.

 

Kolejne znane osoby z oskarżeniami prokuratury. Chodzi o reklamę alkoholu

dodano: 
16.10.2023
komentarzy: 
0

Kolejne osoby publiczne zostały oskarżone o nielegalną reklamę alkoholu w social mediach – podaje businessinsider.com.pl, powołując się na PAP. Jak czytamy, prokuratura oskarżyła w ramach jednego aktu dwanaście osób – w tym influencerki i aktorki, które w mediach społecznościowych obserwuje łącznie niemal pięć milionów osób. Oskarżonym grożą grzywny w wysokości od 10 tys. do 500 tys. zł – informuje źródło.

To kolejne oskarżenia dotyczące promowania alkoholu w portalach społecznościowych w ostatnim czasie. Niedawno informowaliśmy o zarzutach wobec aktorki Magdaleny Cieleckiej, która reklamowała w swoich kanałach wódkę, za co spłynęła na nią fala krytyki.

Czytaj więcej: Magdalena Cielecka krytykowana za reklamę wódki

Wcześniej z kolei zapadł wyrok w sprawie Maffashion i Macieja Musiała, którzy również reklamowali alkohol w social mediach.

Teraz czytamy, że w gronie oskarżonych są aktorki Joanna O.–K. i Olga K. oraz influencerki Tatiana M. czy Ewa M-K., znana również z jednego z programów telewizyjnych. Zarzucono im naruszenie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez reklamowanie wina i innych napojów alkoholowych – czytamy. W polskim prawie bezwzględnie zakazane jest reklamowanie napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa – przypomina źródło.

Wśród osób, przeciwko którym Prokuratura Rejonowa Warszawa–Śródmieście skierowała akt oskarżenia, są także przedstawiciele podmiotów zlecających reklamę alkoholu osobom umieszczającym je następnie na swoich profilach na Instagramie – czytamy dalej.

„Według dokumentacji zabezpieczonej w toku dochodzenia prowadzonego przez prokuraturę reklama napojów alkoholowych miała być realizowana za pośrednictwem serwisu Instagram, przy udziale osób rozpoznawalnych w związku z ich aktywnością w mediach społecznościowych” – źródlo przytacza słowa rzecznika Prokuratury Okręgowej w Warszawie, prok. Szymona Banny. Rzecznik podkreślił również, że zasięg wspomnianych nielegalnych reklam „był ogromny”, a przekaz był kierowany do młodych odbiorców. Jak wskazuje źródło, na początku 2022 roku portal Instagram miał w Polsce 10,7 mln zarejestrowanych użytkowników.

Szymon Banna zaznaczył także, że dostęp do serwisu jest bezpłatny, nie jest też konieczne instalowanie aplikacji, a wszystkie profile, których dotyczy postępowanie, były publiczne, „a tym samym dostęp do zamieszczonych na nich treści nie był uzależniony od wcześniejszej akceptacji ze strony właściciela profilu”.

Źródło podaje także, że w przypadku kolejnych trzech osób, czyli Karoliny P.-S. (modelki, celebrytki i influencerki) oraz youtuberek Katarzyny B. oraz Pauliny B., prokuratura skierowała wniosek o warunkowe umorzenie postępowania ze względu na to, że publicznie przeprosiły za reklamowanie alkoholu w social mediach, zaprzestały tego działania i „wyraziły skruchę”. (mb)

Źródło:

businessinsider.com.pl, Influencerzy i znane aktorki na celowniku prokuratury. Grozi im nawet 500 tys. zł kary, 14.10.2023
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin