wtorek, 18 lutego, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościWojewództwo łódzkie z nową identyfikacją wizualną. Mieszkańcy krytykują zmianę

Województwo łódzkie z nową identyfikacją wizualną. Mieszkańcy krytykują zmianę

W lutym 2025 roku województwo łódzkie zaprezentowało nowy system identyfikacji wizualnej. Zainspirowane twórczością Katarzyny Kobro logo nie zyskało jednak sympatii mieszkańców regionu, którzy głośno skrytykowali zmianę.

Jak podaje województwo łódzkie, nowy system identyfikacji wizualnej opiera się na formach graficznych i kolorystyce osadzonych w korzeniach kulturowych i awangardowych. Inspirację stanowił także folklor ziemi łódzkiej, a paleta barw została zasięgnięta z kolorystyki herbu województwa oraz Kompozycji Przestrzennych autorstwa Katarzyny Kobro.

Znak regionu opiera się na czytelnej typografii połączonej z elementami figur geometrycznych – niebieskim prostokątem, żółtym trójkątem i czerwonym kwadratem. Znaczenie form i kolorystyki zaczerpnięto ze wspomnianej już twórczości Kobro. Jak wyjaśniono, czerwień to kolor życia i silnych emocji, jest barwą żywą, dobrze widoczną, działającą pobudzająco, niebieski jest symbolem samodoskonalenia się i zasobów finansowych, kolorem stymulującym do działania, żółty natomiast poprawia nastrój, zwiększa poczucie własnej wartości, pobudza do myślenia, jest to także kolor pewności siebie i optymizmu – dopełnia logo, dodając mu pozytywnego charakteru. Znajdujący się w identyfikacji kwadrat ma symbolizować wiele różnych wartości, takich jak stabilność, uczciwość, bezpieczeństwo i pewność siebie oraz być odzwierciedleniem stałości, równowagi i regularności. Trójkąt ma oznaczać symetrię i równowagę, jest to figura reprezentująca połączenie ciała, umysłu i ducha. Prostokąt to symbol procesu, który opisuje konkretne zadania i działania – pisze województwo łódzkie.

Ważnym elementem identyfikacji ma być sposób zapisu litery „Ó”. Staje się ona bowiem symbolem centralnego położenia województwa w Polsce i Europie, a przecinające literę linie mają symbolizować dobrze skomunikowane autostrady i drogi szybkiego ruchu, logistykę oraz centrum rozwoju nauki i kultury ze wszystkimi ważnymi ośrodkami. Litera ta jest również punktem wyjścia do dalszej komunikacji województwa, opartej o podzielone pola, które stają się „layoutami dla przekazywania treści związanej z działaniami promocyjnymi” – czytamy.

Zarówno wygląd, jak i opis identyfikacji nie zdobyły serc mieszkańców województwa. Pod opublikowanym przez region postem na Facebooku pojawiło się wiele nieprzychylnych komentarzy.

„Nie wyszło. Coś o tym wiem i trudno mi się oprzeć wrażeniu, że to logo jest z kija. Trzeba zdrowo główkować, żeby dostrzec barwy i zorientować się co autor miał na myśli. Dramat!”, „O, takie cośki to malowałam w 1998 w paincie, tu kółeczko, tam kreseczka, wypełnienie kolorem”, „Nowe logo to kluczowy element tożsamości regionu, dlatego szkoda, że nie powierzono jego stworzenia lokalnym agencjom, które najlepiej rozumieją charakter i unikalność naszego województwa. Dodatkowo warto wspierać tych, którzy są związani z miejscem i czują jego ducha” – brzmią komentarze pod wpisem prezentującym nowe logo.

Źródło: facebook.com/wojewodztwo.lodzkie

Część internautów zwraca również uwagę, że zaprezentowana przez województwo identyfikacja może kojarzyć się z telewizją katolicką, wspólnotą religijną lub witrażem kościelnym. Innym logo wydaje się ciekawe, ale zbyt trudne do rozszyfrowania. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj