2014 rokiem start-upów

dodano: 
15.01.2015

Autor:

Dagna Ważyńska, PR Specialist KnowledgeHub
komentarzy: 
0

2014 rok możemy z powodzeniem nazwać rokiem start-upów. Dzięki kreatywności CEO, wsparcia PR oraz promocji w duchu content marketingu, polskie strat-upy biją na głowę niejedną firmę, która już dawno wyszła z fazy „start”. Ten rok był bardzo owocny dla całej branży od funduszy Venture Capital przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości po portale, blogi, vlogi, eventy i aktywność w social mediach. Warto więc zrobić krótką retrospekcję i przypomnieć sobie, co zaznaczyło się na start-upowej mapie.

C jak crowdfunding

Rok 2014 otworzył swoją drogę polskim platformom crowdundingowym jak PolakPotrafi.pl czy Wspieram.to, które inspirowane sukcesem amerykańskiego Kickstarter.com. zaangażowały innowatorów, przedsiębiorców i fundatorów z ciekawymi pomysłami i wolnym środkami finansowymi. Zbieranie funduszy na dany projekt przez społeczność obcych sobie ludzi zintegrowało środowisko biznesu i  dało szansę młodym przedsiębiorcom oraz artystom, których skala działania była zbyt mała by mogli przystąpić do funduszu Venture Capital. Dla przykładu największy i najstarszy w kraju serwis crowdfundingowy PolakPotrafi.pl zebrał już 3 mln zł. i zaangażował  40 tys. osób.

Skalowalność start-upu

Polskie start-upy rozwijały się i promowały nie tylko na rynku lokalnym. Ten rok na pewno upłynął pod hasłem skalowalności, rozwijania własnych technologii i ekspansji na rynki globalne. Należy tu wyróżnić rozwiązania monitorujące media, platformy do zarządzania aktywnościami w social mediach, narzędzia analityczne i badawcze, crm-y dla biznesu i iBeacon. Nasze start-upy otworzyły się na rynki europejskie, Bliski Wschód czy Amerykę Południową, zyskując wsparcie i uznanie takich firm jak Google czy Microsoft. Podczas grudniowego ITC Summit wybrano najbardziej perspektywiczne z punktu widzenia globalnego rozwoju start-upy w konkursie ScaleMe Global. To właśnie skalowalność zdominuje rynek w 2015 roku i miejmy nadzieję, że innowacyjnością i myśleniem w kategoriach globalnych zbliżymy Polskę do Doliny Krzemowej.

PR

Polskie start-upy w swojej komunikacji i promocji wykorzystywały najgorętsze trendy tego roku czyli: content marketing, video content, wyjście do innych kanałów social media Facebook, internet of things, współpracę z blogerami i flogerami. Dzięki wielokanałowości i dobrej jakości contentowi, budowały duży zasięg, wchodząc w wielowymiarową interakcję z klientami. Twórcy własnych rozwiązań technologicznych dzielili się wiedzą, pomysłami i doświadczeniami, rozwijali w roli ekspertów i edukatorów. Przy okazji budowali świadomość marki na blogach firmowych, produktowych, w raportach branżowych, infografikach informacyjnych, prezentacjach oraz nawiązując bezpośrednią współpracę z mediami branżowymi i biznesowymi. Na rynku widać synergię start-upów np. w ramach funduszu KnowledgeHub i dziedzin: social media, Big Data, video marketing, mobile, narzędzia analityczne i badawcze,  SEM i SEO. Pokazuje to, że w grupie tkwi siła i nie należy ograniczać start-upów do rozwijania jednego biznesu, a szukać możliwości konsolidacji i współpracy, która zwiększy zasięg i zagospodaruje ogniwa rynku kompleksowo - od A do Z.

Eventy

Młodzi start-upowcy byli bardzo otwarci na komunikacje „face to face”. Pojawiali się na spotkaniach branżowych, konferencjach i kongresach, ale też wykładach ze studentami. Opowiadali w jaki sposób osiągnęli sukces, radzili jak pozyskać inwestora, opracować dobry biznesplan i od czego zacząć promocję.  Zarażali swoją pasją i inspirowali do rozwoju polskiej przedsiębiorczości, uprawiając przy okazji marketing relacji. W tym roku polskie start-upy pojawiły się na międzynarodowych targach i konferencjach Web Summit w Dublinie, Webit w Istabule czy ICT Summit w Warszawie. Polski event zorganizowany przez PARP zgromadził 800 osób a wśród nich środowisko start-upów, mentorów
e-biznesu, funduszy VC,  ale też polityków i samorządowców pod patronatem Paula Papadimitriou. Do czołowych imprez start-upowców należy zaliczyć cykliczne: Startup Weekand, Startup Gym, Startup Sprint oraz inspirujące Warsaw Service Jam czy TEDx. Oprócz konferencji polskie start-upy odnosiły sukcesy na konkursach: Startup Fest Agora 2014, „Go Creative. Biznes na Start”, Impuls do biznesu, Innowacyjny Projekt – Technologie Zarządcze, KrakowCrunch, Creative Business Cup, Mayors Challeng, Ventures Pitch Day, TechCrunch Disrupt,  czy Startup Contest, który towarzyszyły kolejnej edycji jednej z największych konferencji IT & NewMedia.

Dagna Ważyńska, PR Specialist KnowledgeHub

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin