sobota, 6 grudnia, 2025
Strona głównaRaportyBartosz Zmarzlik po raz szósty mistrzem świata. Zwycięstwo żużlowca wciąż elektryzuje media

Bartosz Zmarzlik po raz szósty mistrzem świata. Zwycięstwo żużlowca wciąż elektryzuje media

Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował przekaz medialny wokół szóstego tytułu mistrza świata Bartosza Zmarzlika w cyklu Speedway Grand Prix. Wyniki monitoringu pokazują jednoznacznie: sukcesy Polaka, mimo że obserwujemy je niemal co roku, nie tracą na sile emocjonalnej ani zasięgowej, a 14 września 2025 roku na dobre rozpoczęła się dyskusja o mianowaniu żużlowca Sportowcem Roku.

Bartosz Zmarzlik po raz szósty w karierze został mistrzem świata na żużlu. Polak przypieczętował triumf w cyklu Speedway Grand Prix podczas zawodów w duńskim Vojens. To tam, w emocjonującym finale sezonu, wywalczył punkty, które zapewniły mu zwycięstwo w całych rozgrywkach – mimo silnej presji ze strony Australijczyka Brady’ego Kurtza.

Szóste złoto w centrum uwagi mediów

Każde mistrzostwo Zmarzlika generowało duże zainteresowanie w mediach. Jak pokazują dane Instytutu Monitorowania Mediów, najnowszy, szósty tytuł z 2025 roku osiągnął ponad 72 mln kontaktów medialnych, co stawia go w ścisłej czołówce dotychczasowych sukcesów sportowca.

W mediach społecznościowych tegoroczny sukces zebrał prawie 187 tys. reakcji, 9 tys. komentarzy i 6,7 tys. udostępnień. Największe zaangażowanie wygenerowały posty Eurosport Polska, czyli właściciela praw do transmisji cyklu Speedway Grand Prix.

Dominujące narracje w mediach

  • Podkreślano historyczność osiągnięcia – Zmarzlik zrównał się liczbą tytułów z legendami: Tonym Rickardssonem i Ivanem Maugerem. Aż w 48 proc. publikacji w mediach klasycznych wspomniano o tych dwóch legendarnych żużlowcach.
  • Eksponowano dramaturgię – losy mistrzostwa ważyły się do ostatniego biegu, a o złocie zadecydował zaledwie jeden punkt.
  • Silnie akcentowano rywalizację z Australijczykiem Bradym Kurtzem, który mimo serii pięciu wygranych turniejów nie zdołał odebrać Polakowi korony.
  • Nie brakowało emocji i ludzkiego wymiaru – media szeroko cytowały wzruszające słowa Zmarzlika o dziecięcych marzeniach i rodzinie.
  • Wracano do przeszłości – przypominano wcześniejsze triumfy Polaka i wskazywano na jego dominację w ostatnich siedmiu latach.

Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych IMM, komentuje: „Analiza medialna pokazuje, że sukcesy Bartosza Zmarzlika nie ulegają zjawisku zmęczenia odbiorców. Wręcz przeciwnie – każdorazowo generują ogromny zasięg i emocje. Decyduje o tym dramaturgia sezonów, personalne rywalizacje oraz fakt, że Zmarzlik wciąż bije rekordy i dołącza do grona największych legend sportu. To sprawia, że jego historia pozostaje świeża i angażująca – zarówno dla kibiców, jak i mediów”.

Dyskusja o „Sportowcu Roku” już trwa

Analiza IMM pokazuje, że sukces Zmarzlika natychmiast wpisał się również w szerszy kontekst sportowych debat. W mediach społecznościowych i komentarzach pod artykułami rozpoczęła się dyskusja o tegorocznym plebiscycie „Przeglądu Sportowego” na Sportowca Roku. Kibice zastanawiają się, czy szóste mistrzostwo wystarczy, aby to właśnie Zmarzlik sięgnął po tę nagrodę – zwłaszcza że w innych dyscyplinach polscy sportowcy również osiągali w tym roku olbrzymie sukcesy.

To niektóre komentarze internautów na ten temat:

„Aż strach pomyśleć jaka będzie walka w 💯 Plebiscycie Przeglądu Sportowego. Świątek, Zmarzlik, może jakiś siatkarz, może jakiś piłkarz, zawsze groźny Kubica o czym kiedyś się przekonaliśmy. Już same nominacje powodują dreszcze”.

„Kubica, Ponitka, Świątek, Zmarzlik”

„A jeszcze lekkka, Boks, Siatkarze ciekawy rok może być”

„Zmarzlik znów jednym z głównych kandydatów do tytułu Sportowca Roku 2025. Fakt, nie opinia. #sgpvojens”

O badaniu:

Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach opublikowanych w dniu rozstrzygającej rundy Grand Prix oraz dwa dni po sukcesie (5-7.10.2019 r., 3-5.10.2020 r., 1-3.10.2022 r., 30.09-02.10.2023 r., 14-16.09.2024 r., 13-15.09.2025 r.).

Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji monitorowanych fraz w treści publikacji. Więcej informacji o wskaźnikach IMM jest dostępnych na stronie internetowej.

Zdjęcie główne: instagram.com/zmarzlik95

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj