Cykl artykułów Szymona Jadczaka z Wirtualnej Polski opisujących kulisy sprzedaży strategicznej działki należącej do KOWR, położonej na terenie planowanej inwestycji CPK, kolejny miesiąc z rzędu znalazł się na czele zestawienia najbardziej zasięgowych publikacji dziennikarskich. Comiesięczny raport przygotowują Instytut Monitorowania Mediów we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
Podobnie jak w październiku, tak i w listopadzie cykl tekstów zapoczątkowanych artykułem „Państwo straciło strategiczną dla CPK działkę” był najczęściej przywoływanym materiałem dziennikarskim w polskich mediach. Publikacje Szymona Jadczaka, które ukazały się w Wirtualnej Polsce, opisywały kulisy sprzedaży strategicznej działki pod planowany Centralny Port Komunikacyjny, należącej do KOWR. W samym listopadzie powstało 1046 publikacji, które powoływały się na ustalenia WP. Ich łączny zasięg Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 75,6 mln kontaktów z przekazem.

Kolejne miejsca podium dla dziennikarzy Onetu
Drugie i trzecie miejsce listopadowego zestawienia „O tym się mówi” przypadło dziennikarzom Onetu.
Zasięg 16,9 mln osiągnął artykuł Kamila Dziubki zatytułowany „Tak kręcono Funduszem Sprawiedliwości. Ujawniamy kluczowe e-maile zaufanych ziobrystów”. Dziennikarz ujawnił ujawnił e-maile posłanki PiS Marii Kurowskiej z urzędnikami Ministerstwa Sprawiedliwości z czasów, kiedy resortem kierował Zbigniew Ziobro. Z ich treści wynika, że próbowała wpływać na przyznawanie dotacji z Funduszu Sprawiedliwości w swoim okręgu wyborczym. Informacje z artykułu cytowano 229 razy.
Za nim znalazł się tekst „Skazani przez Nawrockiego. Mamy listę sędziów pozbawionych awansu” napisany przez Andrzeja Stankiewicza. Prezydent Karol Nawrocki zablokował awanse 46 sędziów, głównie młodych sędziów z sądów rejonowych, których nominacje do wyższych sądów zostały odrzucone. Według ustaleń Onetu większość z nich została ukarana za podpisanie listów w sprawie sytuacji w sądownictwie, a wśród zablokowanych nie ma znanych krytyków zmian PiS. Na podstawie artykułu powstało 127 publikacji w innych mediach o łącznym zasięgu 10,9 mln kontaktów z przekazem.
Niewiele mniejszy zasięg, bo wynoszący 10,7 mln, uzyskał artykuł „Prokuratura pozbawia Marcina Romanowskiego polskiego paszportu. To samo czeka Zbigniewa Ziobrę” Izabeli Kacprzak i Grażyny Zawadki. Publikacja ukazała się na łamach „Rzeczpospolitej”. Według autorek Prokuratura unieważniła dwa paszporty posła Marcina Romanowskiego, by utrudnić mu ucieczkę poza strefę Schengen w związku ze śledztwem dotyczącym Funduszu Sprawiedliwości. Zapowiada też, że podobne działania mogą objąć Zbigniewa Ziobrę, jeśli ten również spróbuje uzyskać azyl za granicą. Na materiał powoływano się 132 razy.
Listopadowy raport „O tym się mówi” najbardziej zasięgowych materiałów dziennikarskich zamyka artykuł „Willa plus. Pierwsza nieruchomość wystawiona na sprzedaż, cena trzykrotnie wyższa”. Jego autorami są Mateusz Mżyk, Justyna Suchecka i Piotr Szostak z tvn24.pl , którzy wrócili do słynnego tematu afery potocznie zwanej „Willa plus”. Jeden z dworków zakupionych w ramach programu firmowanego przez ministra Przemysława Czarnka został wystawiony na sprzedaż za ponad trzykrotność ceny pierwotnej, a ministerstwo wcześniej zapowiedziało, że będzie domagać się zwrotu dotacji. W omawianym czasie na temat sprawy powstało 125 publikacji w innych mediach, co przełożyło się na zasięg wynoszący 7 mln kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.


