piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataZara kolejną marką, która przedstawia „niezdrowo szczupłe” modelki. Dwie reklamy zakazane

Zara kolejną marką, która przedstawia „niezdrowo szczupłe” modelki. Dwie reklamy zakazane

Advertising Standards Authority (ASA), brytyjska organizacja dbająca o etyczne standardy branży reklamowej, zakazała dwóch reklam marki odzieżowej Zara, które miały przedstawiać „niezdrowo szczupłe” modelki. Organ regulacyjny stwierdził, że tego typu „nieodpowiedzialne” reklamy nie mogą się już więcej pojawiać w obecnej formie, a firma musi zadbać, aby wszystkie jej materiały wizualne były „przygotowywane w sposób odpowiedzialny” – pisze bbc.com.

Organizacja wskazała dwa konkretne przekazy promocyjne. W jednym z nich cienie oraz specyficzne uczesanie w postaci gładkiego koka miały sprawiać, że modelka wyglądała na „wychudzoną”. W innej reklamie głęboko wycięty dekolt koszuli miał zbyt mocno uwydatniać „wystające” obojczyki prezentującej ubrania kobiety – dowiadujemy się.

Zara usunęła zakwestionowane przez organizację reklamy. Marka przekazała, że obie modelki posiadały zaświadczenia lekarskie, które miały potwierdzać ich dobry stan zdrowia w momencie wykonywania zdjęć. Co więcej, do firmy nie dotarły także żadne bezpośrednie skargi od klientów.

Jak podaje źródło, oba zakazane przekazy promocyjne były dostępne w aplikacji i na stronie internetowej marki jako część galerii zdjęć prezentujących ubrania zarówno na modelkach, jak i bez nich.

Zara poinformowała ASA, że żadne ze zdjęć nie zostało zmodyfikowane poza „bardzo drobnymi korektami oświetlenia i kolorystyki”. Marka dodała także, że stosuje się do zaleceń raportu Fashioning a Healthy Future, który promuje walkę z promowaniem nierealistycznych standardów piękna. Jak wskazała Zara, w szczególności przestrzega rekomendacji numer trzy ze wspomnianego raportu, zgodnie z którym modelki „powinny dostarczyć zaświadczenie lekarskie potwierdzające ich dobry stan zdrowia, wystawione przez lekarzy specjalizujących się w diagnozowaniu zaburzeń odżywiania” – czytamy.

Nie jest to pierwszy taki przypadek w Wielkiej Brytanii. W lipcu 2025 roku podobne zarzuty spotkały markę Marks & Spencer. ASA negatywnie odniosło się wówczas do fotografii promujących odzież firmy, które miały podkreślać nadmierną szczupłość modelek.

Czytaj więcej: Koniec niepokojąco szczupłych modelek w Wielkiej Brytanii? Jest orzeczenie ASA

Wcześniej z podobnymi oskarżeniami miała mierzyć się także marka Next. (ao)

Źródło: bbc.com, Zara ads banned for 'unhealthily thin’ models, Charlotte Edwards, 6.08.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj