W Chorwacji przystanki autobusowe zamieniono w poczekalnie lekarskie, a cyfrowe billboardy w narzędzia diagnostyczne. W kraju wystartowała niestandardowa kampania, której celem jest walka z cichą pandemią chorób kręgosłupa, które dotykają nawet połowę populacji – informuje wpp.com.
Jak podaje źródło, mimo powszechności problemów z kręgosłupem, wielu Chorwatów niechętnie szuka profesjonalnej pomocy. W związku z tym Proliklinika Croatia, chorwacki dostawca usług medycznych, postanowił wyjść z inicjatywą promującą profilaktykę zdrowotną oraz zwiększającą świadomość społeczeństwa na temat problemów z kręgosłupem.
W kampanii „Twoja postawa to Twoja przyszłość” wykorzystano technologię komputerowego rozpoznawania obrazu do analizy postawy ciała. Twórcy inicjatywy przekształcili przystanki autobusowe w całej Chorwacji w swego rodzaju „poczekalnie” na wizytę do fizjoterapeutów. W ogólnodostępnych miejscach zamontowano bowiem cyfrowe billboardy, które umożliwiają rutynową kontrolę postawy przechodniów – czytamy.
Źródło: facebook.com/croatiapoliklinika
Jak dowiadujemy się, aby poznać diagnozę, wystarczy stanąć przed cyfrowym billboardem, który skanuje postawę osób czekających na przystanku. Analizując krzywiznę szyi, środkowej części pleców i dolnej części kręgosłupa, system wykrywa potencjalne problemy i natychmiast przekazuje informację zwrotną. Wyniki z zaznaczeniem konkretnych obszarów kręgosłupa, które budzą obawy, są wyświetlane na ekranie. Ponadto w przypadku osób, u których system wykrył potencjalne nieprawidłowości, na billboardzie pojawia się link kierujący do strony, na której można zarezerwować wizytę u fizjoterapeuty, co ma zachęcać do natychmiastowego działania.
Poprzez wprowadzenie opieki zdrowotnej do codziennej przestrzeni twórcy inicjatywy realnie przyczyniają się do poprawy jakości życia i zdrowia społeczeństwa. Kluczowe jest w tym przypadku pokonanie barier związanych z niechęcią zwrócenia się po profesjonalną pomoc czy też zwyczajny brak świadomości problemu – czytamy.
Jak zwraca uwagę źródło, chorwacka kampania może być przykładem tego, w jaki sposób reklama może przyczynić się do realnych zmian postaw. Z akcją udało się dotrzeć do 77,92 proc. populacji Chorwacji. Kampania osiągnęła o 81,8 proc. wyższy poziom zaangażowania niż zazwyczaj (54,54 proc. w porównaniu ze średnią branżową na poziomie 30 proc.). Przede wszystkim zaś liczba profilaktycznych badań specjalistycznych w zakresie schorzeń kręgosłupa wzrosła o 46 proc. Ponadto – jak podkreślają twórcy kampanii – nawet 97 proc. odbiorców kampanii instynktownie korygowało swoją postawę podczas procesu pomiaru, co pokazuje natychmiastowy wpływ inicjatywy. (kn)
Źródło: wpp.com, Croatia Polyclinics turn bus stops into waiting rooms and billboards into health screening tools/ Zdjęcie główne: facebook.com/croatiapoliklinika