niedziela, 14 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościCzym jest wartość marki

Czym jest wartość marki

Na łamach Przekroju znajdujemy artykuł Bartka Chacińskiego na temat wartości i znaczenia marek. „Marka nie istnieje. To znaczy istnieje, owszem, ale tylko w umyśle konsumenta. Nie jest logo, nazwą, kształtem butelki, kolorem opakowania, samym produktem, lecz skojarzeniami i emocjami, które je otaczają” – pisze autor artykułu. Zaznacza on, że marki ograniczają ryzyko zakupu, ułatwiają i przyśpieszają podjęcie decyzji o zakupie danego towaru lub usługi.
Stanowią tym samym swego rodzaju gwarancję jakości tego, co używamy. Dodatkowo marki przekazują sygnały o statusie materialnym, społecznym i stosunku do świata, ułatwiają poruszanie się w środowisku społecznym i zaspokajają potrzebę identyfikacji. Chaciński pisze również o tym, że budowanie marki opiera się na tworzeniu skojarzeń emocjonalnych, więc firmy chętnie angażują znane i lubiane osoby, które stają się „ambasadorami” ich marek. Jest to działanie skuteczne, choć niepozbawione ryzyka – wizerunkowy kryzys osoby reprezentującej daną markę może spowodować sytuację kryzysową produktu, z którym jest kojarzona.
Autor artykułu zaznacza również, że mimo istnienia światowych marek, ich wizerunek i wartość są zróżnicowane w poszczególnych krajach. Ujawniają to na przykład badania przeprowadzane w ponad 70 krajach przez organizację Superbrands. Obecne kłopoty z wizerunkiem takich marek jak Coca-Cola czy Nike oraz błyskawiczne „kariery” nowych marek zmuszają producentów do konstruowania innego systemu wartości, który, jak zaznacza Chęciński, może „wywrócić listę najcenniejszych do góry nogami”.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Poprzedni artykuł
Następny artykuł