Niemal wszyscy działacze na rzecz ochrony środowiska doświadczyli nękania w mediach społecznościowych. Co więcej, najczęściej zdarza się to na platformach należących do Mety, a w szczególności na Facebooku – wynika z ankiety przeprowadzonej przez organizację pozarządową Global Witness – pisze theverge.com.
Ponad 90 proc. aktywistów przyznało, że doświadczyło jakiejś formy nadużyć lub nękania w sieci w związku ze swoją działalnością. Najczęściej do tego typu przemocy dochodzi na Facebooku, X, WhatsAppie i Instagramie – czytamy.
Global Witness i ankietowani aktywiści apelują do Mety i innych firm technologicznych o podjęcie konkretnych działań w walce z nękaniem i dezinformacją na ich platformach. Obrońcy środowiska obawiają się, że jeśli ataki w przestrzeni internetowej zostaną zignorowane, mogą przenieść się do świata rzeczywistego i zagrażać ich życiu. Około 75 proc. respondentów stwierdziło bowiem, że nękanie online miało wpływ na ich bezpieczeństwo poza internetem – dowiadujemy się.
Ava Lee, kierowniczka ds. strategii kampanii cyfrowych w Global Witness, w rozmowie z The Verge podkreśliła, że wyniki badania były dużym zaskoczeniem. „Były znacznie wyższe, niż się spodziewaliśmy. Już wcześniej na podstawie relacji nieformalnych zakładaliśmy, że wyniki będą ponure. Od dawna wiadomo, że doświadczenia aktywistów klimatycznych i obrońców środowiska w sieci są naprawdę okropne” – dodała Lee, cytowana przez źródło.
Z badania wynika, że platformy należące do Mety są „najbardziej toksyczne”. Aż 62 proc. respondentów przyznało, że doświadczyło nadużyć na Facebooku, 36 proc. na WhatsAppie, a 26 proc. na Intagramie. Ponad dwie trzecie osób obawia się o swoje bezpieczeństwo. Niemal jedna czwarta respondentów stwierdziła także, że była atakowana ze względu na płeć – czytamy.
Jak przekazała Tracy Calyton, rzeczniczka prasowa Mety, firma „zachęca użytkowników do korzystania z narzędzi dostępnych na należących do niej platformach, które pomagają chronić się przed nękaniem i zastraszaniem”. Meta wskazała na takie funkcje jak Ukryte słowa, które umożliwiają filtrowanie obraźliwych wiadomości i komentarzy, oraz Ograniczenia, pozwalające na ukrywanie komentarzy od użytkowników, którzy nie obserwują danego profilu.
Inne firmy wymienione w raporcie, w tym Google, TikTok i X, nie udzieliły komentarza The Verge.
Według Glonal Witness istnieje szereg działań, jakie platformy społecznościowe mogą podjąć, aby ograniczyć nękanie. Należą do nich takie rozwiązania jak m.in. zwiększenie zasobów przeznaczonych na moderację treści, regularne przeglądy tych mechanizmów oraz włączanie społeczeństwa w proces ich doskonalenia. Aktywiści wskazali natomiast, że problem dodatkowo pogłębiają algorytmy, które promują polaryzujące treści, oraz rozpowszechnianie botów – pisze źródło.
„Platformy mają wiele możliwych opcji do wyboru. Inwestowanie w moderację to też wybór. Mogliby przeznaczyć więcej środków na skuteczne systemy moderacji oraz dobre inicjatywy związane z zaufaniem i bezpieczeństwem, które realnie poprawią sytuację” – stwierdziła Lee, cytowana przez źródło.
Global Witness przeprowadziło ankietę wśród ponad 200 osób między listopadem 2024 roku a marcem 2025 roku. (ao)
Źródło: theverge.com, Facebook ranks worst for online harassment, according to a global activist survey, Justine Calma, 25.07.2025


