Analiza nagłówków, czyli co się dobrze klika

dodano: 
14.07.2017
komentarzy: 
0

Amerykański portal Buzzsumo przeprowadził badania, w których sprawdził, jakie nagłówki zachęcają do interakcji użytkowników Facebooka i Twittera.

W toku badań przeanalizowano 100 milionów tytułów tekstów opublikowanych między 1 marca a 10 maja 2017 roku. Sprawdzono je m.in. pod kątem: zwrotów używanych w nagłówkach, które wywołują największe zaangażowanie, najgorzej wypadających fraz na Facebooku, najbardziej efektywnych zwrotów zaczynających i kończących nagłówek, a także najbardziej angażujących zwrotów na Twitterze.

W wielu przypadkach nagłówki są częściej udostępniane niż sam artykuł – zauważa autor tekstu prezentującego wyniki badań. Na wstępie zwraca jednak uwagę, że chociaż istnieją pewne metody na poprawienie stopnia przyciągania uwagi czytelnika przez tytuł, to nie istnieje żaden „magiczny sposób, który uczyni go internetowym wiralem i doda mu popularności”.

Wyniki badań przedstawiono na infografikach.

Najbardziej angażujące zwroty na Facebooku

Pośród 20 zwrotów, które powodowały największe zasięgi nagłówków, w pierwszej trójce występowały następujące wyrażenia: „will make you”, „this is why” oraz „can we guess” – w tłumaczeniu na język polski są to sformułowania: „sprawi, że”, „oto dlaczego” oraz „czy zgadniecie”. To one cieszyły się największą ilością polubień, komentarzy i udostępnień na portalu społecznościowym w czasie przeprowadzania badań.

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Jak zwraca uwagę autor tekstu, fraza „sprawi, że” zdobyła ponad dwukrotnie więcej reakcji na Facebooku, niż „oto dlaczego”. Jest to spowodowane zachętą do odwiedzenia linku, która zawarta jest w tych słowach – sam tytuł nie wnosi żadnych informacji, a po odpowiedź trzeba sięgnąć w głąb tekstu.

Dobry tytuł wskazuje czytelnikowi, dlaczego powinien zapoznać się z treścią artykułu – sugeruje, że będzie ona miała bezpośredni wpływ na odbiorcę, wywoła jakieś emocje. Fraza „sprawi, że” jest jasna i czytelna, co efektywnie przyciąga odbiorcę – czytamy.

Dobre tytuły według Buzzsumo to na przykład: „24 obrazki, które sprawią, że lepiej spojrzysz na świat”, „6 szczerych prawd, które sprawią, że staniesz się lepsza osobą” czy „13 wskazówek podróżniczych, które sprawią, że poczujesz się mądry”.

W zestawieniu widnieją także emocjonalne zwroty („łzy szczęścia”, „sprawią, że się popłaczesz”, „nie będziesz mógł powstrzymać śmiechu”), frazy powodujące zaciekawienie („co wydarzyło się później”, „X najlepszych piosenek”, „Twitter zareagował na”), wyjaśnienia („oto dlaczego”, „przyczyną jest”) oraz quizy („czy zgadniecie”).

Najgorzej wypadające wyrażenia na Facebooku

Autorzy badań postanowili zbadać także nagłówki, które są najbardziej pomijane przez użytkowników platformy. Pod tym kątem przeanalizowano zwroty, które zostały użyte przynajmniej na 100 różnych stronach – żeby wychwycić często stosowane, ale mało efektywne sformułowania.

Wśród tytułów wywołujących najmniejsze zainteresowanie na Facebooku znalazły się: „control of your”, „your own business” oraz „work for you”, czyli „kontrolę nad twoim”, „twój własny biznes” i „pracować dla ciebie”.

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Powyższe wyniki podkreślają, jak ważny jest kontekst. Być może Facebook nie jest po prostu dobrym miejscem, by dawać wskazówki jak oszczędzać pieniądze – zauważa autor. Twierdzi on także, że każdy twórca powinien przeanalizować, co działa na jego odbiorców najlepiej i na tym opierać swoje działania w sieci.

Najczęściej używane słowa rozpoczynające i kończące nagłówki

Wśród wyrażeń, które rozpoczynają tytuł tekstu i wywołują największe zaangażowanie na Facebooku pojawiły się: „X reasons why”, „X things you”, „this is what” („X powodów, dla których”, „X rzeczy…”, „oto co”).

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

W przypadku zwrotów kończących tytuły, które również cieszą się powodzeniem, znalazły się: „the world”, „X years” oraz „goes viral” („świat”, „X lat”, „staje się wiralem”).

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Według badania, słowa, które najczęściej zaczynają nagłówki na Facebooku to: „this”, „Trump”, „how” – a więc: „to”, „Trump”, „jak”.

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Zwroty angażujące użytkowników Twittera

Jak zauważa autor tekstu, frazy, które cieszą się największym powodzeniem na Facebooku, niekoniecznie pokrywają się z tymi używanymi na Twitterze. Na tej platformie o wiele lepiej rezonują zwroty pozbawione treści emocjonalnej – czytamy.

W nagłówkach wywołujących największą interakcję na Twitterze znajdują się hasła: „this is what”, „for first time” oraz „things to know” („to jest to”, „po raz pierwszy”, „rzeczy, które należy wiedzieć”).

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

W badaniu przeanalizowano także optymalną ilość słów i znaków, najbardziej wpływowe liczby używane w nagłówkach, a także różnice między nagłówkami w sektorach B2C i B2B. (bm)

Źródło:

www.buzzsumo.com, We Analyzed 100 Million Headlines. Here’s What We Learned (New Research), Steve Rayson, 26.06.2017
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin