.

 

Social media źródłem informacji. Podsumowanie roku 2022 [część 2]

dodano: 
20.12.2022
komentarzy: 
0

Internauci coraz częściej wybierają Facebooka, Instagrama, YouTube’a czy Twittera nie tylko dla rozrywki, ale także zamiast tradycyjnych mediów w poszukiwaniu informacji. Pojawia się więc coraz większe ryzyko rozprzestrzeniających się fałszywych wiadomości i wprowadzających w błąd treści.

Czytaj też: TikTok, BeReal i Twitter. Co jeszcze zdominowało social media w 2022 roku? [część 1]

Jak eksperci podsumowują ostatnie 12 miesięcy?

Nikola Łysek, Social Media Manager w Neon Shake

Obecny rok obfitował w wiele zawirowań, które dotknęły zarówno społeczeństwa, gospodarki, jak i media na świecie. Social media odegrały i odgrywać będą coraz większą rolę w informowaniu i wywieraniu wpływu na opinie społeczeństwa. To w tych kanałach prowadzona jest istotna ofensywa informacyjna Ukrainy i to tam skrzyknęliśmy się, by pomagać uchodźcom.

BeReal

W sferze czysto społecznej obserwujemy próby powrotu social mediów do autentyczności, którą przyćmiły standardy kont instagramowych. Aplikacja BeReal to przykład spontaniczności – bez filtrów i stylizowania rzeczywistości. W ciągu 2 minut wysyłamy naszym znajomym zdjęcie w windzie, pociągu, pracy czy na kanapie. Choć aplikacja powstała w 2020 roku, to właśnie w tym roku szczególnie pokochała ją generacja Z, która nieustannie stawia nowe oczekiwania mediom społecznościowym. Liczba pobrań apki w 2022 roku sprawiła, że Apple okrzyknął ją aplikacją roku na iPhone’a.

Influencer Marketing

W sferze biznesowej rośnie zaangażowanie marek we współpracę z influencerami, którzy stają się coraz bardziej świadomi i profesjonalni w swoich działaniach. Całą sytuację dostrzegł UOKiK i wprowadził zapisy wymuszające od września dużo większą transparentność działań influencerów.

Czytaj też: Krótkie formy wideo i wytyczne UOKiK-u. Podsumowanie 2022 roku w influencer marketingu

Social Selling

2022 to kolejny rok rozwoju social sellingu. Według badań już 36 proc. Polaków kupuje przez platformy społecznościowe. Co czwarty Polak dokonał już zakupu podczas relacji live. Dominuje Facebook, a kolejne miejsca zajmuje Instagram, YouTube oraz Tik Tok, który urósł w tym obszarze najmocniej.

Rolki

Zdecydowanie najmocniejszym trendem był jednak wzrost roli krótkich form wideo. Nadawały one ton komunikacji w 2022 roku. Na początku roku pojawiły się Reelsy na Facebooku i w ten sposób dołączyły do Instagrama, YouTube'a oraz TikToka. Ciekawostką jest wyciek notatki wewnętrznej koncernu Meta, z której dowiedzieliśmy się, że Facebook zmierza w stronę „tiktokizacji”.

Nowe otwarcie Twittera

Najgorętszym z kolei tematem w branży SoMe była epopeja związana z przejmowaniem Twittera przez Elona Muska. Oskarżenia o duży procent „fejkowych” kont, rolę botów, wreszcie groźby wycofania się z transakcji – ostatecznie ekscentryczny miliarder został nowym właścicielem Twittera. Poza zawirowaniami personalnymi, odblokowaniem niektórych kont oraz zablokowaniem kolejnych, w tle toczy się projekt dużych zmian funkcjonalności w tym możliwości edycji, wydłużenia postów, dodania płatnych kont. Twitter ma ogromny potencjał, ale na razie potrzebuje odrobiny spokoju i powrotu reklamodawców. Czy z takim właścicielem jest to możliwe? To jedno z ciekawszych pytań na 2023 rok.

Konrad Chowratowicz, Senior Social Media & Ads Specialist w Tigers

Rok 2022 w mojej ocenie stał pod znakiem relacji. Relacji firm z ich klientami i doświadczeń konsumentów, m.in. z zakupów w naszych sklepach – lecz tych relacji przedzakupowych.

Przedsiębiorcy z sektora e-commerce wchodzący w 2022 rok z pewnością wieścili ogromne sukcesy. W końcu w 2021 roku branża ta w Polsce wzrosła o 20,8 proc. Nie spodziewali się jednak, że po stopniowym znoszeniu obostrzeń związanych z covidowym zamieszaniem duża część konsumentów będzie powoli obniżać swoją aktywność w sieci. W ten oto sposób mimo ogromnych wzrostów w 2021 roku, rok 2022 już na wstępie zaczął generować spadki wzrostu w stosunku do roku ubiegłego (choć w prawdzie było to jedynie ustabilizowaniem rynku i powrotem do standardowego tempa wzrostu). Niedługo po rozpoczęciu roku przedsiębiorców niestety nie zaskoczyła zima, a sytuacja geopolityczna za naszą wschodnią granicą, która miała bardzo istotny wpływ na sytuację sprzedażową wielu sklepów. Wiele firm na długie tygodnie wstrzymało swoją jakąkolwiek aktywność w social mediach, starając się przeczekać moment zaniepokojenia konsumentów – co nie było dobrym ruchem. Jak mawiał Warren Buffet, „Bój się, gdy inni są chciwi, i bądź chciwy, gdy inni się boją” – firmy, które odpowiednio wykorzystały moment strachu, dość dobrze na tym wyszły, nie tylko od strony sprzedażowej, ale przede wszystkim relacyjnej, m.in. reagując wsparciem dla napływających do naszego kraju osób ze Wschodu.

Tak zaczęliśmy rok, który dalej również stał pod znakiem relacji, tych przedzakupowych. Gorsza sytuacja rynkowa, rosnące ceny surowców, rosnące ceny produktów, rosnąca inflacja, strach związany z poczuciem bezpieczeństwa bardzo mocno odcisnął się na zachowaniach zakupowych konsumentów. Wśród wielu grup docelowych, z perspektywy działań reklamowych zauważalny był spadek impulsywnych zakupów. Według raportu IAB Polska „E-commerce w Polsce 2022”, aż 28 proc. badanych odpowiedziało, że kupuje mniej z powodu inflacji. W końcu konsumenci mieli mniejsze zasoby do wydawania na własne przyjemności – stąd też musieli mądrzej gospodarować własnym budżetem. Zwłaszcza, że w social mediach, za sprawą popularnych twórców internetowych z obszaru kanałów commentary, coraz więcej słyszało się o scamerskich produktach i sklepach oszukujących klientów, czy też reklamujących je influencerach – czego trend rósł. Z tego powodu do pozyskiwania kolejnej rzeszy klientów bardzo istotne z poziomu marek było jak najmocniejsze budowanie przed zakupowych relacji ze swoimi potencjalnymi klientami – regularna aktywizacja tworzonymi treściami, pobudzanie zainteresowania publikowanym contentem i zmniejszanie barier oraz odległości między marką a odbiorcą. Firmy, które w gorszej sytuacji nie zrezygnowały z inicjowania sprzedaży za pomocą różnego rodzaju działań marketingowych – i stale stymulowały popyt na własne produkty komunikacją, influencerami, obsługą klienta, przemyślanymi akcjami i kampaniami oraz reklamami wzdłuż góry lejka marketingowego, w perspektywie miesięcy znacznie więcej na tym zyskały, gromadząc większe community wokół własnego brandu i zyskując lepszą efektywność domykanej sprzedaży (np. z działań performance’owych).

Zbudowana relacja przedzakupowa z konsumentem miała ogromny wpływ na finalne decyzje zakupowe i wybór właśnie naszej marki, a nie marki konkurencji. Firmy, które postawiły w tym aspekcie na unikatowość prowadzonej komunikacji i niestandardowe, nieszablonowe podejście do marketingu, stopniowo zyskiwały większą przewagę konkurencyjną. Uważam, że w 2023 roku ten trend będzie rósł, jednak przesunie się bardziej na etap relacji po zakupowych. 2022 rok był istotny dla pozyskiwania klientów do dalszego wzrostu, a rok 2023 będzie kluczowy przede wszystkim dla ich powracania i utrzymywania, zwiększając przy tym ich wartość rozłożoną w czasie (LTV).

W 2022 roku z pewnością na uwagę zasługuje również rozwój formatów wideo. Dosłownie każde liczące się medium jeszcze mocniej rozwinęło w swoich ekosystemach umiejscowienie pionowych krótkich nagrań.

Na rynku coraz mocniej zauważalny staje się BeReal, medium, które w innowacyjny sposób wykorzystuje dostępność w telefonach przedniej i tylnej kamery, bazując na idei autentyczności. W mojej ocenie, jak w przypadku ClubHouse – będzie to jedynie chwilowy zachwyt.

Na YouTubie coraz więcej wyświetleń generują YouTube Shorts – jest to swego rodzaju krok strategiczny, który ma za zadanie zmniejszyć udział w rynku TikToka – twórcy na tej platformie szybko zauważyli łatwość w uzyskiwaniu wysokich liczb i stali się tam bardzo aktywni. Co ciekawe, YouTube ogłosił już, że Shorts dołączą do programu partnerskiego YouTube'a, dzięki czemu będzie można je monetyzować.

TikTok stale zyskuje coraz większą rzeszę fanów, testuje nowe rozwiązania AR – regularnie wprowadzając nowe efekty aparatu (również te związane z AI) oraz wprowadza swoją odpowiedź na BeReal czyli TikTok Now.

Instagram z kolei zwiększył długość publikowanych relacji z 15 sekund do 1 minuty – według mnie to świetny krok i dający twórcom wygodę w nagrywaniu. Oprócz tego przebudował całą funkcjonalność aplikacji pod promowanie pionowych materiałów wideo – Instagram Reels, wprowadza swoją odpowiedź na BeReal, a także zapożycza statusy znane z Gadu-Gadu.

W 2022 roku mówiło się trochę także o metaversie, nawet pojawiało się w nim kilka akcji, jednak w mojej ocenie na obecną chwilę nie jest to warte uwagi, dopóki ta technologia mocniej się nie rozwinie i nie powstanie jeden wirtualny świat powstały na ogromnym serwerze, jako odpowiednik dzisiejszego świata rzeczywistego, tak jak miało to niegdyś miejsce w produkcji Second Life, która już w 2008 roku wykorzystywała ideę metaverse oraz NFT.

Zebrała Beata Szauer

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin