sobota, 12 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościKto zarabia na kampaniach?

Kto zarabia na kampaniach?

„Kampania wyborcza to jak wiadomo i dla partii i dla kandydatów przedsięwzięcie wielkie, zaś dla wielu firm to wielki interes” – komentowała radiowa Trójka. „Szeroko pojęta promocja i wszystko, co jest związane z jej organizacją sporo kosztuje, a politycy wiedzą, że warto w ten cel inwestować” – usłyszeliśmy. Najwięcej na kampaniach zarabiają firmy PR, drukarnie, specjaliści od wizerunku, oraz artyści, którzy wspierają partie i konkretnych kandydatów. „W wyborach parlamentarnych w 2001 roku uzyskanie jednego mandatu kosztowało przeciętnie 111 tys. zł.” – poinformowała Mirosława Ekiert z Państwowej Komisji Wyborczej. W trakcie wyborów partie nie muszą szukać dostawców konkretnych usług, „to same firmy walą dosłownie drzwiami i oknami” – skomentował Paweł Graś, szef komitetu wyborczego Platformy Obywatelskiej. Porównał czas wyborów do „czasu żniw”, szczególnie dla agencji PR i reklamy. Do sztabów wyborczych zgłaszają się również ludzie, którzy po prostu mają talent i np. chcą napisać piosenkę na potrzeby imprez sponsorowanych. „Rzemieślnicy zgłaszają się sami, ale o artystów trzeba już zabiegać”. Jan Pietrzak bierze udział w kampanii PiS-u, ale, jak powiedział, „nie jest to nadzwyczajny wybuch finansowy”. Z kolei Piotr Tymochowicz „nie narzekałby, gdyby kampanie były co roku”. Specjalista od wizerunku ma „10 razy więcej chętnych do konsultacji niż w latach ubiegłych. Jest coraz lepiej” – powiedział. Politycy stawiają jednak coraz trudniejsze warunki, chcą bowiem płacić w momencie kiedy odniosą sukces, czyli stosują zasadę „succes fee”

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj