poniedziałek, 22 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataPowrót do przeszłości – świąteczna nostalgia opanowała TikToka

Powrót do przeszłości – świąteczna nostalgia opanowała TikToka

Współczesność bywa nieprzewidywalna, dlatego w tegoroczne święta szukamy poczucia bezpieczeństwa w przeszłości. TikTok stał się głównym źródłem inspiracji bożonarodzeniowych, a liczba filmów na temat dekoracji wzrosła tam o 100 proc. w ciągu ostatniego roku. Najsilniejszym trendem jest nostalgia, która odzwierciedla potrzebę stabilności w niepewnych czasach – pisze theguardian.com.

Pod hashtagiem „#90sChristmas” tysiące użytkowników promują kolorowe lampki, ręcznie robione filcowe ozdoby oraz kasety VHS z kultowym świątecznym filmem „Kevin sam w domu”. Hugh Metcalf z portalu Livingetc.com, który specjalizuje się w dekoracjach wnętrz, twierdzi, że ucieczka w retro styl to „poszukiwanie komfortu z przeszłości, kiedy wszystko wydawało się prostsze, a obecnie, w czasach niepewności, szukamy czegoś stałego”. Jak dodaje, TikTok ma „ogromny wpływ” na estetykę świąt we wszystkich pokoleniach, a influencerzy internetowi kształtują świąteczną atmosferę bardziej niż profesjonaliści zajmujący się dekoracją wnętrz przez resztę roku.

Równocześnie rozwija się trend inspirowany estetyką projektanta Ralpha Laurena, która charakteryzuje się głębokimi kolorami, ciemnym drewnem oraz zielonymi tartanowymi wzorami. Według firmy prognozującej trendy konsumenckie WGSN, jest to część szerszej tendencji na „nowoczesne klasyki i tradycyjny klimat” w okresie świątecznym, określanej jako „międzypokoleniowa nostalgia”. Widać to m.in. w przytulnych swetrach, girlandach na balustradach czy świecach na parapetach. Na TikToku zyskuje też popularność trend zwany „opulentną starożytnością”, który przejawia się w zamiłowaniu do aksamitnych dodatków i estetyki inspirowanej powieścią Louisy May Alcott „Małe kobietki”.

Również starsze produkcje filmowe, które kiedyś były krytykowane, teraz przeżywają swój renesans. Doskonałym przykładem jest popularność hashtagu „#NancyMeyersAesthetic”, który gromadzi miliony wyświetleń dzięki promowaniu ciepłych, tradycyjnych wnętrz.

Choć dekoracje nawiązują do różnych dekad ubiegłego wieku, w muzyce zdecydowanie królują lata osiemdziesiąte. Najczęściej wyszukiwanym utworem na TikToku pozostaje ponadczasowy przebój zespołu Wham! – „Last Christmas”. (ao)

Źródło: theguardian.com, Tinsel and Home Alone back in style as TikTok seeks comfort in #90sChristmas, Dan Milmo, 20.12.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj