.

 

IMM: Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórcza w 2017 roku

dodano: 
31.01.2018
komentarzy: 
0

Rzeczpospolita zwyciężyła w rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” w 2017 roku. Za dziennikiem należącym do Gremi Media uplasowało się Radio Zet i RMF FM – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów podsumowującego 2017 rok w mediach. W pierwszej piątce najbardziej opiniotwórczych mediów opisywanego okresu znalazły się też Gazeta Wyborcza oraz TVN24.

Minione 12 miesięcy było zdominowane przez tematy polityczne. Media często poruszały temat przeprowadzenia referendum w sprawie zmiany konstytucji, gorącym tematem w 2017 roku była też sprawa reformy sądownictwa. Często wracano do tematów afery reprywatyzacyjnej w Warszawie i ekshumacji ciał ofiar katastrofy smoleńskiej.

Czytaj więcej:

IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w 2016 roku

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – 10 lat raportu!

Prasa
Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Dziennik Gazetę Prawną. Zwycięskie pismo swoją pozycję zawdzięcza informacjom na temat reformy sądownictwa w Polsce oraz dotarciu do szczegółów nowych przepisów tzw. „dużej” ustawy reprywatyzacyjnej.

Wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazły się kolejno: „Sieci Prawdy”, „Newsweek” oraz „Do Rzeczy”. Na wysoką pozycję „Sieci Prawdy” wpłynęły głównie publikacje związane z aferą Amber Gold oraz informacje dotyczące reformy sądownictwa.

Najczęściej cytowanym miesięcznikiem był „Forbes”. Wyprzedził magazyny „Perspektywy” oraz „Twój Styl”. „Forbes” pierwsze miejsce zawdzięcza głównie publikacji listy 100 najbogatszych Polaków.

Telewizja
Ranking stacji telewizyjnych w 2017 roku zdominował TVN24, wyprzedzając TVPInfo oraz TV Trwam. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję materiałom dotyczącym poparcia partii politycznych oraz informacjom i komentarzom na temat projektów ustaw prezydenckich.

Radio
W 2017 roku najczęściej cytowaną stacją radiową było Radio Zet, które wyprzedziło RMF FM oraz PR1, głównie za sprawą informacji o poprawkach PiS-u do projektu ustaw sądowniczych oraz publikacjom w sprawie ekshumacji ciał ofiar katastrofy smoleńskiej.

Portale internetowe
Najczęściej cytowanym portalem w 2017 roku został Onet.pl, przede wszystkim za sprawą publikacji na temat fałszowania dokumentów finansowych w KOD-zie oraz informacjom na temat sondażu poparcia partii politycznych przeprowadzonego przez IBRiS. Kolejne pozycje zajmują Wirtualna Polska oraz wPolityce.pl.

Media ekonomiczne
Wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych pierwsze miejsce zajmuje Dziennik Gazeta Prawna, który wyprzedził Puls Biznesu oraz „Forbes”.

Media regionalne
Radio Kraków zostało liderem rankingu najczęściej cytowanych mediów regionalnych w związku z wypowiedzią premier Beaty Szydło na temat projektów prezydenckich. Drugim popularnym tematem cytowania była rozmowa z Ryszardem Terleckim o rekonstrukcji rządu. Na drugim miejscu znalazło się Radio Szczecin, a za nim uplasowało się Radio Gdańsk.

Anastasiia Kuzhda, młodszy specjalista ds. PR w IMM


O raporcie:

Badanie przeprowadzono na podstawie 75 978 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 77 136 razy (36 996 razy w prasie, 29 651 w telewizji i 10 489 w radiu).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin