Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Jaki jest zakres obowiązków dzisiejszego PR-owca. portal pr daily podjął próbę opisania obowiązków współczesnego pr-owca. ich listy, zamieszczane przy ogłoszeniach o pracę, niejednokrotnie zawierają sformułowania na tyle niejasne, że dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej okazuje się, na czym zależy pracodawcy. sharam fouladgar-mercer, współzałożyciel agencji airpr, opisał 20 najważniejszych jego zdaniem obszarów działań specjalisty ds. public relations. 1. earned media i media relations. ekspert zdaje sobie sprawę, że publikacje w mediach stanowią tylko niewielką część miksu mediowego. nie należy ich jednak ignorować – fouladgar-mercer radzi, by relacje z mediami budować mądrze, wysyłając im spersonalizowane, przemyślane i podparte wartościowymi danymi propozycje. 2. owned media i strategia dystrybucji contentu. współcześni pr-owcy często pracują nad własnym kanałem komunikacji marki. albo zajmują się tworzeniem jego zawartości, albo opracowują strategię pozyskiwania i dystrybucji treści – czytamy. 3. monitorowanie i analiza mediów. po udanym wypuszczeniu contentu w sieć lub uzyskaniu publikacji w mediach, na których pr-owcowi zależy, powinien on zacząć korzystać z narzędzi do monitoringu mediów. dzięki nim będzie w stanie stwierdzić, jakie treści są najchętniej czytane oraz co warto jednak zmienić. 4. komunikacja korporacyjna. współpraca z kierownictwem, działem hr i udziałowcami firmy to chleb powszedni dla osoby, która zajmuje się tego typu komunikacją. dobór, opracowanie i dystrybucja istotnych z punktu widzenia pracowników wiadomości to jedne z najważniejszych zadań specjalisty ds. pr-u – pisze założyciel airpr. 5. komunikacja wewnętrzna. jak podaje fouladgar-mercer, nie jest to jedynie kwestia wysyłania e-maili. specjaliści muszą wiedzieć, jak przekuć suchą firmową notkę w wiadomość, którą pracownicy rzeczywiście będą chcieli czytać. 6. pozycjonowanie marki. w jaki sposób opracować daną informację o firmie? jak ją zapowiedzieć, w jakim tonie utrzymać? zależnie od etapu rozwoju firmy, specjaliści od pr-u proszeni są o przygotowanie różnego typu propozycji pozycjonowania – czytamy. 7. treningi medialne. każdy członek firmy, który będzie miał jakikolwiek kontakt z mediami, powinien przejść odpowiednie szkolenie – twierdzi fouladgar-mercer. podlega to według niego pod obowiązki specjalistów ds. public relations. 8. zarządzanie materiałami eksperckimi kadry zarządzającej. dzisiejsi pr-owcy zajmują się wymyślaniem, opracowywaniem i dystrybuowaniem komentarzy i tekstów w imieniu pracodawców – pisze założyciel airpr. 9. pisanie i redagowanie tekstów. tworzenie informacji prasowych, zawartości ulotek produktowych, case studies, relacji z wydarzeń – jak opisuje autor, większość z tych rzeczy wychodzi spod ręki pr-owców. 10. komunikacja kryzysowa. fouladgar-mercer twierdzi, że narzędzia do zarządzania reputacją marki i plan zarządzania kryzysowego nie powinny być poduszkami powietrznymi, które uruchamiamy jedynie w przypadku problemu. powinny być to pasy bezpieczeństwa, które mamy zapięte cały czas – opisuje założyciel airpr. 11. raportowanie. według autora, pr-owcy powinni zdawać sprawozdania ze swojej pracy nie tylko kadrze kierowniczej, lecz także dzielić się częścią tych informacji z innymi działami. ważne jest rozpowszechnianie wiedzy na temat działań firmy – przekonuje fouladgar-mercer. 12. dostosowywanie mierzenia efektów działań pr. raz wybrane metody weryfikowania efektywności kampanii komunikacyjnych należy kwestionować – czytamy. specjaliści od pr-u powinni sprawdzać, jak wybrane metodologie można zmienić, by pozwalały na lepsze mierzenie skutków podejmowanych akcji. 13. branie udziału w konferencjach. zarówno duże, jak i małe wydarzenia branżowe pozwalają firmie na zaprezentowanie mocnych stron jej zespołu. pr-owcy zajmują się nie tylko sugerowaniem swoim szefom udziału w najciekawszych eventach, lecz także pomagają przygotować stronę merytoryczno-techniczną wystąpień: kształt slajdów czy poruszane zagadnienia. 14. znajomość podstaw produkcji wideo. o ile nie każda agencja ma możliwości własnoręcznego przygotowywania filmów dla klienta, o tyle specjalista od pr-u powinien kojarzyć przynajmniej podstawy: jak przygotowuje się storyboardy czy co zamieścić w briefie wysyłanym do podwykonawców, którzy zajmują się wideo. 15. marketing eksperymentalny. pr-owiec powinien wiedzieć, w jaki sposób wyróżnić się z tłumu na przykład podczas targów. 16. zarządzanie influencer marketingiem i relacjami z blogosferą. ostatnie lata przyniosły zwiększenie znaczenia internetowych liderów opinii. jak pisze fouladgar-mercer, specjaliści od pr-u powinni umieć z nimi współpracować, niezależnie od tego, czy mieliby robić to samodzielnie, czy za pośrednictwem wyspecjalizowanej agencji. 17. zarządzanie mediami społecznościowymi. dzisiejsi pr-owcy muszą reagować na to, co internauci piszą w social mediach. monitorowanie portali typu facebook czy twitter jest wręcz elementem zarządzania reputacją marki – pisze autor. 18. koordynowanie prac różnych agencji pr. jeśli dany specjalista od komunikacji pracuje w dużej, globalnej firmie, najprawdopodobniej musi zajmować się żonglowaniem efektami pracy firm public relations w wielu częściach świata. 19. tworzenie wiadomości opartych na danych. informacje, które pr-owiec zbiera wewnątrz firmy, opracowuje potem w formie przystępnej dla zwykłego czytelnika – opisuje założyciel airpr. 20. identyfikowanie trendów. jeśli specjaliści od spraw pr-u chcą, by ich firmy były o krok przed innymi, powinni trzymać rękę na pulsie i wiedzieć, o czym niedługo będzie mówić cały świat – czytamy. (mp).
Portal PR Daily podjął próbę opisania obowiązków współczesnego PR-owca. Ich listy, zamieszczane przy ogłoszeniach o pracę, niejednokrotnie zawierają sformułowania na tyle niejasne, że dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej okazuje się, na czym zależy pracodawcy. Sharam Fouladgar-Mercer, współzałożyciel agencji AirPR, opisał 20 najważniejszych jego zdaniem obszarów działań specjalisty ds. public relations.
1. Earned media i media relations. Ekspert zdaje sobie sprawę, że publikacje w mediach stanowią tylko niewielką część miksu mediowego. Nie należy ich jednak ignorować – Fouladgar-Mercer radzi, by relacje z mediami budować mądrze, wysyłając im spersonalizowane, przemyślane i podparte wartościowymi danymi propozycje.
2. Owned media i strategia dystrybucji contentu. Współcześni PR-owcy często pracują nad własnym kanałem komunikacji marki. Albo zajmują się tworzeniem jego zawartości, albo opracowują strategię pozyskiwania i dystrybucji treści – czytamy.
3. Monitorowanie i analiza mediów. Po udanym wypuszczeniu contentu w sieć lub uzyskaniu publikacji w mediach, na których PR-owcowi zależy, powinien on zacząć korzystać z narzędzi do monitoringu mediów. Dzięki nim będzie w stanie stwierdzić, jakie treści są najchętniej czytane oraz co warto jednak zmienić.
4. Komunikacja korporacyjna. Współpraca z kierownictwem, działem HR i udziałowcami firmy to chleb powszedni dla osoby, która zajmuje się tego typu komunikacją. Dobór, opracowanie i dystrybucja istotnych z punktu widzenia pracowników wiadomości to jedne z najważniejszych zadań specjalisty ds. PR-u – pisze założyciel AirPR.
5. Komunikacja wewnętrzna. Jak podaje Fouladgar-Mercer, nie jest to jedynie kwestia wysyłania e-maili. Specjaliści muszą wiedzieć, jak przekuć suchą firmową notkę w wiadomość, którą pracownicy rzeczywiście będą chcieli czytać.
6. Pozycjonowanie marki. W jaki sposób opracować daną informację o firmie? Jak ją zapowiedzieć, w jakim tonie utrzymać? Zależnie od etapu rozwoju firmy, specjaliści od PR-u proszeni są o przygotowanie różnego typu propozycji pozycjonowania – czytamy.
7. Treningi medialne. Każdy członek firmy, który będzie miał jakikolwiek kontakt z mediami, powinien przejść odpowiednie szkolenie – twierdzi Fouladgar-Mercer. Podlega to według niego pod obowiązki specjalistów ds. public relations.
8. Zarządzanie materiałami eksperckimi kadry zarządzającej. Dzisiejsi PR-owcy zajmują się wymyślaniem, opracowywaniem i dystrybuowaniem komentarzy i tekstów w imieniu pracodawców – pisze założyciel AirPR.
9. Pisanie i redagowanie tekstów. Tworzenie informacji prasowych, zawartości ulotek produktowych, case studies, relacji z wydarzeń – jak opisuje autor, większość z tych rzeczy wychodzi spod ręki PR-owców.
10. Komunikacja kryzysowa. Fouladgar-Mercer twierdzi, że narzędzia do zarządzania reputacją marki i plan zarządzania kryzysowego nie powinny być poduszkami powietrznymi, które uruchamiamy jedynie w przypadku problemu. Powinny być to pasy bezpieczeństwa, które mamy zapięte cały czas – opisuje założyciel AirPR.
11. Raportowanie. Według autora, PR-owcy powinni zdawać sprawozdania ze swojej pracy nie tylko kadrze kierowniczej, lecz także dzielić się częścią tych informacji z innymi działami. Ważne jest rozpowszechnianie wiedzy na temat działań firmy – przekonuje Fouladgar-Mercer.
12. Dostosowywanie mierzenia efektów działań PR. Raz wybrane metody weryfikowania efektywności kampanii komunikacyjnych należy kwestionować – czytamy. Specjaliści od PR-u powinni sprawdzać, jak wybrane metodologie można zmienić, by pozwalały na lepsze mierzenie skutków podejmowanych akcji.
13. Branie udziału w konferencjach. Zarówno duże, jak i małe wydarzenia branżowe pozwalają firmie na zaprezentowanie mocnych stron jej zespołu. PR-owcy zajmują się nie tylko sugerowaniem swoim szefom udziału w najciekawszych eventach, lecz także pomagają przygotować stronę merytoryczno-techniczną wystąpień: kształt slajdów czy poruszane zagadnienia.
14. Znajomość podstaw produkcji wideo. O ile nie każda agencja ma możliwości własnoręcznego przygotowywania filmów dla klienta, o tyle specjalista od PR-u powinien kojarzyć przynajmniej podstawy: jak przygotowuje się storyboardy czy co zamieścić w briefie wysyłanym do podwykonawców, którzy zajmują się wideo.
15. Marketing eksperymentalny. PR-owiec powinien wiedzieć, w jaki sposób wyróżnić się z tłumu na przykład podczas targów.
16. Zarządzanie influencer marketingiem i relacjami z blogosferą. Ostatnie lata przyniosły zwiększenie znaczenia internetowych liderów opinii. Jak pisze Fouladgar-Mercer, specjaliści od PR-u powinni umieć z nimi współpracować, niezależnie od tego, czy mieliby robić to samodzielnie, czy za pośrednictwem wyspecjalizowanej agencji.
17. Zarządzanie mediami społecznościowymi. Dzisiejsi PR-owcy muszą reagować na to, co internauci piszą w social mediach. Monitorowanie portali typu Facebook czy Twitter jest wręcz elementem zarządzania reputacją marki – pisze autor.
18. Koordynowanie prac różnych agencji PR. Jeśli dany specjalista od komunikacji pracuje w dużej, globalnej firmie, najprawdopodobniej musi zajmować się żonglowaniem efektami pracy firm public relations w wielu częściach świata.
19. Tworzenie wiadomości opartych na danych. Informacje, które PR-owiec zbiera wewnątrz firmy, opracowuje potem w formie przystępnej dla zwykłego czytelnika – opisuje założyciel AirPR.
20. Identyfikowanie trendów. Jeśli specjaliści od spraw PR-u chcą, by ich firmy były o krok przed innymi, powinni trzymać rękę na pulsie i wiedzieć, o czym niedługo będzie mówić cały świat – czytamy. (mp)