.

 

L’Oreal Paris, Centrum Praw Kobiet i Right To Be chcą powstrzymać molestowanie w miejscach publicznych

dodano: 
09.09.2022
komentarzy: 
0

7 września 2022 roku Centrum Praw Kobiet wraz z L’Oreal Paris i organizacją Right To Be rozpoczęły kampanię społeczną „Stand Up”, mającą na celu poszerzanie świadomości na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych – informuje cpk.org.pl. Celem działań jest chronienie poczucia własnej wartości wśród kobiet i mężczyzn oraz opracowanie narzędzia, które pomogą świadkom molestowania w podjęciu bezpiecznej interwencji.

Jak czytamy, z badań wynika, że 84 proc. Polek doświadczyło molestowania seksualnego w miejscu publicznym. Rodzajów takiego zachowania jest wiele, a częstotliwość jego występowania różna. Jednak tylko 31 proc. osób molestowanych twierdzi, że ktoś im pomógł. 

„Molestowanie w miejscach publicznych bywa trudne do zdefiniowania. Jednak zawsze, gdy chodzi o zachowania werbalne i niewerbalne czy kontakt fizyczny o podłożu seksualnym, które są niepożądane, mamy do czynienia z molestowaniem w miejscach publicznych” – wskazują autorzy kampanii. Najczęściej molestowanie w miejscach publicznych przybiera formę: wpatrywania się, gapienia, nieodpowiednich i niepożądanych gestów (56 proc.), gwizdów, zaczepek słownych, cmokania, wydawania zwierzęcych odgłosów (54 proc.), komentarzy o podtekście seksualnym/żartów dotyczących cielesności (45 proc.), nagabywania na randki, podanie numeru telefonu lub innych osobistych informacji (44 proc.), publicznego upokarzania, „zwracania się per lala, niunia, laska” (43 proc.), niepożądanego dotyku, przytulania, całowania (41 proc.).

W ramach kampanii Centrum Praw Kobiet ma w planach organizację serii szkoleń z użyciem metody „5D”, która polega na dekoncentracji oprawcy, dołączeniu innych osób, które mogą pomóc, dokumentowaniu zdarzenia, dojściu do głosu poprzez bezpośrednią reakcję oraz daniu wsparcia osobie molestowanej w trakcie zdarzenia lub po nim – czytamy.

Źródło: youtube.com/L'Oreal Paris Polska

Na stronie programu „Stand Up” dostępne jest również dziesięciominutowe szkolenie online, w którym wzięło już udział prawie 950 tys. użytkowników.

Oprócz szkoleń planowana jest rozmowa Joanny Gzyry-Iskandar z Centrum Praw Kobiet z Magdą Mołek w ramach programu „W moim stylu” na YouTubie oraz z Karoliną Sobańską w jej podcaście. Gzyra-Iskandar będzie opowiadać o kampanii „Stand Up”, szkoleniach i metodologii 5D, a także o doświadczeniu molestowania, jego konsekwencjach i o poczuciu bezpieczeństwa kobiet. 

7 września w Pałacu Kultury i Nauki odbyła się inauguracja kampanii w formie konferencji, w której udział wzięli paneliści Urszula Nowakowska, prezeska Centrum Praw Kobiet, Magda Mołek, Anna Karczmarczyk, Mateusz Banasiuk, Anna Karczmarczuk, prezeska IPSOS, i Dominika Nockoska, Brand Business Director w L’Oreal Paris.

Do kampanii dołączyło też wiele osób publicznych, m.in. piosenkarz Krzysztof Zalewski, youtuberka Magdalena Kanoniak (Radzka) czy piosenkarka Natalia Przybysz, którzy w swoich kanałach społecznościowych publikują posty poświęcone tematyce kampanii.

Źródło: Instagram.com/natalia_przybysz_official

Źródło: Instagram.com/magda_molek

Patronami honorowymi kampanii są m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich oraz prezydenci miast takich jak Warszawa, Łódź czy Gdańsk. (zd)

Źródło:

cpk.org.pl, STAND UP – sprzeciw się molestowaniu w przestrzeni publicznej, standup-international.com
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin