W obliczu pandemii rośnie zaufanie do rządu

dodano: 
08.05.2020
komentarzy: 
0

Rząd staje się w obliczu pandemii najbardziej zaufaną instytucją – wynika ze specjalnej aktualizacji raportu Edelman Trust Barometer 2020 poświęconej zaufaniu w czasie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-Cov-2. Społeczeństwo uważa, że biznes musi współpracować z rządem, aby wspólnie wypracować rozwiązania na lepszą przyszłość.

Czytaj także: Kryzys zaufania podsycają obawy o przyszłość. Wyniki Edelman Trust Barometer 2020

Po raz pierwszy w dwudziestoletniej historii badania rząd jest najbardziej zaufaną instytucją. Zaufanie do rządu od stycznia 2020 roku wzrosło globalnie o 11 punktów i wynosi obecnie 65 proc. Okazuje się, że ludzie w tym trudnym czasie potrzebują oparcia w tego typu instytucji i oczekują przede wszystkim, że weźmie ona odpowiedzialność za walkę z pandemią.

Społeczeństwo chce, by rząd przewodził we wszystkich obszarach walki z kryzysem – według 73 proc. powinien odpowiadać za opanowanie pandemii, a 72 proc. uważa, że powinien pomagać ludziom w radzeniu sobie z nią. 72 proc. twierdzi także, że rząd powinien być odpowiedzialny za informowanie społeczeństwa. W opinii 86 proc. respondentów powinien zająć się zapewnieniem pomocy i wsparcia gospodarczego, a 79 proc. oczekuje od niego przywrócenie kraju do normalności.

61 proc. respondentów deklaruje także, że jest również bardziej niż zwykle skłonna powierzyć rządowi informacje o swoim stanie zdrowia i lokalizacji w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa. Niemal trzy na cztery stwierdziły, że odczuwają ograniczenia swobody przemieszczania się związane z pandemią, jednak uważają, że są one całkowicie uzasadnione i właściwe. O 13 punktów (do 61 proc.) wzrosło zaufanie do liderów rządowych wzrosło. W związku z tym cieszą się oni teraz większym zaufaniem niż prezesi firm (58 proc.).

Zobacz również: Społeczeństwo liczy na biznes i boi się fake newsów. Specjalny raport Edelman Trust Barometer 2020 na temat koronawirusa

Z badania wynika, że wzrosło także zaufanie do pozostałych instytucji publicznych – czytamy w badaniu. Biznesowi ufa 62 proc. respondentów ( wzrost o 4 punkty), organizacjom pozarządowym 62 proc. (również wzrost o 4 punkty).

Mimo wzrostu zaufania do biznesu i działań podejmowanych przez firmy, mających na celu pomoc potrzebującym, z badania wynika, że są obszary, które budzą niepokój. Zdaniem większości respondentów biznes słabo sobie radzi albo w ogóle nie daje rady z przedkładaniem dobra ludzi ponad zyski, wprowadzaniem środków bezpieczeństwa chroniących pracowników i klientów oraz wspieraniem mniejszych dostawców i klientów biznesowych przez kredyty czy wydłużenie czasu płatności.

Mniej niż co trzeci badany jest zdania, że prezesi i liderzy biznesowi (29 proc.) wykonują znakomitą pracę i spełnia wymagania stawiane im przez pandemię w porównaniu z naukowcami i liderami rządów. Liderzy rządów i naukowcy są obdarzani wiekszym zaufaniem niż prezesi firm jako osoby, które opracowują nowe strategie mające na celu przygotowanie się na przyszły kryzys.

Z badania wynika też, że większość respondentów preferuje ostrożne i wyważone podejście do ponownego otwarcia gospodarki i przedsiębiorstw. Zdaniem 67 proc. nie należy przedkładać ratowania ludzkiego życia nad pracę. 75 proc. oczekuje, że prezesi będą konserwatywni w przywracaniu swoich firm do normalnej działalności, nawet jeśli oznaczałoby to dłuższe oczekiwanie na ponowne otwarcie miejsc pracy.

Zdaniem badanych biznes powinien współpracować z rządem, by wypracować rozwiązania mające zapewnić lepszą przyszłości. 68 proc. chce, aby prezesi aktywnie angażowali się w rozmowy z rządem i regulowali pracę swoich firm tak by chronić ludzi, jednocześnie dając im elastyczność w zakresie innowacji, reagowania na kryzys i zaspokajania rosnących potrzeb na ich produkty lub usługi.

Biznes, by zwiększyć zaufanie, powinien skoncentrować się na rozwiązaniach problemów wynikających z obecnej sytuacji, a nie na sprzedaży. „W ramach sektora prywatnego firmy powinny współpracować z konkurencją, przedefiniować swoje cele i umiejscawiać je wokół walki z pandemią” – czytamy w badaniu.

Mediom ufa z kolei 56 proc. badanych – to wzrost o 5 punktów. Z założeń badania wynika, że o zaufaniu mówi się w przypadku uzyskania minimum 60 punktów procentowych, a wynik pomiędzy 50 a 59 traktowany jest jako poziom neutralny. Okazuje się, że tylko media nie przekroczyły bariery zaufania. Mimo to – jak czytamy w badaniu – poziom zaufania do mediów również jest na rekordowym poziomie. Wynika to z poszukiwania przez społeczeństwo wiarygodnych informacji.

Respondenci najbardziej ufają mediom tradycyjnym (69 proc., wzrost o 7 punktów), a najmniej – mediom społecznościowym (45 proc.). Wciąż silne są obawy związane z rozprzestrzenianiem się fake newsów. 67 proc. badanych obawia się, że istnieje wiele fałszywych wiadomości i informacji na temat koronawirusa. Społeczeństwo potrzebuje głosu ekspertów w sprawie pandemii. Ludzie poszukują informacji na ten temat z najbardziej zaufanych źródeł, jakimi są lekarze (80 proc.) i naukowcy (79 proc.).

Spadek zaufania po niemal dziesięciu latach odnotowała natomiast technologia (74 proc.). Z lidera najbardziej zaufanych sektorów spadła na trzecie miejsce – po branży spożywczej (76 proc.) oraz opiece zdrowotnej (76 proc.).

Cały raport jest dostępny na stronie.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone w 11 krajach wśród 13,2 tys. respondentów (w tym m.in. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Chinach). Badanie prowadzono w dniach 15-23 kwietnia 2020 roku.

 

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin