Ponad połowa pracowników w Polsce deklaruje wysokim poziom satysfakcji z wykonywanej pracy, a jednocześnie ponad 50 proc. zatrudnianych przyznaje, że doświadcza wysokiego poziomu stresu. Blisko co trzeci pracownik twierdzi też, że nie widzi realnych perspektyw rozwoju w swojej firmie – taki obraz wyłania się z raportu „Barometr Talentów 2025” zrealizowanego przez ManpowerGroup. Analiza kondycji pracowników ujęta w badaniu powstała w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.
Ponad połowa pracowników w Polsce mierzy się z wysokim poziomem stresu w pracy
W części dotyczącej dobrostanu twórcy badania zainteresowali się poziomem stresu wśród pracowników. Ponad połowa badanych Polaków zadeklarowała, że mierzy się z wysokim poziomem stresu. 40 proc. określiło poziom odczuwalnego napięcia jako niski lub zerowy. Co ciekawe, jednocześnie 69 proc. pracowników ocenia swoją sytuację zawodową pozytywnie – to więcej niż średnia globalna, która wynosi 68 proc.
Z raportu wynika ponadto, że czujemy się przez pracodawców zaopiekowani – ponad 68 proc. respondentów twierdzi, że w miejscu zatrudnienia dba się o ich dobrostan, a 72 proc. czuje, że otrzymuje odpowiednie lub pełne wsparcie w zakresie work-life balance. Mimo to ponad jedna trzecia pracowników w Polsce (39 proc.) deklaruje brak komfortu w obecnym miejscu zatrudnienia i rozważa zmianę pracy.
„Wskaźnik wellbeingu daje relatywnie dobry obraz. Większość pracowników w Polsce deklaruje, że czuje się zaopiekowana przez swojego pracodawcę. Ale nie możemy ignorować drugiej strony medalu – aż jedna czwarta nie otrzymuje takiego wsparcia” – zauważa Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce. „To znacząca grupa, która nierzadko zmaga się z przeciążeniem czy brakiem balansu między pracą a życiem prywatnym. Widzimy to wyraźnie w codziennej pracy rekrutacyjnej. Kandydaci coraz częściej podejmują decyzje o zmianie pracy nie dlatego, że chcą awansować czy zwiększyć zarobki, ale dlatego, że chcą odzyskać kontrolę nad swoim życiem. Wybierają mniej wymagające role, rezygnując z części wynagrodzenia, by mieć mniej presji i większy wpływ na swój rytm pracy” – wyjaśnia ekspert.
Polacy są zadowoleni ze swojej pracy?
Z raportu wynika, że ponad połowa (57 proc.) Polaków czuje satysfakcję z wykonywanej pracy i nie planuje zmian zawodowych w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Nawet 85 proc. badanych uważa, że ich zadanie ma znaczenie, a prawie 8 na 10 pracowników przyznaje, że identyfikuje się z wizją i wartościami firmy. Co drugi z respondentów przyznaje również, że czuje satysfakcję z wykonywanej pracy i nie planuje zmian zawodowych w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.
Według twórców raportu brak aktywnego poszukiwania nowego miejsca pracy niekoniecznie świadczy jednak o zadowoleniu pracownika, a często może być efektem ostrożności. „Niepewność gospodarcza, inflacja, napięcia w sektorach, wszystko to przekłada się na ostrożność pracowników. Nawet jeśli nie czują satysfakcji, wolą nie ryzykować. Często dzieje się tak nawet gdy pracownicy nie są do końca przekonani, że to odpowiednie środowisko pracy. Dodatkowo procesy rekrutacyjne stały się długie i wymagające. Czasem to trzy rozmowy, a czasem osiem. Do tego duża konkurencja i niepewność, czy opłaca się przechodzić cały proces. Wniosek jest zatem taki, że zatrzymanie pracownika w organizacji nie zawsze oznacza sukces. Może to być jedynie efekt braku ruchu spowodowanego obawą przed zmianą” – wyjaśnia Agnieszka Krzemień, coach kariery, Managerka marki Right Management Talent Solutions.
Pracownicy pewni siebie, ale bez perspektyw rozwoju?
Przyszłość rysuje się w oczach Polaków stosunkowo pozytywnie. 60 proc. z nas uważa, że bez większych problemów znajdzie nową pracę w ciągu pół roku, a 65 proc. respondentów deklaruje stabilność zatrudnienia. W pracy jesteśmy pewni siebie i czujemy się kompetentni. Wskaźnik poczucia pewności siebie wśród pracowników w Polsce wynosi 79 proc. Wpływa na to m.in. silna wiara w posiadane kompetencje – 92 proc. badanych uważa, że ma odpowiednie umiejętności i doświadczenie do wykonywania swojej pracy. Dodatkowo 77 proc. pracowników dostrzega możliwość osiągania swoich celów zawodowych w ramach organizacji. Mimo deklarowanego dostępu do najnowszych technologii (81 proc.) i teoretycznych szans na awans (65 proc.), blisko co trzeci pracownik w Polsce (27 proc.) przyznaje, że nie widzi realnych perspektyw rozwoju w swojej firmie.
„Część osób deklaruje, że jest zadowolona z pracy, ale jednocześnie mówi o braku komfortu. To zjawisko biernej lojalności, pracownicy zostają, ale bez zaangażowania. Takie osoby mogą nie szukać aktywnie nowej pracy, ale są otwarte na oferty i często rozważają je, nawet jeśli mają stabilne zatrudnienie. Szczególnie niepokojący jest brak zaufania do przełożonych” – zauważa Tomasz Walenczak. „Firmy zmagają się z ograniczoną dostępnością kandydatów, dlatego utrata pracownika z powodu złej relacji z przełożonym to często koszt kilku miesięcy rekrutacji, wdrożenia i utraconej ciągłości projektowej. Dzisiejsze dane pokazują, że dobrostan, satysfakcja i poczucie rozwoju nie są już dodatkiem, lecz fundamentem nowoczesnego środowiska pracy” – podkreśla ekspert. (ko)
O badaniu
Badanie „Globalny Barometr Talentów 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie ManpowerGroup w okresie 14 marca-11 kwietnia 2025 roku. Objęło ponad 13 tys. pracowników z 19 krajów na całym świecie, w tym blisko 500 respondentów z Polski


