piątek, 12 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataNowy Jork jako pierwszy stan w USA wymaga ujawniania awatarów AI w...

Nowy Jork jako pierwszy stan w USA wymaga ujawniania awatarów AI w reklamach

Nowy Jork wprowadza obowiązek informowania, gdy w materiałach reklamowych pojawiają się osoby wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Gubernator Kathy Hochul podpisała dwie kluczowe ustawy, które mają zwiększyć przejrzystość oraz chronić konsumentów i wizerunek osób zmarłych. To pierwsze tego typu prawo w Stanach Zjednoczonych – informuje theverge.com.

Przejrzystość w reklamie i ochrona wizerunku

Podpisana ustawa S.8420-A/A.8887-B wymaga od reklamodawców wyraźnego i widocznego powiadomienia, gdy w reklamie używany jest syntetyczny awatar, który nie jest prawdziwą osobą. Gubernator Hochul określiła prawo jako „zdroworozsądkowe” i mające na celu zwiększenie przejrzystości dla konsumentów. Naruszenie tego przepisu grozi karą finansową: 1 tys. dolarów za pierwsze naruszenie i 5 tys. dolarów za każde kolejne.

Druga ustawa dotyczy wykorzystania wizerunku i imienia osoby zmarłej w celach komercyjnych. Wymaga ona uzyskania zgody spadkobierców lub wykonawców testamentu. Jest to istotne uzupełnienie stanowego prawa do ochrony wizerunku, ponieważ na poziomie federalnym w USA brakuje jednolitych regulacji w tej kwestii w erze generatywnej sztucznej inteligencji.

Zadowolenie środowiska aktorskiego

Wprowadzone przepisy mają szczególne znaczenie dla branży filmowej i aktorów. Wykorzystanie AI oraz kwestia odpowiedniego wynagrodzenia z tego tytułu są obecnie jednymi z najpilniejszych problemów zawodowych w tym sektorze. Duncan Crabtree-Ireland, dyrektor wykonawczy związku zawodowego SAG-AFTRA, pochwalił decyzję, podkreślając, że nowe regulacje są efektem współpracy artystów, ustawodawców i organizacji, mającej na celu przeciwdziałanie pilnym zagrożeniom wynikającym z niekontrolowanego użycia AI.

Odstępstwo od zasady

Niektóre sytuacje nie podlegają obowiązkowi ujawnienia wykorzystania AI. Dotyczy to m.in. reklam i materiałów promocyjnych związanych z „dziełami ekspresyjnymi”, takimi jak filmy, seriale czy gry wideo, pod warunkiem że awatar AI w reklamie jest zgodny z jego zastosowaniem w samym dziele. Portal New York Focus podał, że co najmniej kilka agencji stanowych już wykorzystywało AI do produkcji reklam, choć niektóre z nich, traktowane jako spoty informacyjne, mogą być zwolnione z tego obowiązku. (ao)

Źródło: theverge.com, New York’s new law forces advertisers to say when they’re using AI avatars, Mia Sato, 11.12.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj