Co czwarta osoba czuje się wykluczona społecznie, a co piąta nie ma bliskiego przyjaciela. Nivea w odpowiedzi na globalny problem izolacji społecznej i samotności przychodzi z programem NIVEA CONNECT. W jego ramach łączy siły z Fundacją Rozwoju Świadomości Emocjonalnej EmocJa i wprowadza program edukacji emocjonalnej w polskich szkołach.
Przeprowadzone przez markę Nivea badanie eksponuje globalny problem wykluczenia społecznego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy co czwarta osoba odczuwała izolację społeczną, co piąta nie miała żadnego bliskiego przyjaciela. Taki stan rzeczy oddziałuje na sytuację zdrowotną. O 29 proc. wzrasta wówczas ryzyko chorób serca, a udaru mózgu o 32 proc. Spośród badanych 48 proc. zauważyło pogorszenie zdrowia fizycznego, a 53 proc. – psychicznego. Do najbardziej osamotnionych grup należą pracujący w trybie hybrydowym (52 proc.), osoby w wieku 16-24 lata (38 proc.) oraz intensywni użytkownicy mediów społecznościowych (34 proc.). Wśród przyczyn izolacji wymieniany jest lęk społeczny (20 proc.), duża odległość od bliskich (30 proc.), brak pieniędzy (27 proc.), dyskryminacja i przemoc (22 proc.) oraz wiek (17 proc.).
W odpowiedzi na ten problem marka uruchamia program NIVEA CONNECT. Ma on pomóc w edukacji i wspieraniu różnych grup społecznych w zakresie samotności oraz w zacieśnianiu relacji międzyludzkich.
Inicjatywa będzie realizowana w trzech krokach:
- Po pierwsze w 40 krajach do 2026 roku uruchomione zostaną lokalne projekty.
- Drugim krokiem jest prowadzenie komunikacji i zachęcanie do zaangażowanie społecznego przy wykorzystaniu globalnego zasięgu marki.
- Ostatni element to współpraca z międzynarodowym środowiskiem naukowców, ekspertów i organizacji zajmujących się społecznym wykluczeniem.
W Polsce lokalny projekt w ramach NIVEA CONNECT powstał we współpracy z Fundacją Rozwoju Świadomości Emocjonalnej EmocJa. Zrealizowany zostanie ogólnopolski program edukacji, który obejmie szkoły podstawowe, ze szczególnym uwzględnieniem klas 6. i 7. To właśnie ci uczniowie znajdują się w okresie zmian emocjonalnych, fizycznych i społecznych, co wiązać się może z narażeniem na izolację społeczną.
Inicjatywa ma wspierać rozwój inteligencji emocjonalnej i edukować w zakresie samoświadomości, empatii i rozumienia emocji. Program jest cykliczny i długofalowy, a w jego ramach zorganizowanych zostanie 600 warsztatów w dwóch cyklach dla klas 6. i 7. Udział w tym weźmie 20 tys. uczniów klas podstawowych. Działania obejmą psychoedukację oraz grupy wsparcia. Warsztaty poprowadzą m.in. psychoterapeuci, psychologowie i trenerzy rozwoju osobistego.
Dodatkowo na zlecenie Nivea w kwietniu 2025 roku Ipsos przeprowadził badanie, w którym udział wzięło 100 uczniów (w wieku 12 i 13 lat) i 500 rodziców. Połowa ankietowanych przyznaje, że czuje się niezrozumiana. Wśród 58 proc. dzieci złość jest dominującą emocją, a uczucia pozytywne są rzadko wymieniane. 84 proc. uczniów uważa, że w szkołach temat emocji powinien być częściej poruszany. Te wyniki pokazują, że inicjatywa podjęta przez Nivea jest odpowiedzią na realne potrzeby społeczeństwa.
Za koordynację projektu odpowiedzialna jest agencja GoldenSubmarine. (km)


