11 wskazówek: jak się przygotować i od czego zacząć działania employerbrandingowe w organizacji

dodano: 
26.06.2017

Autor:

Justyna Piesiewicz, Paulina Trocińska
komentarzy: 
0

Tym razem będzie krótko, zwięźle i na temat. Może Cię to zdziwi, ale o zebranych poniżej wskazówkach warto pamiętać przy planowaniu i wdrażaniu każdego, nie tylko employerbrandingowego, projektu. Projekt EB to projekt jak każdy inny i warto się do niego przygotować. A dobre przygotowanie to klucz do sukcesu.

Przejdźmy w takim razie do konkretów:

#1 Pozyskaj zrozumienie i poparcie dla projektu wśród kluczowych osób dla jego sukcesu, czyli:
a) tzw. sponsora, czyli szefa (jesteś w komfortowej sytuacji, jeśli inicjatywa co do rozpoczęcia działań employerbrandingowych wyszła od szefa),
b) pracowników.

Samemu nie dasz rady zbudować marki pracodawcy. Dotyczy ona wszystkich pracowników – byłych, obecnych i przyszłych – a jej budowanie to gra zespołowa. To nie zadanie czy rola jednej osoby ani nawet działu, to rola wszystkich jej pracowników, również szefostwa.

#2 Stwórz zespół projektowy i zadbaj o ambasadorów projektu

Ta wskazówka wiąże się ściśle z poprzednim punktem. Samemu po prostu nie dasz rady, bo to nie „bułka z masłem”, dlatego zapewnij sobie wsparcie i ludzi, którzy rozumieją, o co w tym wszystkim chodzi i włącz ich do gry.

#3 Oceń bieżącą sytuację (sprawdź, gdzie jesteś teraz)

To podstawa. Bez tego nie pójdziesz dalej. Oczywiście, jest wiele metod i możliwości oceny bieżącej sytuacji, wybierz te najbardziej sensowne z punktu widzenia Twojej organizacji i zasobów, jakimi dysponujesz. Materiałów, z jakich możesz skorzystać, jest wiele i nie zawsze trzeba robić od razu zakrojony na szeroką skalę audyt.

#4 Zdefiniuj cel (zaplanuj, gdzie chcesz być) i opracuj plan działania, który Cię do niego doprowadzi

Czyli po prostu przygotuj strategię działania. Z dostępnych raportów analizujących rynek EB w Polsce oraz z naszych doświadczeń wynika, że opracowanie strategii to największe wyzwanie, z jakim mierzą się firmy. Wciąż sporo działań jest robionych ad hoc, po prostu z potrzeby chwili lub bo tak robią inni. To duży błąd. Warto pamiętać, aby cel, który wyznaczysz, był realny do zrealizowania, mierzalny, osadzony w czasie i wspierał realizację celu nadrzędnego, czyli biznesowego, organizacji.

#5 Zadbaj (zabezpiecz) o odpowiednie zasoby (ludzie, finanse, czas, technologia) potrzebne do realizacji celu

Wielkie pomysły i projekty często ponoszą klęskę właśnie ze względu na brak zaplecza, kiedy przychodzi do ich realizacji. Potraktuj ten punkt jako element strategii.

#6 Bądź konsekwentny w działaniu

Nie zrażaj się, jeśli efekty nie będą widoczne od razu, bo utrwalenie obrazu marki w oczach odbiorców wymaga czasu. Często spotykamy się z informacją, że efekty mają być widoczne najlepiej już, a jak się nie da, to za maksimum trzy miesiące. Nasza odpowiedź? Tak się nie da, jeżeli chcesz, aby marka była spójna i godna zaufania, a prowadzone działania nie przyniosły problemów. Łatwo jest coś zrobić na szybko, ale cena w przyszłości może być bardzo wysoka. W końcu marka to nie pierwszy lepszy towar z półki. Czy Rolls-Royce’a, Bentleya, torebkę od Hermesa kupisz w pierwszym lepszym salonie lub komisie od ręki? Nie. W dodatku trzeba na nie poczekać i spełnić wymagania producenta. Tak samo jest z marką pracodawcy, to nie są zwykłe działania marketingowe czy PR-owe. Employer branding to taki właśnie Rolls-Royce lub słynna torebka od Hermesa, o którą zabijają się wszystkie gwiazdy, bo wiedzą, że te towary są godne zaufania, że jakość równa jest cenie i niosą za sobą dodatkową wartość – prestiż.

#7 Pamiętaj, że działania EB dotyczą nie tylko potencjalnych pracowników

Obejmują także tych, którzy są już na pokładzie, dlatego najpierw (a jeśli nie ma takiej możliwości, to przynajmniej działaj równolegle) zadbaj o atmosferę w firmie, a także o tych, którzy już nie współpracują z Twoją organizacją.

#8 Powiąż działania employerbrandingowe z celami biznesowymi (więcej #4)

#9 Nastaw się na długotrwałe działanie

Wdrożenie strategii employerbrandingowej to nie koniec, to dopiero początek długiego i żmudnego procesu budowania i zarządzania marką pracodawcy.

#10 Upewnij się, że będziesz mógł zmierzyć, to co robisz

W każdym innym przypadku działasz nieefektywnie. A takie działanie nie ma sensu.

#11 Pamiętaj, nic na siłę

W zasadzie chyba od tego powinnyśmy zacząć. Nie sugeruj się tym, co dzieje się aktualnie na rynku i tym, że nastała moda na employer branding. Bo jeśli Twoja firma nie czuje tego tematu, to nie ma sensu forsować wdrożenia projektu employerbrandingowego na siłę. Z drugiej jednak strony pamiętaj, że każda firma i organizacja funkcjonująca na rynku i zatrudniająca pracowników, chcąc nie chcąc i niezależnie od tego, czy mamy w tym swój świadomy udział, posiada już swoją markę jako pracodawca. Więc może jednak nie warto udawać, że nas to nie dotyczy, tylko zmierzyć się z tematem. Szerzej pisałyśmy o tym w poprzednim artykule: „Fakty i Mity na temat employer brandingu".

#12 Jeszcze jedna nadprogramowa wskazówka

Dbaj równocześnie o to, co dzieje się wewnątrz i na zewnątrz organizacji, bo spójność to Twoja tajna broń. Niestety, na ogół wiele osób o tym zapomina, bo szybciej i łatwiej jest pokazać się z fajnym, dynamicznym filmem czy kreatywną reklamą, niż prowadzić bardzo ważne działania od środka, których efekty widać po dłuższym czasie. Ale mimo tego warto podjąć ten wysiłek, bo zwróci się Wam wielokrotnie. Nie ulegajcie pokusie i kreatywnym rozwiązaniom; wstrzymajcie oddech, policzcie do 100 i przemyślcie konsekwencje braku spójności.

#13 Kolejna (tym razem już na bank ostatnia) wskazówka

Nie popadajmy w skrajności. Nie podnośmy każdego działania, chociażby udostępnienia pomieszczenia dla matek karmiących, do rangi projektu employerbrandingowego.

Każda z zebranych przez nas wskazówek to odrębny temat rzeka (każdy z nich nadaje się na odrębny artykuł). Żeby ułatwić sobie przygotowanie projektu EB, możesz w oparciu o nie stworzyć checklistę, która pozwoli zapanować Ci nad tematem. To najprostszy sposób pozwalający na uporządkowanie zadań oraz rozpisanie ich krok po kroku. A przy okazji zyskasz pewność, że o niczym ważnym nie zapomniałeś.

 

Justyna Piesiewicz

Doradca, praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w budowaniu marki pracodawcy, komunikacji i wizerunku. Prezes zarządu, IACL. Jako członkini Globalnego Komitetu Sterującego kierowała globalną strategią i koordynowała działania Taxand w zakresie PR. W ciągu roku przyczyniła się do zajęcia przez Accreo Taxand III miejsca jako najbardziej pożądany pracodawca branży prawno-podatkowej. Pracowała dla branż: IT, FMCG, nieruchomości czy finanse. Absolwentka studiów podyplomowych HR Business Partner oraz Zarządzania Marketingiem na Akademii L. Koźmińskiego. Współautorka książki: „Problemy zarządzania współczesną firmą”. Prelegent na wielu konferencjach i warsztatach. Jest na liście 50 mentorek w Polsce programu Biznes w Kobiecych Rękach oraz inicjatywy Global Mentoring Walk.

Paulina Trocińska

Ekspert komunikacji z 14-letnim doświadczeniem w zarządzaniu komunikacją i strategią marketingową z praktyczną wiedzą w zakresie badań, analiz oraz strategicznego i operacyjnego planowania. Prowadziła projekty dla firm z branż FMCG i farmaceutycznej. Przez wiele lat związana z branżą motoryzacyjną. Za skuteczność prowadzonych działań komunikacyjnych doceniona II miejscem w firmowym globalnym konkursie. Posiada doświadczenie międzynarodowe. Jest praktykiem z interdyscyplinarną wiedzą popartą dyplomami m.in. Chartered Institute of Public Relations Internal Communication Diploma. Aktualnie, jako konsultant, wspiera organizacje w realizacji ich celów biznesowych. Specjalizuje się w projektach diagnostycznych, optymalizacji działań z zakresu komunikacji wewnętrznej oraz działaniach employer brandingowych.

 

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin