sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościW mediachInstytucje chroniące konsumentów w UE chcą śledztwa przeciwko Temu

Instytucje chroniące konsumentów w UE chcą śledztwa przeciwko Temu

W maju 2024 roku 17 organizacji konsumenckich złożyło do Komisji Europejskiej oficjalną skargę przeciwko platformie e-handlowej Temu – przekazuje money.pl, powołując się na PAP. Dokument poparła m.in. polska Federacja Konsumentów, której głównym celem jest ochrona indywidualnych nabywców towarów lub usług – dowiadujemy się. 

Jak czytamy, instytucje wezwały KE do wszczęcia oficjalnego śledztwa wobec chińskiej aplikacji. Powodem jest możliwość naruszenia przez nią unijnej ustawy o usługach cyfrowych (z ang. DSA – Digital Services Act). 

Źródło informuje, że organizacje oskarżają Temu o umożliwianie sprzedaży podróbek, artykułów nielegalnych w UE i produktów potencjalnie szkodliwych (np. kosmetyków bez informacji dotyczących ich składu). 

Czytaj też: Polski rząd zapowiada walkę z Temu i Shein. Mimo to powstanie sklep stacjonarny

Money.pl wspomina o teście przeprowadzonym w październiku 2023 roku przez włoską organizację konsumentów Altroconsumo. Wykazał on wówczas, że 9 na 13 kosmetyków zakupionych na Temu nie zawierało żadnych informacji o ich składzie lub informacje o nim były tylko częściowe. 

Organizacje oskarżyły platformę również o „stosowanie nieuczciwych praktyk handlowych w celu manipulowania konsumentami”. Mowa m.in. o projektowaniu interfejsów skłaniających klientów do zakupów, zamieszczaniu sfałszowanych opinii o produktach czy „podsuwaniu klientom droższych towarów lub specjalnym zawyżaniu cen, aby je potem sztucznie obniżyć” – dowiadujemy się. 

Co więcej, sklep internetowy mierzy się również z zarzutem tego, że nie ujawnia klientom kluczowych informacji o sprzedawcach, co skutkuje tym, że nie są oni w stanie ocenić, czy towary spełniają unijne kryteria dotyczące bezpieczeństwa – czytamy.

Źródło odwołuje się także do wypowiedzi Monique Goyens, dyrektorki unijnej organizacji konsumentów (z ang. BEUC – The European Consumer Organisation). Podkreśla ona w oświadczeniu przekazanym PAP, że „brak identyfikowalności” na chińskiej platformie uniemożliwia konsumentom podjęcie świadomej decyzji dotyczącej zakupu produktów. 

Money.pl przekazuje, że w Unii Europejskiej z Temu korzysta 75 mln użytkowników. (an)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj