniejsi, początkujący twórcy to lepszy (i tańszy) wybór?

Zawiera praktyczne porady dotyczące m.in. strategii działań influencermarketingowych i ich kosztów, a także case studies i Influencer Whitelist...

Hashares pośredniczy we współpracy między markami a internetowymi twórcami...

Komentarze

(4)
Dodaj komentarz
25.04.2019
16:17:56
Regulacje
(25.04.2019 16:17:56)
Brawo REPR! W Wielkiej Brytanii regulator rynku reklamy określił jednolite standardy w zakresie transparentności współpracy marek z influencerami. Czas na Polskę! nie możemy sobie pozwolić na to, że czytelnik się "domyśli" co autor miał na myśli pokazując produkt na swoim instastories. Branżo działajmy!
16.04.2019
18:17:23
etyka
(16.04.2019 18:17:23)
Mądre i potrzebne stanowisko REPR. To dobrze, że Rada działa aktywnie i diagnozuje potrzeby czy problemy branży. Warto stawiać na transparentność - to nie wyraz archaizmu, a etyki właśnie. Gdy wygoda zaczyna przewyższać standardy warto posłuchać głosu doświadczonych
05.04.2019
14:29:50
proton
(05.04.2019 14:29:50)
Bardzo proszę by Rada zajęła się przestrzeganie norm etycznych w branży PR a nie definiowaniem mojego zawodu. Zaproponiowana definicja cofa nas w lata 20-te - 30-te poprzedniego stulecia. Pani doc. Hope proponuję odejście choćby na jeden dzień od swojego akademickiego biurka i porozmawianie z praktykami PR zanim kolejny raz postanowi się tak niekompetentnie wypowiedzieć.
05.04.2019
11:04:18
kiki
(05.04.2019 11:04:18)
REPR chyba żyje jeszcze w XXw. ze swoim przekonaniem, że PR powinien być ostro oddzielony od innych form komunikacji i promocji. Niestety drodzy Państwo, ale PR jakiego Was uczyli na studiach 15-20 lat temu, na naszych oczach przestaje istnieć. Polecam lekturę blogów i badań kolegów zza oceanu, może wtedy nie będzie tak kuriozalnych oświadczeń.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin