Oxford University Press ogłosił oficjalne słowo roku. Zwycięzcą zostało wyrażenie „rage bait”, które ma odzwierciedlać rosnącą świadomość manipulacyjnych taktyk, w które można zostać wciągniętym w sieci.
Językowcy wydawcy popularnego słownika Oxford English Dictionary wytypowali trzy kandydatury – „rage bait”, „aura farming” oraz „biohack”. Po trzech dniach głosowania, w którym wzięło udział ponad 30 tys. osób, eksperci wybrali zwycięzcę.
„Rage bait” definiuje się jako „treści internetowe celowo tworzone po to, aby wywołać złość lub oburzenie przez swoją frustrującą, prowokacyjną lub obraźliwą naturę, zwykle publikowane w celu zwiększenia ruchu lub zaangażowania wokół danej strony internetowej lub materiału w mediach społecznościowych”.
„Rage bait” jest złożeniem słów „rage” („gwałtowny wybuch gniewu”) oraz „bait” („przynęta, kąsek jedzenia”). Eksperci oksfordzcy zauważają, że wyrażenie to jest bliskie etymologicznie do słowa „clickbait” – które również ma na celu przyciągnięcie uwagi i może wywoływać irytację. Rage bait koncentruje się jednak na wzbudzaniu gniewu, konfliktu i polaryzacji.
Pierwsze znane użycie terminu „rage bait” pojawiło się w sieci w 2002 roku na grupach dyskusyjnych Usenetu. Początkowo określał on reakcję kierowcy zirytowanego przez innego kierowcę, który sygnalizował chęć wyprzedzenia. Później wyrażenie trafiło do internetowego slangu, opisując viralowe tweety i służąc krytyce całych ekosystemów treści kształtujących to, co pojawia się w sieci.
Jak wyjaśniają eksperci, rok 2025 został zdominowany przez doniesienia o niepokojach społecznych, dyskusje o regulacji treści internetowych oraz obawy dotyczące dobrostanu cyfrowego. W tych warunkach znaczenie „rage bait” ewoluowało. Wyrażenie to sygnalizuje dziś głębszą zmianę w sposobie, w jaki mówimy o uwadze – zarówno o tym, jak jest poświęcana, jak i jak jest pozyskiwana – a także o zaangażowaniu i etyce w sieci.
W ciągu ostatniego roku użycie tego terminu wzrosło trzykrotnie. To, a także samo istnienie wyrażenia „rage bait”, pokazuje rosnącą świadomość społeczeństwa dotyczącą manipulacyjnych taktyk, w które można zostać wciągnięty w sieci. W przeszłości internet koncentrował się przede wszystkim na wzbudzaniu ciekawości w zamian za kliknięcia, jednak dziś można zauważyć wyraźne przesunięcie w kierunku przejmowania i kształtowania emocji oraz reakcji użytkowników.
Według ekspertów „rage bait” rzuca światło na treści celowo projektowane tak, aby wzbudzać oburzenie i generować ruch. Razem tworzą potężny cykl, w którym oburzenie napędza zaangażowanie, algorytmy je wzmacniają, a ciągła ekspozycja pozostawia ludzi psychicznie wyczerpanych. Słowa te nie tylko opisują trendy – pokazują również, w jaki sposób platformy cyfrowe zmieniają nasze myślenie i zachowania. (ao)
Źródło: corp.oup.com, The Oxford Word of the Year 2025 is rage bait, 1.12.2025


