Lot w kosmos Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego jest gorącym tematem w mediach. Mimo że jeszcze się nie odbył, generuje ogromne zasięgi, a co za tym idzie także żywe dyskusje. Jest to bowiem wyjątkowe wydarzenie – w kosmos ma polecieć drugi Polak w historii. Start misji Axiom Space Ax-4, której Uznański-Wiśniewski jest częścią, był już wielokrotnie przekładany, a nowa data została ustalona na 19 czerwca 2025 roku. Polskie media nie porzucają tematu, cierpliwie czekając na lot rakiety Falcon 9.
Razem ze Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim w kosmos mają się udać trzej inni astronauci, w tym Peggy Whitson (USA), dowódca misji, Tibor Kapu (Węgry), specjalista misji (Mission Specialist) i Shubhanshu Shukla (Indie), pilot misji (Pilot). Zgodnie z planem, spędzą oni na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej kilkanaście dni, gdzie będą realizować eksperymenty naukowe, testy technologiczne i działania komunikacyjne. Lot odbywa się w ramach misji Ax-4 organizowanej przez firmę Axiom Space, we współpracy z NASA i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA).
Udział w wyprawie Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego nie ma charakteru komercyjnej misji turystycznej – jest wynikiem porozumienia polskiego rządu i Europejskiej Agencji Kosmicznej. Latem 2023 roku podpisano umowę, która umożliwiła Polsce wysłanie swojego przedstawiciela na orbitę w ramach własnej misji rządowej.
Lot rakiety Falcon 9 jednak nadal się nie odbył. Początkowo został zaplanowany na 10 czerwca 2025 roku. Został jednak przesunięty na 11 czerwca z powodu niekorzystnych warunków pogodowych. Następnie go odwołano ze względu na wykrycie wycieku tlenu w rakiecie. Ostatecznie start misji ma odbyć się 19 czerwca 2025 roku, na co zarówno media, jak i opinia publiczna bardzo liczą.
Jakie aspekty najbardziej zainteresowały media?
Przy okazji lotu Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego media wspominają o pierwszym w historii Polaku w kosmosie – Mirosławie Hermaszewskim, który swoją wyprawę odbył w 1978 roku.
Często poruszanym aspektem jest także naukowy i gospodarczy wymiar misji. Media szczegółowo opisują bowiem 13 eksperymentów naukowych, które zaplanowano do przeprowadzenia na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Istotny okazuje się też koszt udziału polskiego astronauty w locie. W misję zainwestowano 275 mln zł, a całość kwoty została pokryta przez Polską Agencję Kosmiczną (POLSA). W przestrzeni internetowej pojawiło się wiele pytań o sensowność takiej inwestycji. Przeważały jednak głosy podkreślające jej korzyści dla rozwoju polskiego sektora kosmicznego i inspiracji dla młodego pokolenia naukowców.
Żywą dyskusję wzbudził także bagaż, który Polak planuje zabrać ze sobą w kosmos. Jego symboliczny wymiar poruszył internautów – Sławosz Uznański-Wiśniewski spakował pierogi, bryłkę soli z Wieliczki, wiersze Wisławy Szymborskiej, rękopis dział Chopina oraz pluszową zabawkę „Joy”, która ma służyć jako wskaźnik nieważkości i symbol radości towarzyszący tej historycznej misji.
Wysoka medialność pomimo przesunięcia misji
Z analizy Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że najbardziej imponujące okazały się dane dotyczące zasięgu i wartości medialnej. Ekwiwalent reklamowy (AVE) materiałów z okresu 1-12 czerwca 2025 roku – czyli równowartość kwoty, którą należałoby zapłacić, gdyby publikacje były płatną reklamą – wyniósł 394 mln zł. Dane te pokazują, że już sama zapowiedź misji przyniosła wartość promocyjną porównywalną z kosztami lotu.
Jak zauważa Łukasz Kołtacki, analityk IMM, dane ilościowe z mediów pokazują niezwykłą skalę zainteresowania dziennikarzy wyprawą Polaka w kosmos. „Zapowiadana misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego stała się bez wątpienia fenomenem medialnym. Niezależnie od ostatecznego jej losu, już teraz przyniosła ogromne korzyści wizerunkowe pokazując, że Polska ma potencjał i ma zamiar wykorzystać swoje szanse na czynny udział w eksploracji kosmos” – dodaje Kołtacki.
O temacie najgłośniej było na portalach internetowych (5,4 tys. publikacji), a także w radiu (3,4 tys. publikacji). Mniej o wylocie Polaka w kosmos wspominano w social mediach (1,8 tys. publikacji), w telewizji (1,4 tys. publikacji) oraz w prasie (121 publikacji). Łącznie 12 tys. publikacji w mediach o zasięgu 400 mln potencjalnych kontaktów wskazuje, że statystyczna osoba powyżej 15. roku życia mogła mieć kontakt z tą informacją średnio 12,5 razy.
Łukasz Kołtacki wspomina, że media „od samego początku budowały pozytywną narrację wokół wydarzenia nadając mu znaczenie historyczne”. „Przez pryzmat tysięcy publikacji prasowych, internetowych, radiowych i telewizyjnych ukazuje nam się wielowymiarowa opowieść, która łączy w sobie dumę narodową, fascynację nauką i związane z tym silne emocje” – komentuje analityk. (ao)
Źródło: własne/ biznesalert.pl, Polski astronauta leci na orbitę. Ile waży sukces jego misji?, 10.06.2025, Paweł Ziemnicki/ Zdjęcie główne: polsa.gov.pl