Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
NY Times: Facebook umożliwiał producentom elektroniki dostęp do danych użytkowników bez ich zgody. według the new york timesa facebook w przeszłości zawarł umowy z apple’em, amazonem, blackberry, microsoftem i samsungiem, które umożliwiały tym firmom dostęp do dużych ilości danych osobowych użytkowników smartfonów i podobnego typu urządzeń. ime archibong, wiceszef portalu ds. współpracy produktowej, oświadczył, że o ile dotychczas facebook zgadzał się z wątpliwościami nowojorskiego dziennika, o tyle tym razem, zdaniem deweloperów, dziennikarze nie mają racji. porozumienia z wymienionymi firmami – oraz innymi: łącznie miało ich być co najmniej 60 – są zdaniem gazety i jej ekspertów kłopotliwe, ponieważ facebook w ich ramach pozwalał na dotarcie do informacji o osobach bez ich wcześniejszej zgody. producenci elektroniki mieli dowiedzieć się np. tego, jakiego ktoś jest wyznania, jakie ma sympatie polityczne, czy jest w związku i na jakich wydarzeniach planował się pojawić – czytamy w the new york timesie. według źródła firmy mogły mieć też dostęp do zdjęć. czytaj więcej: facebook i ta nieszczęsna prywatność. wspomniany ime archibong odparł, że sprawa ma początki kilkanaście lat wcześniej, gdy rynek smartfonów oraz sam facebook były we wczesnym stadium rozwoju. w związku z brakiem sklepów z aplikacjami, do których mamy dostęp dziś – takimi jak app store czy google play – portal zuckerberga musiał stworzyć specjalne interfejsy (api), dzięki którym użytkownicy mogli uzyskać dostęp do funkcji facebooka wewnątrz systemów pierwszych smartfonów. archibong potwierdził, że facebook nawiązał współpracę z około 60 producentami elektroniki. „podpisali oni porozumienia, które chroniły dane osobowe użytkowników portalu przed wykorzystaniem do celów innych niż odtwarzanie doświadczeń znanych z facebooka” – napisał w poście na blogu portalu. archibong zaprzeczył jednak, że producenci mogli mieć dostęp do danych bez zgody uprzednio wyrażonej przez użytkownika. „nie mamy informacji o żadnych wykroczeniach, których miałyby dopuścić się wspomniane firmy” – dodał wiceszef facebooka. the new york times zwraca też w swoim tekście uwagę, że facebook zaczął wycofywać się z części porozumień w okolicach kwietnia 2018 roku, gdy ten sam dziennik ujawnił – wraz z brytyjskim „the observerem” – aferę związaną z firmą cambridge analytica. archibong przyznał, że rozwiązał już 22 umowy, choć jako powód podał fakt, że ten typ usługi po prostu przestał być przydatny dla użytkowników facebooka – czytamy w źródle. (mp). zdjęcie główne: facebook backlash, shop catalog , [cc by 2.0 ] via flickr.com.
Według The New York Timesa Facebook w przeszłości zawarł umowy z Apple’em, Amazonem, Blackberry, Microsoftem i Samsungiem, które umożliwiały tym firmom dostęp do dużych ilości danych osobowych użytkowników smartfonów i podobnego typu urządzeń. Ime Archibong, wiceszef portalu ds. współpracy produktowej, oświadczył, że o ile dotychczas Facebook zgadzał się z wątpliwościami nowojorskiego dziennika, o tyle tym razem, zdaniem deweloperów, dziennikarze nie mają racji.
Porozumienia z wymienionymi firmami – oraz innymi: łącznie miało ich być co najmniej 60 – są zdaniem gazety i jej ekspertów kłopotliwe, ponieważ Facebook w ich ramach pozwalał na dotarcie do informacji o osobach bez ich wcześniejszej zgody. Producenci elektroniki mieli dowiedzieć się np. tego, jakiego ktoś jest wyznania, jakie ma sympatie polityczne, czy jest w związku i na jakich wydarzeniach planował się pojawić – czytamy w The New York Timesie. Według źródła firmy mogły mieć też dostęp do zdjęć.
Czytaj więcej: Facebook i ta nieszczęsna prywatność
Wspomniany Ime Archibong odparł, że sprawa ma początki kilkanaście lat wcześniej, gdy rynek smartfonów oraz sam Facebook były we wczesnym stadium rozwoju. W związku z brakiem sklepów z aplikacjami, do których mamy dostęp dziś – takimi jak App Store czy Google Play – portal Zuckerberga musiał stworzyć specjalne interfejsy (API), dzięki którym użytkownicy mogli uzyskać dostęp do funkcji Facebooka wewnątrz systemów pierwszych smartfonów.
Archibong potwierdził, że Facebook nawiązał współpracę z około 60 producentami elektroniki. „Podpisali oni porozumienia, które chroniły dane osobowe użytkowników portalu przed wykorzystaniem do celów innych niż odtwarzanie doświadczeń znanych z Facebooka” – napisał w poście na blogu portalu. Archibong zaprzeczył jednak, że producenci mogli mieć dostęp do danych bez zgody uprzednio wyrażonej przez użytkownika.
„Nie mamy informacji o żadnych wykroczeniach, których miałyby dopuścić się wspomniane firmy” – dodał wiceszef Facebooka.
The New York Times zwraca też w swoim tekście uwagę, że Facebook zaczął wycofywać się z części porozumień w okolicach kwietnia 2018 roku, gdy ten sam dziennik ujawnił – wraz z brytyjskim „The Observerem” – aferę związaną z firmą Cambridge Analytica. Archibong przyznał, że rozwiązał już 22 umowy, choć jako powód podał fakt, że ten typ usługi po prostu przestał być przydatny dla użytkowników Facebooka – czytamy w źródle. (mp)
Zdjęcie główne: facebook backlash, Shop Catalog, [CC BY 2.0] via flickr.com