piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataShein ukarane grzywną we Francji. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd

Shein ukarane grzywną we Francji. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd

Shein, chińska marka fast fashion, została ukarana przez francuskie organy regulacyjne. Firma otrzymała grzywnę w wysokości 40 mln euro za wprowadzanie konsumentów w błąd w zakresie promocji cenowych oraz zobowiązań środowiskowych – informuje ft.com.

Jak czytamy, trwające 11 miesięcy śledztwo wykazało, że Shein stosowało „wprowadzające w błąd praktyki handlowe wobec konsumentów dotyczące faktycznego poziomu udzielanych obniżek cen oraz zakresu deklaracji w obszarze ochrony środowiska”. Firma zaakceptowała nałożoną karę.

W 2024 roku Shein osiągnęło zysk netto na poziomie miliarda dolarów przy przy przychodach wynoszących 38 mld dol. Obecnie marka stara się o dopuszczenie do notowań na giełdzie w Hongkongu. Jest to kolejna próba – wcześniej firma starała się zadebiutować w Nowym Jorku i Londynie, jednak na swojej drodze napotkała utrudnienia – dowiadujemy się.

O nałożeniu na Shein grzywny poinformowano na początku lipca 2025 roku. Jest to efekt dochodzenia przeprowadzonego przez francuski urząd ds. ochrony konkurencji oraz krajową służbę dochodzeniową (SNE), które trwało od października 2022 roku do sierpnia 2023 roku – czytamy.

Źródło podaje, że zgodnie z francuskim prawem, promocje muszą odnosić się do najniższej ceny, która obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni. Według ustaleń śledczych Shein i jej europejska spółka zależna Infinite Style E-Commerce Co Ltd (ISEL) nie uwzględniały wcześniejszych obniżek, a niekiedy nawet podnosiły ceny tuż przed ich rzekomym „obniżeniem”. Z analizy stosowanych przez markę promocji wynika, że 57 proc. z nich nie stanowiło realnej obniżki ceny, w 19 proc. przypadków rabat był mniejszy niż komunikowany, a w 11 proc. sytuacji promocja oznaczała podwyżkę ceny.

Francuskie organy regulacyjne stwierdziły także, że Shein nie było w stanie udowodnić prawdziwości swoich deklaracji środowiskowych. Na stronie internetowej marki widniała informacja, że jest ona „odpowiedzialną firmą”, która zobowiązuje się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 25 proc. Według śledczych, deklaracja ta wprowadza w błąd. (ao)

Aktualizacja, 07.10.2025, 8:30.

Otrzymaliśmy stanowisko marki Shein, które przedstawiamy poniżej:

„Po dochodzeniu przeprowadzonym przez DGCCRF w 2023 r. firma INFINITE STYLE ECOMMERCE Co Ltd, sprzedawca artykułów marki SHEIN, została poinformowana o kilku naruszeniach dotyczących cen referencyjnych i obniżek cen, a także wymogów dotyczących regulacji środowiskowych (w szczególności obowiązku informowania o obecności mikrowłókien z tworzyw sztucznych w produktach i/lub zakazu niejasnych oświadczeń lub oświadczeń odnoszących się tylko do części cyklu życia produktu). Po powiadomieniu przez DGCCRF w marcu 2024 r. firma ISEL natychmiast wdrożyła działania naprawcze i zakończyła je w ciągu dwóch miesięcy, zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi w 2022 i 2023 r. Oznacza to, że wszystkie zidentyfikowane problemy zostały rozwiązane ponad rok temu. Wszelkie wprowadzone zmiany nie mają wpływu na ostateczne ceny oferowane konsumentom, ponieważ zapewnienie dostępu do mody dla wszystkich pozostaje naszym priorytetem. ISEL traktuje swoje zobowiązania prawne i regulacyjne we Francji bardzo poważnie i nadal zobowiązuje się do przejrzystości i zgodności z francuskimi przepisami”

Źródło: ft.com, Shein hit with €40mn fine in France over misleading discounts, 3.07.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj