Rok TikToka i mikroinfluencerów? Podsumowanie 2019 roku w influencer marketingu

dodano: 
20.12.2019
komentarzy: 
0

Według ekspertów rok 2019 w influencer marketingu zapamiętamy zarówno dzięki pozytywnym, jak i negatywnym zjawiskom. Do pierwszych zaliczają postępującą profesjonalizację (w zakresie kwestii prawnych, ale też świadomości klientów i samych twórców), angażowanie influencerów o coraz mniejszych zasięgach i rozwój TikToka. Problemem jest natomiast pewien przesyt social mediów treściami sponsorowanymi, co skutkuje niekiedy mniejszą wiarygodnością tego narzędzia komunikacji.

Marcin Wierzbicki, Digital Manager, Wyborowa Pernod Ricard

zdjęcie: Marcin Wierzbicki

Influencer marketing to najbardziej polaryzująca gałąź marketingu w 2019 roku. Boty, sztuczne zaangażowanie, kupowanie obserwujących czy wyświetleń na YouTubie... Bez wiarygodnych narzędzi, a często także wsparcia wyspecjalizowanej agencji, poruszanie się w tym obszarze może przypominać wycieczkę przez pole minowe.

Coraz więcej mówi się o spadku zaufania użytkowników do influencerów. Nachalne lokowanie produktu, zbyt dużo postów sponsorowanych... Influencerzy tracą przez to swój największy atut – wiarygodność. Na rynku polskim mamy dużo firm, które wchodzą w ten rodzaj marketingu, ale czy mamy aż tylu influencerów? Ten popyt sprawia, że coraz więcej osób w Polsce myśli o pełnieniu takiej roli. W efekcie mamy przypadki jak ten z marką kosmetyczną, zaprezentowaną przez influencera na zdjęciu w zestawieniu ze zniczami ustawionymi na nagrobku. To oczywiste, że marka nie miała nic wspólnego z lokowaniem produktu podczas wizyty influencera na cmentarzu, zresztą publicznie się od tych działań odcięła.

Pomimo wszystkich upadków, kontrowersji i kryzysów, to cała branża wciąż się rozwija i coraz więcej firm inwestuje czas i pieniądze we wsparcie influencerów. Wraz z tym rozwojem następuje profesjonalizacja, transparentność, partnerstwo obu stron. Jednak wciąż jest sporo do zrobienia w obszarze edukacji, wykorzystania narzędzi takich jak Upfluence, doboru influencerów, stawiania jasnych oczekiwań i weryfikacji współpracy z nimi – to główne wyzwania marketerów. Koniec roku to idealny czas na podsumowania – jeśli w Twojej firmie zajmujesz się współpracą z influencerami, to zatrzymaj się na chwilę, zbierz wszystkie dane i je przeanalizuj. Na pewno znajdziesz coś, co możesz poprawić.

Karolina Chojnowska, Head of Sales w TalentMedia (grupa LTTM)

Zdjęcie: Karolina Chojnowska

Jeśli 2018 był rokiem twórców internetowych, to 2019 był jednym z najciekawszych etapów rozwoju influencer marketingu w Polsce. Ostatnie miesiące pokazały nie tylko to, jak niesamowicie rozwinęli się twórcy, ale też jak bardzo zwiększyła się świadomość klientów. Chciałabym wyróżnić trzy najważniejsze według mnie trendy i równocześnie kampanie 2019 roku. Pierwszy z nich dotyczy zaangażowania twórców muzycznych w kampanie wideo. Influencerów muzycznych cechuje autentyczność rekomendacji, która przekłada się na zaufanie ich odbiorców (zarówno młodszych, jak i dojrzalszych), co znakomicie zostało wykorzystane w muzycznym projekcie EB. Drugim przykładem, tym razem z mojego „podwórka”, czyli z grupy LTTM, jest prężny rozwój kanałów własnych marek na YouTubie. Studio Tymbark, czyli branded content dla marki Maspex z ponad 453 000 subskrypcji na koncie udowadnia, że naturalne i sprawne podążanie za trendami może przyciągnąć do brandowych treści nawet milionową widownię. Ostatnim przykładem, który królował w 2019, a w 2020 będzie metatrendem, to przenoszenie się uwagi najmłodszych widzów z telewizji na wideo w internecie. Mam na myśli nie tylko bajki czy treści rozrywkowe, ale też kanały edukacyjne, które prężnie rozwijają się na YouTubie. I na koniec, gdybym miała podsumować 2019 rok w jednym zdaniu – był to rok TikToka, zwiększenia przewagi YouTube versus telewizja oraz ciągłego rozwoju trendu influencerów. 

Paweł Kowalczyk, wiceprezes zarządu GetHero

Zdjęcie: Paweł Kowalczyk

Jeszcze do niedawna uważano, że filmy nagrywane w pionie są passe – w 2019 roku przekonaliśmy się o tym, że wideo wertykalne jest czymś bardzo powszechnym. Format ten jest dostosowany do naszych potrzeb. Dzisiaj z mediów społecznościowych korzystamy głównie na smartfonach, które zazwyczaj trzymamy w pozycji pionowej. Taka forma wideo wykorzystywana jest przez aktywnych twórców na platformie TikTok. Platforma ta ciągle zyskuje na popularności nie tylko wśród przedstawicieli pokolenia Z, ale także wśród marek, które chcą do niego dotrzeć ze swoimi produktami. W 2019 roku w Polsce mogliśmy zaobserwować, że marki są zainteresowane współpracą z twórcami internetowymi, którzy docierają do stosunkowo wąskiego grona odbiorców (1000-100 000 obserwujących), czyli mikroinfluencerów, a na świecie z jeszcze mniejszymi – nanoinfluencerami, docierającymi do mniej niż 1000 odbiorców.

Łukasz Kępiński, CEO Tears of Joy

Zdjęcie: Łukasz Kępiński

Co ciekawego wydarzyło się w influencer marketingu w 2019 roku? Pierwsze skrzypce zaczęły odgrywać kwestie prawne. Inkluzywny charakter influencerski sprawia, że ujawniły się czarne owce, które „pożyczały” treści innych twórców, dotyczyło to zarówno marek, jak i innych influencerów. Można też śmiało rzec, że to chyba rok, w którym przestano całkowicie porównywać influencerów, używając parametru liczby followersów.

Patrycja Górecka-Butora, PR & Influencer Marketing Coordinator w Kazar Group

Choć w kończącym się 2019 roku hasło „bańka influencer marketingu niedługo pęknie” przewijało się w wielu artykułach i na konferencjach branżowych, nic takiego nie miało miejsca. Instagram, blogi, YouTube, ale także TikTok czy podcasty były zalewane przez współprace sponsorowane (w lepszym lub gorszym wydaniu). Co u nas nowego? Pierwsza polska wirtualna influencerka – Sara Kosmos, której jednak sporo brakuje do światowych wirtualnych sław takich jak Shudu angażowana m.in. w kampaniach Balmain czy Miquela z prawie dwumilionową społecznością na Instagramie. Na YouTubie jednym z ciekawszych zjawisk było połączenie się twórców w ekipy (Team X i Ekipa Friza zamieszkały w ekskluzywnych domach i zaczęły nagrywać w nich wspólne materiały). A co ciekawego na Instagramie? Z moich obserwacji wynika, że marki coraz chętniej działały na Instagram Stories. Zaczęły też śmielej wykorzystywać opcję oznaczenia promocji jako sponsorowana i w obliczu testów Instagrama nad usunięciem liczby reakcji pod postami szerszą analizę jakościową profili. 33,7 proc. marketerów deklarowało, że w tym roku rozszerzy analitykę działań z influencerami („Influencer marketing od A do Z”). Nic dziwnego, że 2019 był rokiem rozwoju platform, które umożliwiają m.in. weryfikację kont influencerskich. Narzędzia takie jak InfluTool czy WhitePress wprowadziły nowe funkcje. Wśród kampanii z twórcami na pewno warto wrócić uwagę na ambasadorską współpracę Samsunga z Sokołem oraz działania marki NA-KD (kolekcja z Julią Wieniawą i systematyczne akcje z mikro- i makroinfluencerkami na Instagramie). Ten rok zaowocował też w kolejne eventy influencerskie, takie jak Festiwal Kobiet Internetu organizowany przez Anię Zając, autorkę bloga Fashionable.

 

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin