Sieć odzieżowa Primark zaprezentowała swój pierwszy manekin na wózku inwalidzkim. Został on stworzony wspólnie z brytyjską prezenterką i aktywistką na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Już wkrótce trafi do 22 flagowych sklepów sieci w dziewięciu krajach – informuje fashionunited.com.
Manekin powstał we współpracy z Sophie Morgan – brytyjską prezenterką telewizyjną, pisarką, rzeczniczką osób z niepełnosprawnościami oraz osobą, która sama na co dzień porusza się na wózku inwalidzkim – i został nazwany jej imieniem. Proces powstawania modelu trwał rok, a Morgan aktywnie uczestniczyła w każdym etapie prac – od pobierania wymiarów przez korekty modeli 3D aż po wizytę w fabryce i zatwierdzenie finalnego prototypu. Jak podkreśla sama współtwórczyni, „»Sophie« ma być nie tylko realistyczna, lecz także symbolizować postęp i widoczność osób poruszających się na wózkach”.
Źródło: instagram.com/sophlmorg
Tym samym Primark staje się pierwszą globalną sieciówką z segmentu fast‑fashion, która wprowadza model reprezentujący osoby poruszające się na wózku inwalidzkim w witrynach wszystkich wszystkich kluczowych sklepów, a nie jako jednorazową instalację. Firma informuje, że projekt wpisuje się w szerszą strategię, która opiera się na uwzględnieniu różnorodności i większej dostępności. Celem działań sieci jest bowiem „odzwierciedlenie na sklepowych witrynach szerokiej gamy sylwetek oraz potrzeb klientów” – czytamy.
Jak dowiadujemy się, manekin „Sophie” będzie prezentował kolekcję Primark Adaptive – pierwszą linię ubrań damskich i męskich zaprojektowanych z myślą o osobach z niepełnosprawnościami, której premiera miała miejsce w styczniu 2025 roku. Ubrania z tej serii wyposażono m.in. w magnetyczne zamki, napy, pętle przy pasie oraz ukryte otwory ułatwiające dostęp do cewników czy stomii.
Manekin na wózku inwalidzkim to pierwszy element z całej linii nowych form ekspozycji, jakie mają pojawić się w sklepach sieci Primark w nadchodzących miesiącach. Ponadto firma poinformowała o nadaniu priorytetu produkcji ubrań przyjaznym osobom z nadwrażliwością sensoryczną, wśród których przewidziano chociażby ubranka dziecięce bez metek – informuje źródło. (kn)
Źródło: fashionunited.com, Primark launches mannequin to represent wheelchair users, Danielle Wightman-Stone, 28.07.2025/ Zdjęcie główne: instagram.com/primark/ instagram.com/sophlmorg


