czwartek, 18 grudnia, 2025
Strona głównaRaporty„Efekt Smarzowskiego” w liczbach. Premiera filmu „Dom dobry” wywołała wyraźny wzrost dyskusji...

„Efekt Smarzowskiego” w liczbach. Premiera filmu „Dom dobry” wywołała wyraźny wzrost dyskusji o przemocy domowej

Najnowszy obraz Wojciecha Smarzowskiego „Dom dobry” stał się czymś więcej niż wydarzeniem kulturalnym – zadziałał jak społeczny zapalnik. Jak podała Fundacja Feminoteka, film realnie przełożył się na wzrost liczby zgłoszeń od osób szukających pomocy – w listopadzie liczba telefonów do organizacji wzrosła aż o 223 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Ten duży wzrost zainteresowania problemem znajduje swoje odzwierciedlenie również w mediach.

Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował, jak premiera wpłynęła na dyskurs publiczny o przemocy domowej.

Kino Wojciecha Smarzowskiego od lat wywołuje ogólnonarodowe debaty, jednak w przypadku „Domu dobrego” reakcja odbiorców przekroczyła ramy recenzji filmowych, dotykając bolesnej tkanki społecznej. Impulsem do analizy stały się dane Fundacji Feminoteka, która wskazała na bezpośrednią korelację między premierą filmu a gwałtownym wzrostem liczby kobiet szukających ratunku przed przemocą. Analitycy IMM sprawdzili efekty w mediach klasycznych (prasa, portale, radio, TV), społecznościowych oraz w Google Trends.

Dom dobry w mediach IMM

Problem przemocy domowej trafił na czołówki gazet i portali

Listopad, będący miesiącem premiery kinowej „Domu dobrego”, przyniósł znaczne ożywienie tematu przemocy domowej w prasie, na portalach internetowych oraz w radiu i telewizji. Według danych IMM liczba artykułów poruszających ten temat wzrosła o 63 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Rozkład publikacji w mediach ogólnokrajowych i regionalnych był podobny: 47 proc. materiałów ukazało się w mediach ogólnopolskich, a 53 proc. w mediach regionalnych. Zwiększył się nie tylko wolumen publikacji, ale i ich zasięg – o 72 proc. rok do roku. Ponadto w listopadzie aż 290 artykułów zawierało frazę „przemoc domowa” bezpośrednio w tytule, co świadczy o priorytetowym traktowaniu tego zagadnienia.

Poruszenie w sieci: od komentarzy po twarde dane

Jeszcze większą dynamikę wzrostu odnotowano w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy dzielili się emocjami po seansie i własnymi doświadczeniami. Suma postów i komentarzy na temat przemocy domowej była w listopadzie aż sześciokrotnie wyższa niż rok temu.

Zainteresowanie to potwierdzają również dane z wyszukiwarki Google (Google Trends). W listopadzie widoczny jest wyraźny skok wyszukiwań hasła „przemoc domowa”. Szczyt zainteresowania przypadł na dni 9-16 listopada, czyli pierwszy tydzień po wejściu filmu na ekrany kin.

„Analiza zapytań zyskujących na popularności w Google ujawnia ponadto, że Polacy chcieli zweryfikować ekranową fikcję z rzeczywistością. Od momentu festiwalowej premiery filmu w Gdyni we wrześniu, internauci o 90 proc. częściej wyszukiwali hasło »przemoc domowa« statystyki w porównaniu z wcześniejszym analogicznym okresem” – wyjaśnia Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.

„Dom dobry” – lustro rzeczywistości

Film „Dom dobry” to kolejna bezkompromisowa produkcja Wojciecha Smarzowskiego, która tym razem skupia się na mechanizmach przemocy w czterech ścianach. Reżyser zmusił widzów do konfrontacji z problemem, który często pozostaje tematem tabu. Reakcje na film – od recenzji krytyków po wpisy w mediach społecznościowych – wskazują na to, że obraz stał się katalizatorem, który pozwolił wielu osobom doświadczającym przemocy nazwać ją po imieniu, a społeczeństwo pchnął do poszukiwania wiedzy o skali zjawiska.

„Dane IMM jednoznacznie pokazują, że kultura masowa ma potężną moc oddziaływania na świadomość społeczną. Wzrost liczby telefonów do Feminoteki w połączeniu z pięciokrotnym wzrostem dyskusji w social mediach dowodzi, że »Dom dobry« przestał być tylko filmem, a stał się silnym impulsem do podjęcia dialogu o problemie, który dotąd często pozostawał w cieniu” – zaznacza Tomasz Lubieniecki z IMM.

Dom dobry analiza IMM

Jeżeli potrzebujesz pomocy, możesz zadzwonić na bezpłatną, poufną linię przeznaczoną dla kobiet, które doświadczyły gwałtu lub innej formy przemocy. Infolinia Feminoteki działa pod numerem 888 88 33 88 w godz. 11:00-19:00 w dni powszednie. Możesz także napisać wiadomość i wysłać ją na adres pomoc@feminoteka.pl.

O badaniu:

Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w listopadzie 2025 oraz w analogicznym okresie 2024 roku. Dodatkowo skorzystano z narzędzia Google Trends na hasło „przemoc domowa” z okresem wyszukiwania: ostatni rok.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj