sobota, 20 grudnia, 2025

Marka miasta

W magazynie ProKREACJA można przeczytać artykuł dotyczący budowania marki miast i regionów. Dwa główne czynniki profesjonalnego podejścia do budowania trwałej i stabilnej marki miasta i regionu ukierunkowane są, jak pisze autorka artykułu Agata Brodzka–Kostrzewska, na skonkretyzowaną analizę strategiczną oraz na zaprojektowanie i zarządzanie marką.
Autorka wyróżnia cztery podstawowe przyczyny rozwoju działań brandingowych prowadzonych przez samorządy. Są to: „(…) zaspokojenie potrzeb mieszkańców, stworzenie im odpowiedniego klimatu danego miejsca zamieszkania, pozyskanie dewelopera inwestycyjnego, zainteresowanie turystów walorami turystycznymi miasta, a także wzrost konkurencyjności wśród samorządów”.
Miasta, które w Polsce inwestują w działania brandingowe na odpowiednim poziomie to, jak wynika z artykułu, Wrocław, Gdańsk i Kraków. Istnieją również niektóre gminy, które nie gorzej niż duże miasta dbają o swój wizerunek. Należą do nich Polkowice, Mszczonów, Kostrzyn czy Niepołomice. Jak pisze autorka „(…) w celu budowania wizerunku marki miasta konieczne jest zdefiniowanie tematycznych obszarów zainteresowań – takich jak kultura, gospodarka, jakość życia czy nauka”. Decydującą rolę odgrywa także określenie „społeczności” tworzących daną grupę docelową. Autorka odpowiada w artykule na pytania dotyczące sposobów analizy grupy docelowej, charakterystyki określonych środowisk, a także ich wymagań związanych z jakością życia w regionie.
Jak dowiadujemy się z artykułu „(…) aby efektywnie zarządzać marką regionu, trzeba cały czas mieć na uwadze cele strategiczne przyświecające jej kreacji. Działania związane z marką muszą uwzględniać systematyczność i wieloletni okres realizacji postawionych zadań”. Ponadto autorka zapoznaje czytelników z nowatorskim narzędziem do tworzenia marki regionu i zarządzania nim, jakim jest Brand: Face, polegający na aktywizacji grup docelowych, pozwalającej na „(…) odpowiednie dopasowanie marki do środowiska oraz stanowiące pomoc dla menedżerów marki”.
Na końcu poznajemy skrótowy model projektowania wizerunku marki miasta M.A.R.K.A. – Miara – czyli analiza dotychczasowych form promocji miasta, Atrakcyjność – dostrzeżenie atrakcyjności, które miasto posiada bez względu na działania mające to uwydatnić, Rynek – czyli zdefiniowanie grupy docelowej, Komunikacja – sposób w jaki marka zostanie zaprezentowana i Afisz – System Identyfikacji Wizualnej marki. (jk)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Poprzedni artykuł
Następny artykuł