poniedziałek, 22 grudnia, 2025
Strona głównaRaportyPGE najbardziej medialną marką w branży energetycznej

PGE najbardziej medialną marką w branży energetycznej

Energetyka jest branżą silnie obecną w mediach – w analizowanym przez Instytut Monitorowania Mediów okresie trzech miesięcy ukazało się na jej temat ponad 270 tys. publikacji o łącznym zasięgu 2,4 mld kontaktów z przekazem. Podium najbardziej medialnych marek otwiera PGE, które odpowiadało za niemal połowę całego zasięgu branży, wyprzedzając Tauron i Energę. Istotną część medialności sektora budowały działania sponsoringowe – m.in. publikacje medialne dotyczące eliminacji do Mistrzostw Świata 2026 w piłce nożnej czy koncertów w TAURON Arenie.

Branża energetyczna w mediach

Od 1 września do 30 listopada 2025 roku na temat branży energetycznej ukazało się łącznie 270,6 tys. publikacji, z czego przeważająca część (184,7 tys.) pochodziła z mediów klasycznych. Tradycyjne media zdominowały także zestawienie pod względem dotarcia do odbiorcy, osiągając aż 1,9 mld z całkowitego zasięgu, który wyniósł 2,4 mld. Przekłada się on średnio na 75 potencjalnych kontaktów statystycznego odbiorcy z przekazem przywołującym marki z sektora energetycznego.

Zasięg przekazów na profilach publicznych w mediach społecznościowych (513,6 mln) jest niemal cztery razy mniejszy niż zasięg mediów klasycznych, mimo że tych ostatnich ukazało się około dwóch razy więcej niż wpisów w social mediach (85,9 tys.).

Branża energetyczna IMMrank podsumowanie publikacji

W badanej branży marką najsilniej widoczną w mediach było PGE z udziałem zasięgu przekazów wynoszącym 49,3 proc. Kolejne miejsca zajęły Tauron (20,2 proc.) oraz Energa (14,6 proc.).

>>> Zobacz też: BMW liderem wyścigu o medialność. Na podium samochodów osobowych także Volkswagen i Toyota

Wydatki reklamowe w branży energetycznej

W badanym okresie całkowite nakłady sektora energetycznego na reklamę w prasie i stacjach RTV zostały oszacowane przez analityków IMM na 53,6 mln zł. Pod względem liczby emisji pierwsze miejsce zajęło radio – z wynikiem 19,7 tys. Mimo że spoty radiowe generują blisko 85 proc. wszystkich emisji, wydatki na ten kanał (12,8 mln zł) stanowią jedynie około 24 proc. całkowitej wartości reklam w branży. W telewizji, przy znacznie mniejszej liczbie emisji (3,4 tys.), wydano 31,4 mln zł. W prasie wydatki netto według cenników wydawców wyniosły 9,4 mln zł.

IMMrank branża energetyczna

Największe nakłady na reklamę w mediach klasycznych przeznaczyło PGE. Ich udział w całej branży energetycznej wynosi 64,4 proc. Drugi w zestawieniu Tauron wydał 12 proc. budżetu całego sektora.

Lider medialności – PGE inwestuje w sponsoring sportu i kultury

W okresie od września do listopada 2025 roku najwyższą medialność w branży energetycznej osiągnęła marka PGE Polska Grupa Energetyczna z wynikiem 810 mln punktów w modelu IDEAS.

IMMrank branża energetyczna

Największy udział procentowy wygenerowały materiały powstałe w wyniku współprac sponsorskich i partnerskich z marką. W tym kontekście markę najczęściej wzmiankowano na portalach internetowych. Serwisy www uzyskały także najwyższy zasięg oraz wartości ekspozycji. Były to głównie portale o tematyce sportowej, a najwyższą wartość ekspozycji wygenerował przegladsportowy.onet.pl.

W kontekście sponsoringu sportowego warto zwrócić uwagę na eliminacje do Mistrzostw Świata 2026 w Piłce Nożnej, które odbyły się na stadionie PGE Narodowym w listopadzie. Przekazy na ten temat ukazały się m.in. na antenach TVP Sport i TVP 1. Pik komunikacyjny w kontekście sponsoringu kultury przypadł na połowę października. W tym czasie Fundacja PGE zapraszała do udziału w ogólnopolskim konkursie plastycznym „Spotkania ze sztuką”, informacja na ten temat ukazała się m.in. w magazynie „Press”.

W obszarze publikacji dziennikarskich (Earned) najbardziej wartościowym źródłem był dziennik „Rzeczpospolita”, który regularnie publikował treści o najważniejszych kierunkach rozwoju energetyki.

Tauron widoczny w mediach klasycznych

Koncern energetyczny Tauron uzyskał 349,2 mln punktów medialności i uplasował się na drugim miejscu zestawienia. Obszarem o najwyższym udziale procentowym były publikacje w mediach (Earned). Wysoką wartość uzyskał dziennik „Parkiet”, w którym dominowała tematyka związana z giełdą.

W sponsoringu, który osiągnął niewiele niższą liczbę punktów medialności, najbardziej wartościowym źródłem był portal onet.pl, publikujący informacje o koncertach odbywających się w TAURON Arenie. W kontekście sponsoringu sportowego w mediach klasycznych oraz w mediach społecznościowych informowano o drugim sezonie Tauron Ligi 2025/2026, który wystartował w drugi weekend października. Najwyższą wartość osiągnął dziennik „Przegląd Sportowy”.

Energa zamyka podium

Trzecim koncernem energetycznym w czołówce była Energa (284 mln pkt), a najwyższy udział odnotował obszar sponsoringu. W kontekście sponsoringu sportowego we wszystkich typach mediów publikowano informacje o PlusLidze, w której mecze rozgrywa Energa Trefl Gdańsk. Wśród najbardziej wartościowych źródeł znalazły się portale o profilu sportowym: polsatsport.pl, sport.interia.pl oraz przegladsportowy.onet.pl.

Wśród wydarzeń kulturalnych warto zwrócić uwagę na 50. edycję Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, której mecenasem po raz trzeci była Energa. Koncern był wzmiankowany w publikacjach dziennikarskich w takich źródłach jak „Rzeczpospolita” oraz „Parkiet”. Oba tytuły informowały o przyszłości Energi w Grupie Orlen oraz o jej wpływie na wycenę akcji.

IMMrank branża energetyczna

Metodologia:

Dane zostały skategoryzowane w modelu IDEAS: Interactive, Domestic, Earned, Advertising oraz Sponsoring. Każdy obszar jest analizowany wielowymiarowo i uwzględnia parametry takie jak: zasięg OTS+1, częstotliwość, wydźwięk (sentyment), interakcje, zaangażowanie oraz AVE całkowite.

Medialność – suma wskaźników medialności poszczególnych składowych modelu IDEAS wyrażana w punktach.

Każdej z kategorii przekazów została również nadana waga istotności danej grupy mediów w oddziaływaniu na odbiór i zapamiętanie marki, uwzględniając mniejszą percepcję przekazów czysto reklamowych, silniejszy odbiór informacji w mediach oraz profilach branżowych, wyższy poziom zaangażowania odbiorcy w materiały foto i video oraz ekspozycję wizualną sponsorów na wydarzeniach.

Wartość ekspozycji – suma wartości ekspozycji przekazów wzmiankujących markę i reklam, obliczana na podstawie oficjalnych cenników nadawców oraz wydawców, bez uwzględniania indywidualnych rabatów oraz pakietowania.

Więcej informacji o badaniu oraz wyniki dla innych branż są dostępne na stronie:
immrank.com.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj