sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaAktualności„Wspieram Sukces Kobiet”. Trwa mobilizacja kobiet do udziału w wyborach

„Wspieram Sukces Kobiet”. Trwa mobilizacja kobiet do udziału w wyborach

„#WspieramSukcesKobiet” – to hasło zachęca kobiety do świadomego udziału w najbliższych wyborach parlamentarnych, które odbędą się 15 października 2023. Za akcją stoi Fundacja SPS (Sukcesu Pisanego Szminką), od kilkunastu lat skupiająca kobiety przedsiębiorcze, a projekt wspiera Uniwersytet SWPS.

Kampania ma nie tylko zachęcić kobiety do głosowania, lecz także – pokazać, jak poszczególne partie i kandydaci oraz kandydatki podchodzą do spraw, które są dla kobiet ważne. Działania mają też na celu nagłośnienie rzeczywistych wyzwań i problemów, z którymi na co dzień mierzą się Polki. Chodzi bowiem o to, by te zagadnienia znalazły się w programach rozwojowych kraju.

„Polki stanowią 53 proc. wyborców, czyli około 16 mln, a istotne dla nich kwestie nie znajdują miejsca w programach partii politycznych” – podkreślają autorzy kampanii.

W ramach akcji we wrześniu na grupie ponad 18 tys. respondentek przeprowadzono badanie dotyczące najważniejszych kwestii dotyczące kobiet. Co z niego wynika?

Na pierwszym miejscu znalazł się problem przemocy wobec kobiet – to kwestia bardzo istotna dla aż 89 proc. badanych Polek.

Ponad 3/4 respondentek (77 proc.) sygnalizuje problem braku żłobków i przedszkoli w wielu gminach.

72 proc. jako bardzo istotne wskazało ubóstwo starszych kobiet.

Również 72 proc. badanych za ważną uznało kwestię wsparcia dla kobiet planujących ciążę i spodziewających się dziecka.

Dla 69 proc. respondentek bardzo istotnym problemem są ograniczone możliwości pracy kobiet w związku z opieką nad dziećmi.

66 proc. twierdzi, że bardzo istotna jest ochrona środowiska.

64 proc. wskazuje na urlopy macierzyńskie i ojcowskie.

63 proc. podnosi kwestię wsparcia matek samotnie wychowujących dzieci oraz zmiany w prawie alimentacyjnym.

Źródło: instagram.com/fundacja.sps

Respondentki, które nie uczestniczą w wyborach, poproszono też o wskazanie powodu niegłosowania. Najczęściej padała odpowiedź, że nie odpowiada im program żadnej partii – tak stwierdziło 29 proc. badanych. 23 proc. powołało się na brak czasu, możliwości dojazdu itd. 14 proc. to z kolei kobiety niezainteresowane polityką lub nieznające programów wyborczych. 11 proc. wskazało na rozczarowane politykami, na których głosowały w przeszłości.

Elementem kampanii jest audyt przekonań kandydatek i kandydatów ubiegających się o funkcje poselskie, który ma pozwolić ocenić ich stosunek do zagadnień istotnych dla życia i sukcesu kobiet. Fundacja chce, by deklaracje te znalazły się „na piśmie”.

W ramach projektu #WspieramSukcesKobiet przeprowadzana jest dobrowolna ankiety wśród kandydatów i kandydatek do Sejmu, przygotowana na zlecenie Fundacji SPS przez ekspertów z Uniwersytetu SWPS. Wyniki ankiet zostaną zamieszczona na stronie projektu wspieramsukceskobiet.pl – tam odbiorcy będą mogli w usystematyzowanej formie dowiedzieć się, jakie są opinie kandydujących na temat najważniejszych dla Polek kwestii.

„Pytania uwzględniają interesy kobiet w różnym wieku, na różnych etapach życia, o odmiennych statusach rodzinnych i światopoglądach, pochodzących z wsi, mniejszych, średnich i większych miejscowości” – czytamy na stronie projektu. Jak podkreślają organizatorzy, inicjatywa jest apolityczna.

W ankiecie znalazło się 20 pytań dotyczących takich zagadnień jak praca opiekuńcza kobiet, ich sytuacja zawodowa i ekonomiczna, zdrowie, kary za przemoc domową i seksualną, współpraca z organizacjami reprezentującymi kobiety, usługi społeczne, edukacja klimatyczna.

Ankieta została udostępniona 26 września 2023 roku i będzie aktywna do 10 października 2023 (do godz. 23:55).

Kampania #WspieramSukcesKobiet została zainaugurowana podczas konferencji prasowej 26 września 2023 roku. Działania komunikacyjne prowadzone są m.in. w mediach społecznościowych. Na stronie akcji można znaleźć artykuły na tematy ważne z punktu widzenia kobiet oraz plakaty, logo, tatuaże i naklejki do wykorzystania, by nagłośnić inicjatywę.

PR-owo projekt wspiera Karolina Krzeska z Rocket Science. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj