MONITORING MEDIÓW

Czym jest monitoring mediów?

Monitoring mediów to usługa, która pomoże Ci zbadać medialny wizerunek marki, produktu czy usługi oraz medialne postrzeganie wybranego wydarzenia lub zjawiska. Narzędzia wspierające model media 360 umożliwiają analizę publikacji zarówno w mediach tradycyjnych (TV, radio, prasa), jak i internetowych (portale, blogi, fora, social media) – to zdecydowanie przydatna funkcja w czasach multiscreeningu i przenikania się mediów, gdy news z twitterowego posta może zostać przywołany w telewizyjnych programie informacyjnym, a artykuł prasowy skomentowany na branżowym blogu.

Monitorowanie i analiza aktywności internautów oraz publikacji w tradycyjnych i nowych mediach ma niezliczone zastosowania w każdej branży i działalności marketingowej. Od przewidywania rynkowych trendów w branży wyposażenia wnętrz przez poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów dla firmy budowlanej po szybkie reagowanie na złośliwy wpis niezadowolonego klienta lokalnej restauracji. Wszystko zależy od Twojej wyobraźni, kreatywności i potrzeb. Monitoring pozwala więc odpowiedzieć m.in. na pytania, kto, co i gdzie publikuje o danym zagadnieniu.

Wiedza płynąca z ilościowych i jakościowych analiz dużych zasobów danych istniejących we wszystkich środkach masowego przekazu jest nieodzownym dziś i stosunkowo tanim uzupełnieniem badań rynkowych, obsługi klienta i działań marketingowych. W chwili, kiedy towarzyskie rozmowy prowadzone dotąd prywatnie stały się publiczne wraz z przeniesieniem do przestrzeni wirtualnej, przysłuchiwanie się im – a także uczestniczenie w nich – jest wręcz wymogiem. Internauci będą komentować, recenzować i rozmawiać o produktach firm niezależnie od woli i wiedzy ich producentów. Dlaczego więc nie skorzystać z rozwiązań, które ułatwiają obserwację i angażowanie się w ten proces?

Jak to działa?

Monitoring mediów to wyszukiwanie informacji w różnych typach mediów, pod kątem zdefiniowanych wcześniej określonych słów i zwrotów kluczowych, na przykład nazwy firmy, produktu lub określonego zjawiska. W kompleksowym monitoringu mediów wyniki dotyczą wzmianek o badanym temacie, opublikowanych w internecie, telewizji, prasie i radiu. Co więcej, narzędzia do monitorowania mediów nie ograniczają się jedynie do wygenerowania listy materiałów – uzupełnione są o wskaźniki (tj. wydźwięk, dotarcie, ekwiwalent reklamowy czy interakcje w mediach społecznościowych), które pomagają w analizie efektów działań PR.

Jak rozpocząć prowadzenie monitoringu mediów?

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwalają na bieżąco śledzić wydarzenia w danej branży, co z kolei umożliwia szybkie wyłapywanie rodzących się trendów. Co więcej, umiejętna reakcja na aktualne sprawy społeczne, kulturalne czy polityczne w ramach real-time marketingu stwarza dodatkowe punkty styku z potencjalnymi klientami i może pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki. Aktualizowane w czasie rzeczywistym wyniki z monitoringu mediów posłużą także jako alerty antykryzysowe – szybka reakcja na pierwsze negatywne wzmianki może zażegnać poważniejsze załamanie wizerunku marki. Z kolei monitoring nie tylko własnej marki, produktów lub usług, lecz całej branży pozwoli wsłuchać się w głosy potencjalnych klientów. Opinie, recenzje i zapytania publikowane w mediach społecznościowych wskażą potrzeby konsumentów, na które warto odpowiadać – tworząc partnerski dialog.

Monitoring mediów to także narzędzie przydatne w influencer marketingu, kampaniach social mediowych, customer experience, content marketingu, inbound marketingu czy podczas organizowania eventów – wszystko zależy od kreatywności Twojego zespołu.

O czym należy pamiętać?

Zanim podejmiesz decyzję o zleceniu monitoringu mediów, dokładnie sprecyzuj zapotrzebowania swojej marki. Znajdź miejsce dla monitoringu w strategii komunikacyjnej – zastanów się, jakie aspekty chcesz śledzić, kto powinien otrzymywać powiadomienia o wzmiankach, w których mediach są aktywni Twoi klienci, a w których branżowi eksperci.

Teoretycznie możesz monitorować media we własnym zakresie, niemniej będzie się to wiązać z „czytaniem internetu” i prasy, oglądaniem mnóstwa programów telewizyjnych oraz słuchaniem radia przez całą dobę! Jest to zdecydowanie czasochłonne przedsięwzięcie, wymagające dużych nakładów pracy i finansów.

Najlepszym i efektywnym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia monitoringu firmie, która się w tym specjalizuje. Profesjonalna firma monitoruje zwykle wszystkie istotne media, także regionalne, i robi to w czasie rzeczywistym. Dzięki aplikacji online użytkownik dostaje informację o przekazach medialnych na wybrany temat praktycznie natychmiast po publikacji. Istotne jest także wsparcie dedykowanego opiekuna, który pomoże odpowiednio dobrać monitorowane hasła oraz źródła medialne.

Jakie są praktyczne zastosowania monitoringu mediów?

Monitoring mediów jest w głównej mierze wsparciem dla działań PR-owych i marketingowych. Służy do budowania i kontrolowania wizerunku firmy, badania efektów działań promocyjnych, usprawniania komunikacji czy kontaktu z potencjalnymi klientami. Można także wykorzystać narzędzia do monitoringu w mniej standardowy sposób – bezpośrednio włączając jako element strategii w wybranych gałęziach marketingu.

 

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwalają na bieżąco śledzić wydarzenia w danej branży, co z kolei umożliwia szybkie wyłapywanie rodzących się trendów. Co więcej, umiejętna reakcja na aktualne sprawy społeczne, kulturalne czy polityczne w ramach real-time marketingu stwarza dodatkowe punkty styku z potencjalnymi klientami i może pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki. Aktualizowane w czasie rzeczywistym wyniki z monitoringu mediów posłużą także jako alerty antykryzysowe – szybka reakcja na pierwsze negatywne wzmianki może zażegnać poważniejsze załamanie wizerunku marki. Z kolei monitoring nie tylko własnej marki, produktów lub usług, lecz całej branży pozwoli wsłuchać się w głosy potencjalnych klientów. Opinie, recenzje i zapytania publikowane w mediach społecznościowych wskażą potrzeby konsumentów, na które warto odpowiadać – tworząc partnerski dialog.

Monitoring mediów to także narzędzie przydatne w influencer marketingu, kampaniach social mediowych, customer experience, content marketingu, inbound marketingu czy podczas organizowania eventów – wszystko zależy od kreatywności Twojego zespołu.

O czym należy pamiętać?

Zanim podejmiesz decyzję o zleceniu monitoringu mediów, dokładnie sprecyzuj zapotrzebowania swojej marki. Znajdź miejsce dla monitoringu w strategii komunikacyjnej – zastanów się, jakie aspekty chcesz śledzić, kto powinien otrzymywać powiadomienia o wzmiankach, w których mediach są aktywni Twoi klienci, a w których branżowi eksperci.

Wśród kryteriów pomagających wybrać dopasowane narzędzie, warto zwrócić uwagę na:

Monitoring powinien oznaczać realną oszczędność czasu. Narzędzie musi wyświetlać tylko wzmianki na temat oraz oferować elastyczne biuletyny i generatory statystyk, które będą dostosowane do Twojego trybu pracy i potrzeb konkretnej marki.

Dostawca monitoringu powinien zapewnić stałą pomoc ekspertów, dostępną na każdym etapie korzystania z monitoringu: od definiowania i wyboru haseł po ich analizę.

W ramach usługi dostawca powinien zapewnić możliwość samodzielnego przygotowania bądź zlecenia przygotowania raportów: badań ilościowych i jakościowych, analiz wizerunku, newsletterów, streszczeń i tłumaczeń materiałów.

Po stronie firmy monitorującej media leży odpowiedzialność za jakość wyników – brak wzmianek niezwiązanych z tematem monitoringu oraz duża i wciąż rozbudowywana baza monitorowanych źródeł.

Większość dostawców monitoringu mediów oferuje darmowe okresy testowe, w czasie których można porównać rezultaty ich monitoringu pod względem jakości. Warto skorzystać z takiej oferty i osobiście sprawdzić możliwości poszczególnych usług.

Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach monitoringu mediów oraz poznać ciekawe funkcje narzędzi? Instytut Monitorowania Mediów co tydzień zaprasza na bezpłatne szkolenia w Warszawie.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin