Stowarzyszenie mali bracia Ubogich pod koniec września 2025 roku rozpoczęło kampanię „I żyli długo… Ale czy szczęśliwie?”. Akcja promuje program „Obecność”, w ramach którego od ponad 20 lat wspierane są osoby starsze zmagające się z samotnością.
W kampanii wykorzystano nawiązanie do baśniowych postaci. Autorzy akcji podważają stwierdzenie, że na bohaterów czeka zawsze długie i szczęśliwe życie. Pokazują alternatywne zakończenie, w którym Mała Syrenka, Kopciuszek czy Aladyn po osiągnięciu sędziwego wieku muszą mierzyć się z samotnością. Kampania zwraca w ten sposób uwagę na problem, z którym mierzą się osoby starsze w Polsce, i zachęca do wsparcia programu „Obecność”. Inicjatywa ma wspierać seniorów w codziennym życiu i pomagać im odzyskać radość życia.
Spoty, które towarzyszą kampanii, zostały wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji. Przedstawiają one bohaterów sześciu popularnych bajek. Kopciuszek mieszka sam w zamku, Czerwony Kapturek przez okno wypatruje towarzystwa, a Sindbad wspomina dawne dalekie podróże.
„Tak wygląda codzienność samotnych seniorów. Brak zainteresowania ze strony innych, niskie poczucie własnej wartości czy poczucie bezradności sprawiły, że nasi bohaterowie, tak jak seniorzy w prawdziwym życiu, stracili radość życia i popadli w marazm” – zaznacza Joanna Mielczarek, Członek Zarządu i Dyrektor Operacyjna Stowarzyszenia mali bracia Ubogich.
Organizatorzy kampanii przypominają, że samotność może doprowadzić do silnego stresu, problemów emocjonalnych czy pogorszenia zdrowia. To także brak zaspokojenia podstawowej potrzeby bliskości i kontaktu z drugim człowiekiem. Program „Obecność” jest odpowiedzią na ten społeczny problem. W ramach inicjatywy, która trwa regularnie od 2003 roku, wsparcie dociera do seniorów w 14 polskich miastach. Formą pomocy są odwiedziny wolontariuszy, które niejednokrotnie przekształcają się w przyjaźnie. Ponadto organizowane są spotkania międzypokoleniowe, różne formy aktywności grupowej czy doraźna pomoc w trudnych momentach.
Kampania rozpoczęła się pod koniec września 2025 roku i potrwa przez cały październik. W jej ramach powstała dedykowana strona internetowa i cztery spoty wideo. Akcję dopełniają działania w mediach społecznościowych, Facebooku i Instagramie oraz media relations. Agencja Wills Integrated odpowiadała za opracowanie strategii komunikacyjnej i jej realizację. Koncept kampanii oraz kreacje bohaterów przygotował graphic designer Damian Izdebski. (km)


