Jak wypromować własną osobę, by dostać pracę marzeń

dodano: 
03.12.2015
komentarzy: 
0

„Zanim zaczniesz szukać pracy, zrób dobry research. Ważne jest, by rozpoznać trendy i kierunki rozwoju w danej branży i zebrać, jak najwięcej informacji o firmach, w których chciałbyś/chciałabyś pracować” - radzi na prdaily.com Erika Weinstein, założycielka firmy Team Executive Search.

„Te dane są ważne nie tylko na etapie pisania listu motywacyjnego czy CV, ale przydadzą się także podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Możliwości, jakie daje w tym zakresie internet, powodują, że z jednej strony nie jest to trudne, a z drugiej – nie ma wymówki na Twój brak przygotowania” - czytamy.

„Oprócz opierania się na różnego rodzaju portalach, stronach typu LinkedIn, pomyśl o wywiadzie wśród osób, które mogą posiadać informacje na temat firm, branż, stanowisk, które Cię interesują. Ludzie zazwyczaj lubią dzielić się swoim doświadczeniem” - uważa Erika Weinstein.

W artykule zawarła szereg porad na temat promocji i komunikacji własnej osoby.

Marketing-mix kariery

W promocji samego siebie pamiętaj o podstawach marketingu, takich jak: produkt (Ty), CV, profil w mediach społecznościowych i na stronach związanych z karierą zawodową (promocja), doświadczenie (pozycja), wynagrodzenie (cena).

Jesteś produktem

Powinieneś/powinnaś zastanowić się, jakie Twoje cechy charakteru, umiejętności, a nawet cechy fizyczne, czynią Cię wyjątkowym. Większość z nas ma świadomość, że pracodawcy należy przedstawić m.in. swoje doświadczenie zawodowe, doświadczenie w zarządzaniu, przynależność do branżowych organizacji oraz oczywiście wykształcenie i przebyte kursy.

Zazwyczaj jednak w tym podsumowaniu nie zawieramy naszych sukcesów zawodowych ani unikatowych doświadczeń, które mogą pasować do danej oferty pracy. Zastanów się, jakie są Twoje osiągnięcia (i nie chodzi tu stanowiska czy obowiązki w poprzedniej pracy), co Cię wyróżnia i co może być istotne dla potencjalnego pracodawcy.

Niezależnie od Twojego doświadczenia, pracodawca może nie rozpoznać Twoich największych zalet, dopóki sam siebie dobrze nie wypozycjonujesz. Chodzi o to, żebyś świadomie zarządzał/zarządzała tym, jak postrzegają Cię inni i dokładnie przemyślał/przemyślała prezentację swojej osoby.

Zastanów się nad:

* listą osiągnięć, które czynią Cię konkurencyjnym. Czy te sukcesy zrobią wrażenie na potencjalnych pracodawcach, na których Ci zależy?

* selekcją właściwych osiągnięć w zależności od odbiorcy - jest ważna, ponieważ różni pracodawcy szukają różnych umiejętności i mocnych stron u kandydatów

* czy efektywnie komunikujesz swoją pozycję na rynku pracy? Wypunktowanie najważniejszych osiągnięć i umiejętności to dobry sposób na czytelne ich przekazanie odbiorcom.

Promocja

Siła promocji własnej osoby jest nieoceniona w zakresie poszukiwania pracy. Nieważne, jak unikalne masz umiejętności i jak dobrą masz pozycję - jeśli nie potrafisz właściwie zakomunikować pracodawcy korzyści, które wynikają z zatrudnienia Cię - nigdy nie dostaniesz pracy marzeń.

Sieć kontaktów

Żeby dana marka trafiła na rynek i ludzie o niej usłyszeli, firmy skrupulatnie opracowują kanały dystrybucji i promocji. Kiedy szukasz pracy, kanał dystrybucji Twojej osoby, powinien obejmować wszystkie sposoby jakie znasz, związane z poszukiwaniem ofert. Nie zapomnij o żadnym z użytecznych narzędzi:

* networking

* ogłoszenia o pracę

* kontakt z firmami przez telefon

* studenckie centra karier

* headhunterzy, rekruterzy, agencje doradztwa personalnego

Kiedy myślisz o swojej sieci kontaktów, pamiętaj o obecnych współpracownikach, przyjaciołach, szefach, znajomych z organizacji/grup, w których działasz, kolegach ze studiów itd. Nie wyrzucaj z listy osób, których nie znasz. Niezależnie od tego, czy spotykasz nowe osoby na spotkaniu klasowym po latach, czy zebraniu dla rodziców w szkole, informuj, że rozglądasz się za nową pracą. Może akurat ktoś może Ci pomóc?

Wynagrodzenie i stanowisko

Na promocję, reklamę i marketing firmy posiadają określony budżet. Podobnie jest z Tobą – produktem. Jakiego wynagrodzenia oczekujesz od potencjalnego pracodawcy? Są pewne widełki na danych stanowiskach, a także różnice w wynagrodzeniu, jeśli chodzi np. o miasta i region.

Pierwsze pytanie, jakie zada Ci rekruter na ten temat, będzie brzmiało: „Ile chciałaby Pani/Pan zarabiać?”. Prawidłowa odpowiedź: „Jestem zainteresowany/zainteresowana możliwą najlepszą ofertą”. Jeśli osoba, z którą rozmawiasz nalega, byś podał/podała konkretne kwoty, jasno przedstaw swoje oczekiwania.

Bądź sobą

Najważniejsze to pozostać sobą. Jeśli jakaś firma Cię nie zatrudniła, to znaczy, że nie pasujesz do kultury jej organizacji. Nie trać nadziei. Przecież chcesz pracować wśród ludzi, którzy Cię doceniają.

„Zawsze radzę kandydatom, aby zaprezentowali się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, tak jak podczas pierwszego dnia w pracy. Jeśli nosisz 10 kolczyków w uchu i taki jest Twój styl, załóż je również na spotkanie z rekruterem” - podsumowuje autorka tekstu.

Źródło:

prdaily.com, The marketer's guide to landing that next great job, Erika Weinstein, 2.12.2015
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin